ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش دریافتی

بحران تولید و قیمت

در خودرو سازی های ایران 
 
 
 
 

 

در جریان بحران در خودرو سازی ایران، خودرو سازها برای اینکه مطالبات قطعه سازها را بدهند مجبور به دریافت وام از بانکها شدند، به امید اینکه با فروش خودرو، مانند سالهای قبل از 90 بتوانند این وامها و سودهایش را پرداخت نمایند ولی با اعمال تحریم ها و بالا رفتن قیمت دلار و تنگتر شدن حلقه محاصره ایران تولید خودرو بسیار پایین آمد. اما خودرو سازها نه تنها نتوانستند وامها را تسویه کنند، بلکه مطالبات سازندگان خود را هم دیگر توان پرداخت نداشتند وضعیت به صورتی شد که بعضی از روزها کارگران این 2 خودرو سازی بزرگ به کارخانه می رفتند ولی چون قطعات نبود بی کار بودند، زیرا از تبعات در خانه ماندن این کارگران می ترسیدند، این کارگران را به کارخانه می آوردند.

در زمان مدیریت غفاری بر سازه گستر تز مدیریت ایشان این بود که باید از قطعه سازها قطعه گرفت ولی تا آنجا که می شود پولی به آنها نداد .

در زمان مدیریت قبلی در سازه گستر (قبل از شهریاری که مدیریت فعلی می باشد) شخصی بود که هیچگاه در سازه گستر دیده نمی شد و همیشه در شرکت های خودش بود. او واردات تجهیزات پزشکی داشت و بساز و بفروش هم بود اگر وقت می کرد به سازه گستر هم سری می زد .

در سال آخر دوره ی احمدی نژاد مدیریت سایپا را عوض کردند. بعد از آن هم بتدریج مدیر ایران خودرو دیزل را جایگزین مدیر ایران خودرو کردند .

پوستین دوز با دستور مشایی به مس کرمان رفت. بعد از یک سال و اختلاسی که در آنجا کرد در نزدیکی مرز دستگیر شد

هنوز هم یک سری از مهره های پوستین دوز در شرکت سازه گستر که مسئول تامین قطعات سایپا می باشد حضور دارند و مشغول لفت و لیس می باشند.

این که می گویند این خودرو ها داخلی ساخته شده تقریبا یک شوخی است. چون بیشتر مواد اولیه این قطعات از خارج تامین می شود و قطعه سازها بیشتر نقش مونتاژ کار و یا تا حدودی تولید کننده را دارند.
در حال حاضر قسمتی از قیمت بالای خودروهای 2 خودرو ساز بزرگ مربوط به نداشتن قطعه در خطوط تولید و خواب خطوط تولید و یا با ظرفیت کامل کار نکردن خطوط تولید می باشد. قسمتی دیگر مربوط به رشد افزایش قیمت دلار می باشد و مواد اولیه وارداتی که آقایان الان نمی توانند دروغی را که 30 سال به مردم گفتند را چه جوری ماست مالی کنند. دروغ  خودروی ایرانی.

همه همین سوالشان است که خودروی ایرانی چه ربطی به دلار دارد؟ ولی نمی دانند که خیلی از مواد اولیه مستقیم یا غیر مستقیم از خارج و با دلار تهیه می شود. قسمتی دیگر از قیمت بالای خودرو مربوط به هزینه های مالی خودرو سازها می باشد. یعنی دیرکرد همان وام هایی که در بالا نوشتم که باید به صورتی جبرانشان کنند و قسمتی دیگر از این قیمت بالا مربوط به هزینه های بالای پرسنلی خودرو سازها می باشد. افراد بسیاری در این 2 خودرو سازی بزرگ ایران مشغول به کار هستند که به غیر از بخش تولیدی مابقی بخش غیر تولیدی نسبت به استاندارد دیگر خودرو سازهای دنیا شمارشان زیاد است.

پیک نت  12 آذر

 
 

اشتراک گذاری: