ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

بازداشت های سیاسی

آغاز مرحله ای تازه در ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

در آستانه سالروز گشایش پرونده رشوه و فساد مالی در ترکیه، بسیاری از افراد نزدیک به "فتح الله گولن" مخالف سرسخت اردوغان رئیس جمهور ترکیه بازداشت شدند. از جمله "اکرم دومانلی" سر دبیر و مدیر روزنامه زمان و همچنین "هدایت کاراجا" مدیر کانال تلویزیونی اس.تی.وی. بسیاری از مدیران ارشد سابق اداره امنیت ترکیه که نقشی بارز در بخش مبارزه با ترور و فساد مالی داشتند نیز بازداشت شده اند. تا کنون بیش از 25 نفر بازداشت شده اند و جالب این که یکی از بازداشت شدگان "حسین گولرجه" می باشد که به دلیل برخی نوشته هایش علیه فتح الله گولن از روزنامه زمان اخراج شده بود.

در ماه ژوین سال 2015 انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. هر چند بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور نمی تواند نقشی در این انتخابات داشته باشد اما بر اساس پیوند و همخونی اردوغان با حزب حاکم، یقینا او در جهت پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه حرکت خواهد کرد.

در صحنه سیاسی کنونی ترکیه نخست وزیر داود اوغلو بیشتر یک کارگزار است تا نخست وزیری صاحب اختیار.

در صورت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی آینده، او باز هم شانس آن را خواهد داشت که نخست وزیر شود، گرچه در محافل سیاسی ترکیه این احتمال را ضعیف می دانند زیرا معتقدند اردغان قانون اساسی ترکیه را تغییر داده و پست نخست وزیر را حذف خواهد کرد تا خود مستقیما دولت را در دست بگیرد.

احکام بازداشت های اخیر از طرف یک قاضی نزدیک به اردوغان بنام "اسلام چیچک" صادر شد. این فرد همان کسی است که حکم آزادی رضا ضراب از متهمان ماجرای دور زدن تحریم ها و پولشوئی و همکاری با بابک زنجانی را صادر کرد.

نبرد سیاسی در ترکیه در روزهای آینده شدیدتر نیز خواهد شد، زیرا اردوغان و داوود اوغلو رویای امپراطوری عثمانی را می خواهند به واقعیت تبدیل کنند!

پیک نت  25 آذر

 
 

اشتراک گذاری: