ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سفر پوتین و پاپ به ترکیه

صف بندی های جدید میان

کلیساهای ارتدکس و کاتولیک

استانبول - بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

اتحاد بایدن - پاپ بر علیه پوتین و یا اتحاد ایالات متحده - واتیکان بر علیه جمهوری فدرال روسیه. این نتیجه ایست که می توان از سفر پاپ و متعاقب آن پوتین به ترکیه گرفت.

مذهب ارتدوکس به عنوان اولین انشعاب در دین مسیحیت با قریب به 350 میلیون مرید پس از کاتولیک ها و پروتستان ها سومین مذهب بزرگ مسیحیان می باشد. نقطه پایانی این انشعاب قرن دهم میلادی بود. ارتدوکس ها معتقد به "خروج روح مقدس از پدر" هستند و کاتولیک ها معتقد به " خروج روح مقدس از پدر و پسر". ( احتمالا این فرق می تواند نشانه ای از تاثیر اسلام در مسیحیت باشد.) کاتولیک ها که دارای جمعیتی نزدیک به 1.2 میلیارد هستند معتقد به رهبریت واحدی تحت عنوان "پاپ" می باشند که کلیسای مرکزی اش واقع در واتیکان است. از آنجا که واتیکان به عنوان کشوری مستقل نیز شناخته می شود، پاپ علاوه بر رهبریت روحانی کاتولیک ها نقش یک رهبر سیاسی را نیز بر عهده دارد. مذهب پروتستان با منسوبانی نزدیک به 560 میلیون اعتقادی به رهبریت و مرکزیت دینی - سیاسی ندارند. در این میان مذهب ارتدوکس نیز هر چند معتقد به مرکزیت دینی - سیاسی است ولی هر اسقف (پاتریارک) ارتدوکس مسئول قلمرو جغرافیایی خود می باشد و "عملا" حق مداخله در قلمرو اسقف دیگر ارتدوکس را ندارد. پاتریارک ارتدوکس دو شاخه اصلی شرقی و غربی دارد. رهبر دینی - سیاسی غربی اش "اسقف بارتلموس" می باشد که کلیسای مرکزی آن " پاتریارک خانه فنر روم" واقع در استانبول است. اسقف بارتلموس رهبر ارتدکس های اروپا و آمریکا می باشد. بخش شرقی ارتدوکس کلیسای مسکو می باشد و رهبرش "اسقف کیریل" است و در عین حال رهبر مذهبی بخش بزرگی از ارتدوکس های اوکرائین و صرب واسلاوها را نیز بر عهده دارد. قبل از فروپاشی اتحاد شوروی، کلیسای ارتدوکس مسکو نقش چندانی در زندگی روزمره مردم نداشت و عموما در برخی مراسم از جمله غسل تعمید و تدفین مردگان دخالت می کرد. ولی پس از فروپاشی اتحاد شوروی و سایر کشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی نقش کلیسای ارتدوکس در حیات سیاسی کشور افزایش یافت. و به دنبال آن رقابت بین دو اسقف ارتدوکس، یعنی "بارتلموس استانبولی" و "کیریل اسلاوی" شدیدتر. هرچند اختلاف مذهبی ریشه در خود مذاهب دارد ولی رهبر کاتولیک ها به علت داشتن هویت سیاسی بر دامنه این اختلاف بین کلیسا های ارتدوکس مسکو و استانبول افزود و علت این اقدام سیاسی "پاپ فرانسیسکو" در سفرش به ترکیه تضعیف نقش روسیه در اوکرائین و افزودن نقش خصوصا ایالات متحده هم در اوکرائین و نیز در سوریه بود. و برای این اقدام چه جایی بهتر از ترکیه؟ که

1- هم مرز با سوریه است و اصلی ترین حامی داعش و سایر نیروهای تروریستی می باشد.

 2- مرز دریایی با اوکرائین دارد.

" جو بایدن " معاون ارشد اوباما در 21  نوامبر 2014 به اوکرائین سفر کرد و در دیدارش با رئیس جمهور اوکرائین " پترو پروشنکو " جمهوری فدرال روسیه را تهدید کرد و روز بعد به ترکیه آمد و از طرف نخست وزیر " احمد داود اوغلو" که در واپسین روز نخست وزیری اردوغان از طرف شخص اردوغان به عنوان نخست وزیر برگمار شد مورد استقبال قرار گرفت. روز ورود بایدن به ترکیه مصادف با خروج داود اوغلو از عراق بود !

هر چند آمریکا چنین وانمود میکند که سیاستش در خصوص سوریه با ترکیه متفاوت است ولی در اصل بسیار جنگ طلبانه تر است! تنها فرق در این است که ترکیه بر روی صحنه و آمریکا در پشت صحنه است! کافی است از خود بپرسیم: " داعش و هدفش چیست و از جانب کدام کشور ها تامین مالی - تسلیحاتی می شود؟ "

 برگردیم به سفر "پاپ فرانچسکو" به ترکیه . این سفر قرار بود در30 نوامبر صورت گیرد ولی بنا به دلایلی 2 روز زودتر انجام شد. مطبوعات و خبرگزاری های ترکیه و جهانی چنین وانمود کردند که گویا هدف سفر پاپ به ترکیه و دیدار گرمش با اسقف بارتلموس ایجاد آشتی بین تضاد هزار ساله کاتولیک-ارتدوکس بود. این البته تبلیغی است برای پنهان کردن واقعیت. اگر تصور کنیم که هدف از این دیدار "بله برون" این دو مذهب بوده باشد. تفاوت ها بین دو مذهب کاتولیک و ارتدوکس بسیار عمیق تر از سنی و شیعه است. تا آنجایی که اسقف های ارتدوکس ریششان را اصلاح نمی کنند ولی رهبران کاتولیک ها یعنی پاپ ها همواره ریش اصلاح و تراشیده دارند!

در نشست "جی 20 " که در 16 نوامبر برگزار شد، برخی از کشورهای غربی روسیه را به عنوان "تهدید" قلمداد کردند و پوتین با عذر خواهی نشست را ترک کرد. تمامی کشورهای "جی 20 " کلیسای ارتدوکس به رهبری "اسقف بارتلموس" استانبولی را علم کردند. پوتین در آن نشست گفت : "روسیه هیچ قصد و ضدیتی با جهان ندارد. ولی طبیعی است که اجازه نخواهد داد موقعیت  ژئوپولیتیکش مورد سو استفاده از جانب برخی کشورها واقع شود. " و این خواست طبیعی هر دولت اس.  پاپ فرانسسکو به ترکیه آمد که نظر اسقف ارتدکس استانبول را به خود نزدیک کند و موفق هم شد . پاپ به اسقف بارتلموس این پیام را داد که "به جای روش جداگانه سیاسی در مقابل روسیه میتوانیم همکاری کنیم. " سابقا دول غربی و خصوصا آمریکا "فتح الله گولن" را مخاطب و واسط بین سیاست مذهبی غرب (واتیکان) - ترکیه قرار داده بود، ولی غربی دریافتند که اردوغان بازیگر بسیار زبردست تر از فتح الله گولن است و در واقع اردوغان نقش فتح الله گولن را برعهده گرفت . و اما علل و دلایلش:

1- سابقا رابط بین اسلام و کاتولیک فتح الله گولن بود ولی هم اکنون اردوغان

2- اردوغان به جهانیان اعلام کرد: هر چند مرا به چشم یک واپسگرای اسلامی می بینید ولی هم اکنون در کنار رهبر کاتولیک ها ایستاده ام و من به شما نزدیکتر و رهبر کنونی مسلمین من هستم

3- پاپ رهبر مسیحیان است و من رهبر مسلمین!

در جریان سفر پاپ به ترکیه خبرگزاری های ترک مدام خبر از چای خوردن پاپ در استکان های کمر باریک و اینکه مترجمش یک بازیگر زیبای سینما به اسم خانم "سرا ییلماز" بود دادند و هرگز نگفتند که هدف اصلی سفر پاپ جلب و جذب نظر اسقف استانبول بر علیه اسقف مسکو و کسب تایید نظر وی بر فشار بیشتر بر جمهوری فدرال روسیه بود. رئیس جمهور روسیه در نشست مطبوعاتی مشترکش با اردوغان با ذیرکانه ترین روش گفت: " همسایه شما و دوست سابق ما بلغارستان که هم اکنون عضو اتحادیه اروپا است با عبور لوله گاز روسیه- ترکیه- اروپا مخالفت می کند."  پوتین هر چند قول تخفیف 6 درصدی گاز به ترکیه را داد ولی با این جمله آخرش دست و پای ترکیه را در پوست گردو گذاشت.

پیک نت  12 آذر

 
 

اشتراک گذاری: