ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس

دوران نگاه قلکی

به بانک مرکزی سپری شده! 
 
 
 
 

بخش هائی از سخنان حسن روحانی در مجلس و هنگام ارائه لایحه بودجه سال 1394:

در آبان سال گذشته تورم ۴۰ درصدی را لمس می‌کردند امید دستیابی به نرخ ۳۵ درصد در پایان سال ۹۲ دشوار و اعلام نرخ ۲۵ درصد در سال ۹۳ بلند پروازانه تلقی می‌شد.

سال گذشته، رشد منفی اقتصادی گرد ناامیدی را بر بنگاه‌های تولید پراکنده بود و حرف دولت برای خروج از رکود به جای هدف، یک آرزو بود هدفمندی یارانه‌ها نیز بعد از شروع آن در سال ۱۳۸۹ با یک بن بستی در ادامه کار روبرو بود و صادرات غیرنفتی مسیر نزولی را طی می‌کرد.

نگرانی ما در سال گذشته این بود که تصویر مثبت آینده به یک باور عمومی تبدیل نشود، اگر انتظارات مردم با سیاست‌های دولت همراه نشود می‌دانستیم به تنهایی از ما کاری برنمی‌آید و می‌دانستیم زمانی تدبیر دولت کارساز می‌شود که با امید مردم همراه شود اما خداوند کمک کرد و باور و امید مردم نیز با ما همراه شد.

سال گذشته اولویت خود را کاهش تورم و بازگشت ثبات اقتصادی اعلام کردم به جای کنترل دستوری قیمت‌ها سعی کردیم با کنترل مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم یعنی کنترل رشد پایه پولی و انتظارات تورمی، تورم را کاهش دهیم. تورم تا پایان سال به کمتر از ۲۰ درصد نیز می‌رسد که محصول اطمینان به آینده و اعتماد به دولت است به ویژه آنکه دولت پایه پولی را به عنوان خط قرمز خود مشخص کرده و نگاه به بانک مرکزی به عنوان قلک تغییر کرده است.

برنامه ما این است که با کاهش نقدینگی کاهش تورم را عملی سازیم، ایجاد رشد اقتصادی از طریق چاپ پول سرابی بیش نیست.

یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی تامین منابع تولید است. برای همین منظور افزایش تسهیلات بنگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و آمار‌ها حاکی از موثر بودن سیاست‌های دولت است و تسهیلات بانک‌ها ۱۷۷ هزار میلیارد بوده که برابر با برنامه دولت برای خروج از رکود است و 59.8 درصد از کل تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

بنای دولت٬ حل مشکلات بانک‌ها در جهت اعطای تسهیلات بوده است که در این جهت سعی داریم افزایش سهم بانک‌ها را در جهت افزایش سهم بنگاه‌داری تحقق بخشیم.

یکی از سرفصل‌های مهم دولت٬ افزایش صادرات غیرنفتی بوده است٬ در ماه گذشته٬ رشد صادرات غیرنفتی به خروج از رکود یاری کرده است. آنگونه که آمار نشان می‌دهد٬ صادرات غیرنفتی در پایان آبان امسال به 31میلیارد رسیده و با ادامه این روند تا پایان سال٬ صادرات غیر نفتی به 50 میلیارد در برنامه خروج از رکود توسعه صادرات غیر نفتی رسیده است و صندوق توسعه‌ملی با سپرده گذاری یک میلیاردی در بانک توسعه صادرات در جهت رفع نیازهای صادر کنندگان گام برداشته است.

در ماه‌های گذشته ما شاهد کاهش شدید قیمت نفت بودیم که پس از چند سال که به صورت مداوم قیمت بالایی داشت امروز افت داشته است. به طور مثال نفت دریای برنت از ۱۱۷ دلار به ۷۰ دلار کاهش یافته که نشان از کاهش ۳۶ درصدی و کم سابقه‌ای دارد. این کاهش نشان از این می‌دهد که بودجه سال ۹۴ حتما انقباظی خواهد بود اما این شرایط نفت هم برای ما تهدید و هم فرصت است.

تهدید از آن جهت ممکن است در کوتاه مدت در آمدهای ما کاهش پیدا کند و ما برای تامین منابعمان تحت فشار قرار بگیریم. اما در بلند مدت این کاهش قیمت نفت نوعی فرصت محسوب می‌شود که اقتصاد ما بتواند مبتنی بر توسعه صادرات غیر نفتی حرکت کند

در این بودجه ما کمترین وابستگی را به نفت داریم. متوسط قیمت نفت در بیست سال گذشته ۴۷ درصد لایحه بودجه بوده است که در امسال به ۳۱ درصد کاهش یافته است .

 

پیک نت  17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: