ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کنفرانس خبری 4 ساعته پوتین

روسیه، پشت اوکرائین را

در شرایط سخت خالی نکرد 
 
 
 
 

رئیس جمهور روسیه "پوتین" در مصاحبه سالانه خود که با شرکت 1300 خبرنگار انجام شد، علاوه بر نکاتی که در عنوان اصلی شماره امروز پیک نت به آن اشاره شده، به مسائل دیگری در عرصه داخلی و جهانی پرداخت. از جمله در باره حوادث اوکرائین و کمک 18 میلیارد دلاری هفته گذشته روسیه به این کشور و همچنین فروش گاز با یک سوم قیمت جهانی به اوکرائین . پوتین در باره اوکرائین گفت:

کمک‌های ما به اوکرائین نشان دهنده تعهد روسیه برای کمک به کشوری است که آن را برادر خود می‌داند و در شرایط سخت آن را رها نمی‌کند. کاهش قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین هم موقت است و برای شرایط کنونی در نظر گرفته شده، اما می‌توان با توافق دو طرف آن را ادامه داد. ما از منافع اقتصادی خود حمایت می‌کنیم و در عین حال مخالف قراردادهای اوکرائین با اتحادیه اروپا نیستیم. طبیعی است که اگر اوکرائین تسلیم خواسته‌های اتحادیه اروپا شود برخی بازارها در روسیه را از دست می‌دهد. ما معتقدیم که تن دادن به خواسته‌های اتحادیه اروپا اوکراین را مستعمره این اتحادیه و مزرعه‌ای برای کشورهای اروپایی تبدیل می‌کند. ما اکنون مشاهده می‌کنیم که اوکراین در تنگناهای دشواری قرار دارد. اگر ما حقیقتا می‌گوییم که اوکراینی‌ و روسیه برادر هستند باید مثل خویشاوندان نزدیک با آنها عمل کنیم و به این کشور کمک کنیم. این کمک به هیچ وجه ارتباطی با اعتراضات کنونی در پایتخت این کشور و مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا ندارد. درجه اعتباری اوکراین چندان بالا نیست؛ اما روسیه به رقابت پذیری صنعت این کشور اعتقاد دارد.

رئیس جمهوری روسیه در رابطه با برنامه موشکی ناتو گفت:

ما برنامه دفاع موشکی ناتو و آمریکا را خطری برای خود تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ می‌دهیم. مسکو هنوز تصمیم نهایی را درباره استقرار موشک‌های استراتژیک "اسکندر" در کالینینگراد، در مرز روسیه با اتحادیه اروپا نگرفته است، همچنین روسیه موشک‌های راهبردی خود را در غربی‌ترین مناطق خود نزدیک به دریای بالتیک مستقر نکرده اما این کار را یکی از گزینه‌ها برای مقابله با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا می‌داند. روسیه مدت‌هاست که چنین اقدامی را بررسی کرده اما هنوز تصمیم نهائی به استقرار این موشک‌ها نگرفته است.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود و در پاسخ به سئوالی پیرامون اعتراضات فعالان زیست محیطی نسبت به فعالیت‌های روسیه در اقیانوس منجمد شمالی گفت:

روسیه اقدامات قاطعی را برای مقابله با هرگونه تلاش از سوی گروه‌هائی که به بهانه حمایت از محیط زیست، نظیر فعالان صلح سبز بخواهند دخالت در امور داخلی ما بکنند برخورد می کند. فعالان صلح سبز که در ماه سپتامبر در جریان اعتراضاتی در یک سکوی حفاری روسیه بازداشت شدند، دستورالعمل‌هایی برای تضعیف تلاش‌های روسیه برای توسعه منابع انرژی منطقه شمالگان داشتند و برخی دولت‌های خارجی حامی آنها بودند. این فعالان عفو خواهند شد اما اما دستگیری آنها باید درسی برای دیگران باشد.

 

پیک نت 30 آذر

 
 

اشتراک گذاری: