ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2  خــــــرداد  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

خورخه "ویدلا"

از جمع جنایتکاران یکی کم شد!

آذرفریتاش 
 
 
 
 

دیکتاتور سابق آرژانتین خورخه "ویدلا" صبح جمعه گذشته در سن 87 سالگی در بیمارستانی در نزدیک" بوینس آیرس" پایتخت این کشور در گذشت. وی ایدئولوگ تروریسم دولتی و عملیات موسوم به "کوندور" بود. عملیات  کوندور از سال‌‌های نخست دهه هفتاد با همکاری سازمان سیا و نظامیان در شیلی، آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه، بولیوی و برزیل به اجرا گذاشته شد. کودتای ژوئن سال 1973 در بولیوی و اروگوئه، کودتای 11 سپتامبر 1973 در شیلی و غیره در چارچوب این طرح صورت گرفت.  ویدلا و 19 تن از مقامات نظامی رژیم وی در 24 دسامبر سال 2010 باتهام سرکوب خونین دوره ریاست جمهوری 1976ــ1981 به حبس ابد محکوم شدند. وی از چهره‌‌های شناخته شده و یکی از بندگان سیاست های ایالات متحده در امریکای لاتین بود. ویدلا از سال 1976 برای مبارزه و سرکوب دشمن داخلی "کمونیسم" با بربریت وحشیانه‌ای ده‌ها هزار نفر را در زیر شکنجه کشت. 30 هزار تن در دوره دیکتاتوری وی مفقود شدند. "جهان آزاد" سرمایه داری در آن زمان به پشتیبانی از او برخاست. همکاری جلادان امریکای لاتین یعنی "پینوشه" دیکتاتور شیلی، ویدلا، "گرگور آلوارز" دیکتاتور سابق اروگوئه و بقیه برای اجرای طرح "کوندور" همگی مجریان بودند برای جلو گیری از پیدایش کوبایی نوین و هزینه سنگینی را برای این کار به مردم امریکای لاتین تحمیل کردند. قربانیان این طرح قبل از آخرین شکنجه مرگبار از برکت دریافت دعای راهب محروم نبودند. کشیشان فاشیست در "موزه وحشت " در رفت و آمد بودند تا به نحوی سهم خود را در مبارزه بر علیه کمونیسم ادا کنند. کشیشان حتی به زنانی که بچه‌‌های خود را در زندان بدنیا می آوردند رحم نکردند و بدنبال قتل مادران، فرزندان انان را می‌ربودند. نام این کار "راز داری مذهبی" گذاشته شده بود، بدون انکه رهبران کلیسا به این اقدامات وحشیانه اعتراض کنند.

خورخه ویدلا در طول محاکمه خود، مانند "آلوارز" دیکتاتور سابق اروگوئه نقض حقوق بشر را در دوران حکومت خود در آرژانتین تکذیب کرد. جلاد آرژانتین برای مشروع جلوه دادن اعمال خود گفت: "من ترجیح میدهم در مورد این جنگ کثیف صحبتی نکنم. این جنگی مشروع و عادلانه علیه کمونیسم بود که هنوز هم پایان نیافته است".

ویدلا در دادگاه به حبس ابد محکوم شد، حکمی که با استقبال خانواده قربانیان رژیم او و رهبران سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبرو گردید. اکنون محاکمه بیش از 800 تن از مسئولان نظامی دوره دیکتاتوری ویدلا در آرژانتِین ادامه دارد. این گامی بسیار مهم در جهت برقراری عدالت است. دولت و دستگاه قضایی آرژانتین تصمیم گرفته اند تا این دادگاه‌‌ها را به صحنه افشاگری و محاکمه عمال امپریالیسم در جهت پیشرفت و تداوم دموکراسی در آرژانتین تبدیل کنند تا اینگونه جنایت‌‌ها تکرار نشود

 

پیک نت  2  خـــــــرداد

 
 

اشتراک گذاری: