ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پزشکی قانونی در چنبره شکایت

از پزشکان متخصص

جراحی پلاستیک، ارتوپدی و زایمان 
 
 
 
 

 

زهرا میرزایی خبرنگار خبرگزاری ایسنا مصاحبه مشروحی کرده با رئیس سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی و همکاران وی. بخش زیادی از این مصاحبه طولانی، شرح وظائف پزشکی قانونی و مشکلات بودجه و کارمندان و ... است که به کار خواننده کمتر می خورد و خانم میرزائی هم رو در بایستی کرده و خطاب به آنها نگفته "از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیافزائید!". کاری که در رسانه های غربی بدون هیچ ملاحظه ای انجام می شود و اجازه حاشیه رفتن به مصاحبه شونده داده نمی شود، زیرا وقت طلاست.

 در این مصاحبه مشروح و تا حدودی خسته کننده، چند نکته خبری وجود دارد که ما آنها را برای انتشار استخراج کرده ایم. از نظر ما (پیک نت) مهم ترین و خواندنی ترین خبری که لابلای این مصاحبه عنوان شده اینست:

بیشترین شکایات از پزشکان مربوط به متخصصان (پزشکان متخصص) زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی پلاستیک است. در سال 92 چهار هزار و 418 پرونده شکایت از پزشکان در همین ارتباط تشکیل شد و  1909 تن محکوم شدند. و در شش ماهه اول سال جاری در همین ارتباط 2468 پرونده تشکیل شد که 1094 تن محکوم شدند. که مقایسه این دو آمار، حکایت از افزایش شکایت های دارد.

 

 

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، امیرحسین مهدوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی، مهدی فروزش معاون توسعه و پشتیبانی و حامد ناییجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی، دسته جمعی در این مصاحبه شرکت کرده اند. در همه جای دنیا خبرنگاران مصاحبه شونده را محاصره می کنند و در این مصاحبه وضع برعکس است!

اما نکات خبری:

1- قاضی پرونده ستار بهشتی (وبلاگ نویسی که در جریان بازجوئی در زندان کشته شد) با توجه به نظریه پزشکی قانونی توانست نظریه صریح‌تری را در مورد این پرونده اعلام کند. برای بررسی پرونده ستار بهشتی چند مرحله کمیسیون‌ تخصصی تشکیل شد که در بعضی از آنها قاضی پرونده نیز حضور داشت. (خبرنگار یادش رفته در باره نتیجه بپرسد و تفاوت نظرات را سئوال کند)

2- در مورد علی خلیلی شواهد موجود در این پرونده دال بر این بود که تاثیر ضربات وارده در مرگ علی خلیلی موثر بوده است. (باز خبرنگار یادش رفته این ضربات در کجا وارد آمد و برای خوانندگان مصاحبه هم توضیح نداده که خلیلی کیست و چه کرده بوده و چه وقت کشته شده؟ این درحالی است که در هر خبر و مطلبی، همیشه فرض بر اینست که خواننده برای نخستین بار یک خبر و یا گزارشی را می خواند و به همین دلیل باید همیشه خلاصه گذشته خبر را نوشت!)

3- درجریان سقوط هواپیمای آنتونوف 140، حدود 40 جنازه سوخته به پزشکی قانونی ارجاع (پرونده را ارجاع می کنند نه اجساد را. اجساد فرستاده می شوند!) شد و ما باید پاسخگوی جامعه در قبال این اجساد می بودیم. خوشبختانه همکاران ما توانستند ظرف کمتر از 72 ساعت با انجام آزمایش ژنتیک از اجساد و بستگان، هویت اجساد را مشخص کنند.

(در اینجا هم خبر نه سرعت عمل پزشکی قانونی بلکه سوختن 40 مسافر هواپیمائی است که باز خبرنگار یادش می رود حادثه مربوط به چه تاریخی است!)

4- در تصادف اتوبوس "اسکانیا" در قم اشکال در تشخیص یکی از اجساد به این علت بود که خانواده یکی از متوفیان اصرار داشت که جنازه فوت شده همانی است که خودمان تشخیص داده ایم و آنقدر فشار آوردند که توانستند با نظر قاضی پرونده قبل از تکمیل بررسی ها جنازه را تحویل بگیرند، اما در ادامه کار و با انجام آزمایش ژنتیک روی تمام متوفیان متوجه شدیم جسد اول اشتباهی تحویل داده شده است. (حادثه چه زمانی روی داد و شمار کشته شدگان چند نفر بود؟)

5- بیشترین شکایات از پزشکان مربوط به متخصصان (پزشکان متخصص) زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی پلاستیک است. در سال 92 شمار پرونده های به نتیجه رسیده درباره قصور پزشکی 4 هزار و 418 مورد بود. در نتیجه 1909 تن محکوم و 2509 تن تبرئه شدند. (باز در اینجا خبرنگار یادش می رود سئوال کند که این محکومین پزشکان متخصص بوده اند؟)

5- در شش ماهه اول سال جاری نیز تعداد پرونده های به نتیجه رسیده در همین ارتباط (زنان و زایمان، جراحی پزشکی و ارتوپدی) در قصور پزشکی 2468 مورد بوده که 1094 نفر محکوم و 1374 نفر تبرئه شدند. (ایضاء درباره هویت محکومیت. ضمنا "نفر" واحد شتر است نه انسان)

6- بیشترین پرونده‌هایی که در سازمان پزشکی قانونی بررسی می شود مربوط به تصادفات رانندگی است؛ البته اساس بر این است که مرگ های غیرطبیعی در سازمان پزشکی قانونی بررسی شود.

پیک نت  18 آذر

 
 

اشتراک گذاری: