ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 بهمن  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه پوتین در آستانه سفر به مصر

روسیه دست بسته نمی نشیند

تا ناتو در مرزهایش مستقر شود! 
 
 
 
 

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فدراتیو راهی مصر شد و دور اول مذاکرات خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را پشت سر گذاشت.

پوتین پیش از سفر به مصر با روزنامه الاهرام مصر مصاحبه کرده و درباره جنگ اوکرائین گفت:

توصیه من به دولت کیف اینست که به سخنان مردم اوکرائین گوش کند. جنگ تا زمانی که اوکراینی‌ها میان خودشان به توافق نرسید ادامه می ‌یابد. کی‌یف باید عملیات نظامی خود را در شرق اوکرائین متوقف کند و فشارهای اقتصادی بی‌حد را از روی مناطق تحت کنترل شبه نظامیان شرق اوکرائین بر دارد. در غیر این صورت، ادامه این وضع به فاجعه ختم می ‌شود. مهمترین شرط برقراری ثبات و برقراری صلح و خاتمه درگیری‌ها، آتش‌ بس فوری و توقف عملیات‌های موسوم به "ضد تروریسم" است. کی‌یف تلاش می‌کند تا فشار اقتصادی زیادی را به منطقه دونباس وارد کند و زندگی عادی مردم را که با مشکلاتی مواجه هستند با اخلال مواجه کند. این یک جاده بن بست است که به فاجعه می‌انجامد.

آنچه در شرق اوکرائین جریان دارد واکنش به کودتای تحت حمایت غرب در کیف است. کودتائی که منجر به سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکرائین شد. رئیس جمهوری که با رای مردم بر سر کار بود.

افراطیونی که با استفاده از نیروی نظامی قدرت را در اوکرائین بدست گرفته اند، این کشور را به آستانه فروپاشی و جنگ برادرانه کشاندند. بحران اوکراین به خاطر اقدامات فدراسیون روسیه رخ نداد. آنچه روی داد واکنش به تلاش‌های آمریکا و متحدان غربی آن بود که خود را پیروز جنگ سرد می‌دانستند و می‌خواستند اراده خود را در هر جایی تحمیل کنند. آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کودتای فوریه در کیف حمایت کردند و درگیری‌های پس از آن در این کشور توسط "حزب جنگ" این کشور که از خارج حمایت می شود تشدید شد.

در چارچوب برنامه دوستی شرق اتحادیه اروپا، تلاش‌هایی برای جدائی کشورهایی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند از روسیه و وادار ساختن آنها به انتخابی مصنوعی میان روسیه و اروپا وجود دارد.

مسکو مرتبا به آمریکا و متحدان غربی آن درباره تبعات منفی دخالت آنها در امور داخلی اوکرائین هشدار داده و میدهد، اما آنها به سخنان روسیه گوش نمی‌دهند. با نقض وعده‌ ناتو برای عدم حضور در شرق مشخص شد که آنها سخنانی توخالی گفته بودند. ما شاهد این هستیم که ناتو هر چه بیشتر در حال حرکت به سمت مرزهای روسیه است و بدین ترتیب منافع روسیه نادیده گرفته می‌شود.

پوتین در باره مصر و مسائل خاورمیانه نیز گفت:

مصر و سایرکشورهای عرب منطقه باید به صورت مشترک با کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه همکاری کنند تا راه ‌حلی برای فلسطین بدست بیآید.

به نظر می‌رسد که فلسطینی‌ها در شرایط کنونی امید خود را به احتمال رسیدن به توافق جامع با اسرائیل از دست داده‌اند. روسیه همچنان طرفین را ترغیب می‌کند تا امتیازاتی به یکدیگر بدهند و برای عادی سازی روابط به دنبال نقاط مشترک باشند. مسکو همچنین از کانال‌های دو جانبه و چارجوب‌های بین‌المللی مختلف و اول از همه چارچوب کمیته چهار جانبه میانجی‌های بین‌المللی استفاده خواهد کرد. ما همچنین بر روی این مساله تاکید داریم که حفظ و روابط نزدیک کمیته چهارجانبه با مصر و سایر کشورهای عربی ضرورت دارد. این مساله به دلیل تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای اینکه سایر کشورها را در دستور کار خود بگنجانند، رخ داده است.

مصر و روسیه باید دلار آمریکا را از تبادلات تجاری دوجانبه حذف و از پول رایج خود استفاده کنند. این کاملا طبیعی است که محافل تجاری در روسیه و مصر عاقلانه بودن استفاده از پول رایج خود در تبادلات دوجانبه را مطرح کنند. روسیه اکنون از پول رایج خود در مبادلاتش با برخی از کشورها از جمله چین استفاده می‌کند. ما حاضریم در روابط خودمان با مصر نیز همین روش را اجرا کنیم. این مساله بطور مفصل میان نهادهای مربوطه دو کشور بحث شده است.

پیک نت  21 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: