ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مقایسه ای میان پایتخت آلمان و پایتخت ایران

تهران، پایتختی افقی

که زیر فشار جمعیت عمودی شد 
 
 
 
 

 

تهران که روزگاری با خانه های یک طبقه و باغ هایش افقی بود، حالا زیر فشار برج ها عمودی شده است. ساختمان های دو تا سه طبقه و خانه هائی که شمار آنها در تهران بسیار کم شده، جای خود را به برج ها و مجموعه های ساختمانی داده اند.

پایتختی که به وقت انقلاب 57 با حاشیه نشین هایش نزدیک به 6 میلیون جمعیت داشت، حالا بالای 13 میلیون جمعیت دارد و برخی شهرک هائی که در گذشته مناطق معروف به حاشیه نشین ها بودند، حالا خود تبدیل به شهر و شهرستان شده اند. مانند اسلامشهر. سیل جمعیت روستائی شهرهای بزرگ را محاصره کرده است. از جمله تهران بزرگ را.

پایتخت آلمان با مساحتی برابر 889 کیلومتر مربع کمی بیشتر از 3 و نیم میلیون جمعیت دارد و تهران با مساحتی برابر با 730 کیلومتر 13 میلیون جمعیت. کل مساحت آلمان با ایران تفاوت فاحشی ندارد و جمعیت آلمان نیز بالای 80 میلیون است، اما روستاهای آن ویران و تخلیه نشده و مردم آنها به حاشیه شهرهای بزرگ کوچ نکرده اند، بلکه امکانات اجتماعی بزرگترین شهرهای آلمان در کوچکترین شهرها و حتی روستاهای نزدیک به شهرهای کوچک یکسان است و همه نوع راه های ارتباطی برقرار.

خبرگزاری ایلنا از قول فردی بنام نبی الله منصوری که این خبرگزاری یادش رفته بنویسد ایشان چه کاره است و دارای چه تخصص و یا مقام و موقعیت، روز گذشته نوشت:

هوای اهواز تقریبا به همان آلودگی است که شهرهای دیگر هستند. این آلودگی بیش از همه ناشی از آلودگی است که خودرو‌ها و صنایع بوجود می آورند. مشکل ریزگرد‌ها در جنوب کشور هم بر آن افزوده شده است. افزایش ساخت و سازها، بویژه در ارتفاعات شهر‌های بزرگ و از جمله تهران نیز در این آلودگی سهم دارند.

در حال حاضر تهران دو برابر متوسط شهرهای بزرگ دنیا تراکم جمعیت دارد و همچنان این تراکم رو به افزایش است. ساختمان‌های دو سه طبقه که هنوز قابل استفاده اند تخریب می شوند تا در آنها مجموعه آپارنی و برج ساخته شود. 

پیک نت  18 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: