ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با مرتضی الویری

قانون گریزی و تحجر را

میخواهند در مجلس قانونی کنند 
 
 
 
 

 

مهندس مرتضی الویری شهردار اسبق تهران است و سرپرست مناطق آزاد. در انتخابات سال 88 از مهدی کروبی حمایت کرد و پس از کودتا نیز در جمع هیاتی از دفاتر نامزدهای انتخابات 88 با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. او از این دیدار گزارشی را منتشر کرد که موجب و بهانه بازداشت او شد، اما زیاد در زندان نماند و آزاد شد. الویری از زندانیان سیاسی – مذهبی شناخته شده دوران پیش از انقلاب است و مانند حسین شریعتمداری زاده دماوند است. دو زاده در یک شهر با دو شخصیت و اندیشه و تفکر.

محمد ابراهیم ترقی‌نژاد سریزدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا با الویری مصاحبه کرده که برجسته ترین نکات این مصاحبه را می خوانید:

 

در این مدت، موقعیت مناسبی برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد تا به دو موضوع کلیدی و مهم بپردازند. اول اینکه تشکیلات خود را بازسازی و خانه‌ تکانی کنند. توضیح اینکه در دوران احمدی‌نژاد مخصوصا دوره دوم شرایط فعالیت برای گروه‌های اصلاح‌طلب بسیار سخت و دشوار بود. دو حزب مهم یعنی مشارکت و مجاهدین انقلاب٬ غیرقانونی اعلام شدند و بسیاری از احزاب نیز اجازه تشکیل مجامع عمومی و بسیاری از فعالیت قانونی خود را نداشتند. در یکسال و نیم اخیر تحرک جدیدی برای تجدید سازمان و رسیدگی به امور تشکیلاتی احزاب سیاسی فراهم آمده است.

موضوع دوم بازنگری و تجدید نظر در قبال مسائل مهمی مانند انتخابات است.

 

در جریان اصلاح‌طلب دو طرز تفکر وجود دارد؛ یکی این است که اصلاح‌طلبان برای شکل‌گیری یک مجلس ایده‌آل و مطلوب ظاهر شوند و فعالیت بکنند که در این نگرش ائتلاف معنایی ندارد و باید به دنبال نیروهای داخل اردوگاه اصلاح‌طلبی رفت. اما طرز تفکر غالب٬ که من هم به آن معتقدم٬ این است که به سوی تشکیل یک مجلس مطلوب و کارآمد برویم. این مسئله محتمل‌تر است و نباید مجلس محتمل را قربانی مجلس ایده‌آل کرد. بایستی اولویت ما شکل‌گیری مجلسی بدون جریانات تندرو و افراطی‌ باشد که اساس جمهوریت نظام را نشانه گرفته‌اند. با این نگرش ممکن است اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌های انتخابیه به جای حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب٬ پشت سر یک اصولگرای معتدل یا نامزد مستقل قرار گیرند که شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

کشور در شرایط خطیر و حساسی قرار دارد. شرایط جهانی و منطقه‌ای٬ شکل‌گیری جریانات تندرو و افراطی‌ مانند داعش و القاعده در اطرافمان را باید جدی بگیریم. جریان‌های تندروئی در داخل کشور هستند که دست کمی از نوع خارجی آن ندارند. آنها به خود حق می‌دهند در خیابان متعرض نوامیس مردم شوند. به خود حق می‌دهند حتی به داخل منازل مردم سرک بکشند و در احوال شخصیه مردم دخالت کنند. منتها چون بسیاری از این کارها غیرقانونی است به دنبال قانونی کردن آن هستند. لذا این جریان خطرناک به دنبال تصرف کامل مجلس است تا خشونت و افراطی‌گری را قانونی نمایند. در چنین حالتی باید الگوی کره شمالی با رنگ و لعاب داعش را در نظر مجسم کنیم. تردید ندارم اکثریت اصولگرایان با این پدیده مخالفند. اصلاح‌‌طلبان و اصولگرایان قبل از اندیشیدن به دوستان و اردوگاه سیاسی‌شان باید منافع ملی را مد نظر قرار دهند.

 

- در انتخابات قبلی شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان بر اساس راهبرد خاتمی ـ هاشمی وارد عرصه انتخابات شدند اما الان از راهبرد خاتمی، هاشمی، عارف، ناطق و روحانی سخن می‌گویند نظر شما در این باره چیست؟

الویری: عقل یك چیز را می‌گوید و دل یك چیز دیگر. عقل می‌گوید تکیه بر اشخاصی که هر چند محترم و بزرگند جریان منطقی و خرد جمعی که همان احزاب هستند را تخطئه می‌کند. باید احزاب قانونی فراگیر٬ پایه‌های دموکراسی و مردم‌سالاری را مستحکم کنند. تکیه بر اشخاص کاریزماتیک از نظر عقلانی درست نیست چرا که احتمال خطای یک فرد از خطای جمع بیشتر است. ولی دل می‌گوید اگر نقش تعیین‌کننده آقایان خاتمی و هاشمی در سال 92 نبود٬ هم‌اینک، شرایط کشور غیر قابل ‌تصور بود. لذا باید از ظرفیت‌های آنان برای عبور کشور از شرایط دشوار استفاده کنیم. تصورم این است که در آینده، در عین استفاده از این اشخاص حقوقی تعیین‌کننده٬ برای رفع تهدیدها باید توجهی دائم به سازوکارهای بشری و جهانی برای دستیابی به شرایط مطلوب داشته باشیم و آن هم شکل دادن احزاب و گروه‌های قانونی فراگیر و شکل‌دادن خرد جمعی و کم کردن نقش اشخاص است.

 

- فکر می‌کنید آقای ناطق در انتخابات سال آتی شرکت خواهد کرد؟

الویری: همیشه جز ارادتمندان آقای ناطق بوده‌ام. حتی در سال 76 نیز با اینکه جز مبلغان آقای خاتمی بودم٬ ذره‌ای از ارادتم به ایشان کم نشد و همواره در طول این سال‌ها مشاهده کردم که ایشان اهل زدوبند و معامله نیستند و به کار اخلاقی و جوانمردانه در عرصه سیاست معتقد است. در چند نوبتی که با ایشان دیدار و گفت‌وگو داشتم٬ پیشنهادهایی به آقای ناطق دادم ولی در تمامی موارد ایشان از پذیرش آنها استنکاف کردند و تا آنجایی که اطلاع دارم آقای ناطق بنا به دلایلی تمایل برای بازگشت رسمی به عرصه سیاست و از جمله شرکت در انتخابات ندارند.

 

- حضور آقای عارف را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

الویری: دکتر عارف از سرمایه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی و جریان اصلاحات است و حضورشان در عرصه انتخابات مغتنم خواهد بود. بدون تردید حضور دکتر عارف در مجلس آینده نقش موثری در ارتقاء آن خواهد داشت.

 

- بسیاری معتقدند که عملکرد و موفقیت دولت در پیروزی جریان اصلاح‌طلب و عقلانی موثر است. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

الویری: من هم اینگونه فکر می‌کنم. به هر حال مردم٬ روحانی را کاندیدای مورد حمایت و معرفی اصلاح‌طلبان می‌دانند. موفقیت دولت به زبان بی‌زبانی بهترین تبلیغ برای اصلاح‌طلبان خواهد بود که چون فردی که آنان به مردم معرفی کردند٬ کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت جلو برد و در آینده نیز چنین خواهد برد.

 

- فکر می‌کنید موفقیت یا عدم‌ موفقیت دولت درعرصه هسته‌ای چقدر در عرصه انتخابات تاثیرگذار باشد؟

الویری: پیروزی روحانی در فضای بین‌المللی و پرونده هسته‌ای بر مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر قابل توجهی می‌گذارد ولی از سوی دیگر، مردم آگاهند که مسائل و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است ناشی از ندانمکاری‌ها و خرابکاری‌های دولت قبل است و اگر موفقیت مطلوبی هم به دست نیاید مقصر آن را دولت فعلی نمی‌دانند. آرزو دارم ایران در پرونده هسته‌ای پیروز شود، چرا که آن را یک دستاورد عظیم برای نظام و کشور و تداوم وضعیت فعلی را زیان‌بار می‌دانم.

 

- فکر می‌کنید که وضعیت پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان چگونه است؟

الویری: برداشتم این است که گرایش مردم نسبت به اصلاح‌طلبان همچنان پابرجاست. یعنی اصلاح‌طلبی نه تنها تضعیف نشده بلکه به روند رو به توسعه خود ادامه می‌دهد. حتی بسیاری از اصولگرایان هم همان حرف‌های دیروز اصلاح‌طلبان را می‌زنند که اگر قبلا از سوی اصلاح‌طلبان بیان می‌شد مورد هجمه و توهین قرار می‌گرفتند.

در صحبت‌هائی خصوصی که با برخی از دوستان اصولگرا دارم٬ بعضا مواضعی تندتر از اصلاح‌طلبان می‌گیرند اما اکثرا حاضر نیستند همان حرف‌ها را علنی بیان کنند. از آنجا که جریان اصلاح‌طلبی روی به آینده دارد و در پی حل مشکلات با یافته‌های نو است٬ دائما مخاطبانش افزایش می‌یابد.

پیک نت  19 آذر

 
 

اشتراک گذاری: