ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پول و تفنگ و اطلاعات

فساد می آورد و در ایران آورد! 
 
 
 
 

 در تهران، همزمان با کنفرانس مقابله با خشونت (با پیشوند جهانی!) یک همایش دیگر هم تشکیل شد که این یکی را جهانی اعلام نکردند! همایش مبارزه با فساد. رهبر جمهوری اسلامی که در دوران رهبری او فساد همه جانبه سراپای کشور را گرفته، برای این همایش پیامی غیرمستقیم فرستاد که خوانده شد. فساد نوزاد فقر و استبداد و سانسور است. هر سه پایه فساد در ایران وجود دارد و در دوران احمدی نژاد به اوج خود رسید و نتیجه اش غارت میلیاردی مملکت و پیدا شدن سرو کله انواع شبکه های مافیائی، اختلاس و رشوه و فساد از یکسو و پر شدن زندان ها از فعالان سیاسی بود. نبض فساد را در همینجا باید گرفت. بویژه که این فساد به تفنگ و زندان و زور هم متکی است. یعنی همان نکته مهمی که حسن روحانی در سخنرانی افتتاحیه این همایش برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به آن اشاره کرد و گفت « اگر اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه و سایت همه در یک نهاد جمع شود، حتی اگر ابوذر و سلمان هم وجود داشته باشد، فاسد می‌شود." در همین بخش روحانی در رد اظهار نظر امثال علم الهدا امام جمعه مشهد گفت که "کار مجلس خبرگان نظارت بر کار رهبری است". سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:

« مبارزه با فساد باید برای مردم ملموس باشد. برای موفقیت در اصلاح امور و مبارزه با فساد باید همه مسئولان، قوای سه‌گانه و مردم به صحنه آمده و دست به دست هم داده تا فساد در جامعه ریشه‌کن شود.

مگر می‌شود در جامعه‌ای کارهای مردم با رشوه حل و فصل شده، طبقات ساختمان با رشوه بالا برود و جنگل و مرتع مورد دست‌ اندازی قرار گیرد و در چنین صورتی مردم از دولت رضایت هم داشته باشند.

اگر می‌خواهیم مشکلات را حل و فصل کرده و کشور در ریل درست قرار بگیرد باید با فساد بدون ملاحظه متخلف در هر مقامی و هر کسی که باشد، مبارزه کرد. هر کسی در هر مقامی که باشد، اگر به بیت‌المال و منابع عمومی مردم دست‌اندازی کند و با کار خود موجب افزایش شکاف اجتماعی و گسترش فقر و بیکاری در جامعه شود، لازم است در برابر او ایستادگی و مقابله کرد

فساد مانند موریانه‌ای است که پایه‌ها را تباه و فاسد می‌کند، باید همزمان که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه می‌کنیم با فساد هم مبارزه کنیم. این فساد یک روزه از بین نمی‌رود، باید همگی همه توان خود را بکار بگیریم و گام به گام فساد را کم کنیم به گونه‌ای که این اقدامات ما برای مردم ملموس باشد و مشاهده کنند که در سطح مسئولین رده بالا و میانی کشور برای مبارزه اراده جدی وجود دارد.

رونق اقتصادی بدون حضور و فعالیت بخش خصوصی نمی‌تواند به موفقیت کامل منجر شود و بخش خصوصی توان مبارزه و رقابت با فساد را ندارد، باید با انحصار نابجا مبارزه شود زیرا آنچه که در جامعه رقابتی نبوده و در انحصار باشد، مشکل‌زا است. البته بر روی بخش‌هایی هم که انحصار وجود دارد باید نظارت قوی‌تری اعمال شود و با ارتقاء شفافیت شرایط رقابت برابر فراهم شود.

بزرگترین فساد از رانت اطلاعاتی آغاز می‌شود. باید ارتباط مردم با دستگاه های اداری محدود شود و اگر سطح ارتباط مراجعه‌کننده به یک نفر کاهش پیدا کند بدون تردید از سطح فساد هم کاسته خواهد شد، چرا که می‌توان نظارت کامل‌تر و سریع‌تری اعمال کرد.

باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم تا مردم نیازی به مراجعه به دستگاه‌ها و نهادها نداشته باشند و تمام مکاتبات اداری مردم، از طریق سیستم الکترونیکی قابل رسیدگی و نظارت باشد. تجمیع قدرت در یک نهاد فساد ایجاد می‌کند و باید تجمیع قدرت از بین برود.

در زمان تشکیل وزارت اطلاعات فشار زیادی بر مجلس وجود داشت که دستگاه اطلاعاتی به یک نهاد نظامی سپرده شود، زمانی که فشارها زیاد شد به امام رجوع کردیم و امام آن را به مجلس واگذار کردند و از این رو وزارتخانه ایجاد شد که مجلس بتواند بر آن نظارت کند وگرنه اگر اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه و سایت همه در یک نهاد جمع شود، حتی اگر ابوذر و سلمان هم وجود داشته باشد، فاسد می‌شود. اینها اشکالاتی است که باید رفع شود.

 

برای بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری که فقیه عادل هستند، قانون اساسی، مجلس خبرگان را در کنار رهبری ایجاد کرد که بتواند در شرایطی بر رهبری نظارت کند و این مجلس در زمان امام راحل تشکیل شد .

باید دستگاه‌های نظارتی بر نظارت خود دقیق‌تر عمل کنند و اهم و مهم کردن و اولویت ‌بندی در نظارت یک اصل اساسی است. اگر قضات دستگاه قضایی پرونده مهمی را در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار داده و به مردم اطلاع‌رسانی کنند، این موضوع می‌تواند بسیار بازدارنده باشد چرا که هدف اصلی جریمه و مجازات نیست بلکه هدف بازدارندگی است تا دیگران بدانند که پایان راه ناصواب به کجا می‌انجامد.

خدا نکند به روزی برسیم که قبح رشوه و دست اندازی به بیت المال شکسته شود.

تهمت زنی برخی رسانه ها به قوا و افراد فساد آشکار است و یا اینکه به نام کار خیر و تحت پوشش آن، فساد مرتکب می‌شود و با آنها برخورد نمی‌شود. لازمه این شرایط آن است که همه از جمله قوای سه‌گانه، مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها به صحنه بیایند.

بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و بدون جامعه مدنی و حضور مردم نمی‌توان به هدف نهایی رسید.

 

 

پیک نت  18 آذر

 
 

اشتراک گذاری: