ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 دی  ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان مهم روحانی در همایش اقتصاد ایران

اقتصاد کشور باید

از انحصار سپاه در آید! 
 
 
 
 

حسن روحانی روز گذشته (یکشنبه) در نخستین همایش اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزارشد، با صراحت بیشتری درباره نقش سپاه و نهادهای اقتصادی وابسته به آن سخن گفت و حتی مسئله همه پرسی (رفراندم) را پیش کشید و گفت: 

یکی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خواستار برگزاری همه پرسی برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی است. قانون اساسی به ما می گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه مستقیم به آراءعمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود. یک بار هم که شده یک مسئله بسیار مهم را که ممکن است اختلافی هم باشد؛ البته اختلافی بودن اشکالی ندارد و نظرات همیشه یکسان نیست؛ یکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تاثیرگذار است از مردم مستقیم بپرسیم.

کشور ما چه بخواهیم چه نخواهیم دارای اقتصادی تلفیقی است و وابسته به سیاست های داخلی و خارجی. در واقع اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصاد محض.

ما اعلام می‌کنیم که باید از همه مالیات بگیریم، کاملا هم درست است؛ نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد. اما تا می‌گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می‌شود.

این دولت اگر مصالح مردم اقتضا کند، بدون واهمه از هیچ کس و هیچ نهادی مساله را اعلام خواهد کرد و اگر لازم باشد لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند. اما بدانید برخی از امور، سیاست داخلی‌اش بسیار قوی است.

اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند. این اصلا مفهوم ندارد. اگر من فقط تولید کننده هستم و شما مجبورید از من بخرید، برای چه من باید ارزان بفروشم یا کیفیتم را بالا ببرم؟

اقتصاد باید از انحصار نجات پیدا کند، اقتصاد باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند و از بیماری رانت خلاص شود. شفافیت همه دستگاه‌های دولتی، شرط بسیار مهمی است.

همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند. در این عرصه ما پسرخاله و پسرعمه نداریم.

اگر شفافیت در کار بود، اگر رانت نبود و اگر با فساد هم توانستیم مقابله کنیم، با فسادی که همه جا ریشه دوانده، آن وقت اقتصاد نجات پیدا می‌کند.

حمایت مردم و رهبری همه دست به دست هم داد تا توانستیم یک گام رو به جلو برداریم. دستگاه قضایی هم هر توانی که در اختیار داشت، در این زمینه به کار گرفت تا توانستیم تورم را رها کنیم.

مردم می‌گویند ۲۰ درصد، ۱۸ درصد و ۱۷ درصد تورم کاهش پیدا کرده اما هیچ کالایی ارزان نشده است. کاهش تورم با ارزان شدن دو مقوله کاملا متفاوت است. ما همزمان همه گزارشات را در هر ماه به مردم می‌دهیم؛ مثلا در همین ماه ۱.۷ درصد رشد داشتیم و همزمان می‌گوییم نقطه به نقطه ما نسبت به پارسال چقدر تغییر کرده است.

او تصریح کرد: "در توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده آزاد شد که در مقابل ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم، برای مدتی متوقف می‌شود. آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان‌ها و اصول ما است؟ مگر منافع و آرمان های ما به "سانتریفیوژ" وصل است؟

پیک نت  15 دی

 
 

اشتراک گذاری: