ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

28 دی  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

باز شدن گره اتمی ایران

با مذاکرات و یا با جنگ؟

 
 
 
 

 

از روز چهارشنبه مذاکراتی در ژنو، فرانسه و سپس آلمان، پیرامون فعالیت اتمی جمهوری اسلامی در جریان است که از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست. این مذاکرات که محمد جواد ظریف سرگرم آنست و مقدمات دیدار 1+5 را فراهم می کند، تاکنون عمدتا میان وزرای خارجه امریکا، فرانسه و جمهوری اسلامی انجام شده، کاملا محرمانه مانده و تنها اشاره ای که در باره گفتگوهای پشت درهای بسته شده، آنست که مذاکرات در مرحله ای حساس قرار دارد. چهارشنبه ظریف و کری بمدت 6 ساعت با هم گفتگو کردند و روز گذشته نیز ظریف در پاریس با وزیر خارجه فرانسه بمدت یکساعت گفتگو کرد. آنگونه که بصورت جسته و گریخته از اظهار نظرها بر می آید، گره مذاکرات همانا لغو همه تحریم ها، همزمان با تفاهم اتمی است.

جواد ظریف، پس از دیدار با وزرای خارجه امریکا و فرانسه، با وزیر خارجه آلمان دیدار کرد و آنچه که از این دیدار منتشر شده، اظهار نظر وزیرخارجه آلمان است که گفت "مذاکرات اتمی با ایران وارد مرحله ای سرنوشت‌سازشده و دیگر هیچ مهلتی نباید از دست برود زیرا گفتگو تا ابد نمی‌تواند ادامه یابد."

بصورت همزمان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا، در ارتباط با مذاکرات اتمی با ایران با تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کرد و گفت: تحریم‌های بیشتر می‌تواند مذاکرات را به شکست بکشاند. عدم دستیابی به توافق هسته‌ای می تواند به رویارویی نظامی بیانجامد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در همین کنفرانس خبری گفت: "اگر مذاکرات اتمی با ایران به شکست بیانجامد، تحریم‌ها تشدید می شود، اما فعلا مذاکرات در جریان است و هر نوع تحریم تازه ای میتواند روند مذاکرات را تخریب کند." اشاره و خطاب اوباما و کامرون، هر دو به کنگره امریکاست که معتقد به تشدید تحریم ها علیه ایران است.

پیک نت  28 دی

 
 

اشتراک گذاری: