ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 اسفند  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دیدارهای مهم

اردوغان در عربستان است

السیسی به عربستان می رود! 
 
 
 
 

 

رئیس جمهور ترکیه به عربستان سفر کرده و رئیس جمهور مصر نیز راهی عربستان است. در همین ارتباط و در پاسخ به شایعاتی که پیرامون نقش عربستان بعنوان میانجی میان ترکیه و مصر وجود دارد، ژنرال السیسی رئیس جمهور مصر در یک هشدار جدی، از دولت ترکیه خواست در امور داخلی مصر دخالت نکند و تاکید کرد که برای بهبود مناسبات ترکیه و مصر نیاز به هیچ میانجی نیست.  او که با شبکه خبری "الحدث" و "العربیه" مصاحبه می کرد تا اهداف خود از سفر به عربستان را تشریح کند، درباره تشکیل یک نیروی نظامی مشترک میان کشورهای عربی گفت: تاسیس نیروی نظامی مشترک میان کشورهای عربی مساله‌ای ضروری برای حفظ ثبات در خاورمیانه است. هیچ گونه میانجی‌گری برای حل اختلافات با آنکارا وجود ندارد.

السیسی گفت: برای رایزنی درباره اوضاع منطقه به ریاض می رود تا با پادشاه جدید عربستان "عبدالعزیز" گفتگو کند. حوادث جهان عرب نشان میدهد که باید همکاری وسیع تری میان مصر و عربستان آغاز شود.

السیسی ضمن اعلام درست بودن تصمیم مصر برای خرید مدرن ترین هواپیماهای نظامی در فرانسه با هزینه ای بیش از 3 میلیارد یورو گفت: اگر ارتش مصر نبود و از کشور دفاع نمی‌کرد مصر به سرنوشت سایر کشورهای منطقه دچار شده بود. (ظاهرا اشاره وی به لیبی و سوریه بود.) بی ثباتی در مصر به معنای بی ثباتی منطقه است. حتی کشورهای خلیج فارس. ارتش واحد و مشترکی که ما پیشنهاد می کنیم، امارات متحده عربی، کویت، اردن و عربستان را شامل می شود.

درباره حوادث سوریه السیسی گفت: مصر خواهان حل مسالمت آمیز و سیاسی مسئله سوریه است زیرا هر نوع راهکار نظامی سوریه را به ورطه نابودی می‌کشاند. چنانکه دیدیم پس از پایان ماموریت ناتو در لیبی، این کشور به مرکز تروریسم و تندروی تبدیل شد. من از وحدت سوریه سخن می‌گویم و معتقدم تقسیم سوریه به نفع ما نیست و عاقلانه نیست که تروریست‌ها را در سوریه به حال خود بگذاریم.

در مورد لیبی نیز ما از مشروعیت پارلمان منتخب و ارتش لیبی حمایت می‌کنیم و خواهان عدم ارسال سلاح برای شبه نظامیان مسلح هستیم.

در باره یمن و رویدادهای اخیر این کشور نیز می‌توانیم دست به کار شده و برای حل بحران اقدام کنیم. ما نیاز به ایجاد وحدت در جهان عرب داریم. برای یافتن راهکاری در یمن، سوریه، لیبی و هر کشور دیگری که با بحران مواجه است باید وارد عمل شویم.

پیک نت  11 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: