ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
     
 
 
 

چرا رسانه های غربی

یکباره علیه ارتش مصر

و طرفدار اخوان المسلمین شده اند

در میان تفسیرهائی که از حوادث اخیر مصر منتشر شده، شاید تفسیر "محمود حبشی" مسئول دفتر بین المللی حزب سوسیالیست مصر، نزدیک ترین تفسیر به واقعیات جاری در این کشور باشد. ترجمه این مقاله تفسیری به نقل از روزنامه چپ گرای آلمان بنام "یونگه ولت" و به نقل از وبلاگ مترجم برجسته آلمانی به فارسی "رضا نافعی" در شماره روز گذشته پیک نت منتشر شد. پیام ها و سئوالاتی که روز گذشته پیرامون حوادث مصر و نقش ارتش این کشور دریافت داشتیم، ما را برآن داشت تا مهم ترین وکلیدی ترین نکات این تفسیر را در 10 بند یکبار دیگر و بصورت مستقل منتشر کنیم. بویژه، که یکبار همه رسانه های غربی علیه کودتا و ارتش مصر و دفاع از مظلومیت اخوان المسلمین شده اند که اخبار آن را در همین شماره پیک نت می خوانید.
1- روز 3 ژوئیه پس از راهپیمائی گسترده مردم (14 میلیونی)، ارتش مصر، محمد مورسی، رئیس جمهور مصر را برکنار کرد و امور کشور را بدست یک دولت موقت سپرد.
2- مردم مصر یکی از بزرگترین و گسترده ترین جنبش های تاریخ مصر را آغاز کردند تا اخوان المسلمین را از عرصه قدرت به زیر بکشند.
3- از آغاز شورش های عربی در منطقه، استراتژی آمریکا تغییری چشمگیر کرد. هدف واشنگتن وابسته نگه داشتن سراسر منطقه به خود بود و برای تداوم بخشیدن به سیاست وابسته سازی، به حمایت از نیروهای اسلامی پرداخت.
4- جنبش اعتراضی موفق شد نیروهای مسلح را بسوی خود جلب کند.
5- جبهه نیروهای مخالف اسلامگرایان طیف وسیعی از نیروهای متنوع را در بر می گیرد. از نیروهای هوادار مبارک گرفته، تا محافظه کاران لیبرال، چپ ها، ناسیونالیست و نظامیان قدرتمند. این ترکیبی است بسیار پیچیده و منحصر بفرد. وسعت اعتراضات خودجوش توده ای بسیار بیش از خوشبینانه ترین گمانه زنی ها بود.
6- وسعت دخالت ارتش و نوع آن برای محافلی که در دستگاه دولتی آمریکا مسئول نظارت بر مصر هستند نیز نامنتظر بود. در نتیجه نه آنها و نه اتحادیه اروپا، در آغاز نتوانستند مشی مشخصی در برابر رویدادهای اخیر در مصر در پیش بگیرند. بنظر می رسد آنها بیم دارند که تغییرات روی داده در مصر تاثیراتی اجتناب ناپذیر بر مجموعه منطقه داشته باشد. چنین تاثیری می تواند استراتژی بلند مدت آمریکا را که مبتنی است بر غرق کردن منطقه در چالش های فرقه گرایانه قومی و مذهبی با شکست مواجه سازد.
7- آمریکا و برخی از قدرت های غربی در اتحادیه اروپا در کنار ضدانقلاب مذهبی جای گرفته اند.
8- بعید بنظر می رسد که امروز در مصر جنگ داخلی در بگیرد و مصر گرفتار هرج و مرج شود. پایگاه اخوان المسلمین و سلفی ها با شتاب رو به افول است.
9- محمد مرسی در پرتو انقلابی به قدرت رسید که هیچ پیوندی با آن نداشت و آنچه رخ داد نه تنها تجاوز به انقلاب، بلکه تجاوز به رؤیائ مردم مصر برای زندگی در آزادی، عدالت اجتماعی و عزت انسانی بود.
10- اینهاست انگیزه انقلاب کنونی، با تمام تضاد هائی که در آن هست.
 

پیک نت  6 مرداد 1392

 
 

اشتراک گذاری: