ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش سفر روحانی به زنجان

منکر دیگری

جز حجاب، در جامعه نیست؟

 
 
 
 

 از مجموع سخنرانی ها و دیدارها و مصاحبه های حسن روحانی در جریان سفر به استان زنجان که همزمان شد با اسید پاشی ها در اصفهان و بازتاب گسترده آن در جامعه، گزارشی تهیه کرده ایم که می خوانید. جنایت اسیدپاشی آنچنان بازتابی در کشور داشت که در سخنرانی ها و مصاحبه های حسن روحانی در استان زنجان نیز به آن اشارات مستقیم شد. از جمله به این که چرا فقط چسبیده اید به حجاب؟ مگر رشوه خواری، اختلاس، دزدی، دروغگوئی و ... منکر نیست؟

این گزارش فشرده را می خوانید: 

رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم زنجان گفت :

 

نباید چند نفر در کشور خود را متولی اخلاق بپندارند، توسعه کشور، بالاترین امر به معروف است.
مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌ تر جامعه به یکدیگر و دعوت همگان به خیر و نیکی باشد، به ‌وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی تبدیل شود.  مبادا - که البته نخواهد بود - تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود. اساس امر به معروف و نهی از منکر ایجاد امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است و مبادا که منکر تنها به یک مسأله خلاصه شود و دروغ، تهمت، رشوه ‌خواری و بورسیه‌های تقلبی منکر پنداشته نشوند و از صبح تا شب فقط یک مسأله و آن هم بدحجابی بعنوان منکر مطلق تلقی گردد. گویا زندگی یک عده تنها در شکاف و تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و بین جناح‌های مختلف در کشور است.

منکری بالاتر از بیکاری و فقر وجود ندارد، اگر بدنبال ترویج معروف در جامعه هستیم باید دست به دست هم بدهیم و با فقر مبارزه کرده و برای جوانان اندیشمند و متخصص کشورمان شغل و کار مناسب فراهم کنیم. توسعه کشور، بالاترین امر به معروف است و باید کاری کنیم که کشورمان در مسیر توسعه قرار گیرد.

امروز در سایه تعامل سازنده با قدرت‌های بزرگ در حال مذاکره هستیم و در اولین گام‌هایی که در این مسیر برداشتیم، پیروزی‌هایی نیز کسب کرده ایم. به پشتیبانی شما مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری که اصلی‌ترین پشتوانه ماست، به مذاکره برای حل مشکل ادامه خواهیم داد.

انشاء الله در تصمیماتی که در جلسه فردای شورای اداری استان جزئیات بیشتری از آن اعلام می‌‌شود خواهیم گفت که چگونه ۷۱ پروژه در زنجان تا پایان سال ۹۴ با اعتبار ۳۸۷ میلیارد تومان اجرا شده و به بهره‌برداری خواهد رسید. اینکه از اعلام پایان سال ۹۳ برای به اتمام رسیدن این طرح‌ها خودداری می‌کنم ناشی از ملاحظه آب و هوایی است. همچنین چندین طرح مهم و بزرگ دیگر نیز در طول مدت باقیمانده از فعالیت دولت یازدهم اجرایی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که اولین آنها دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین است. در تهران و در جمع وزرا این طرح را جزو طرح‌های اولویت‌دار اعلام کرده و وزارت راه را مکلف کردم اجرای آن را به سرعت آغاز کند. همچنین توسعه دانشکده‌های صنعتی مورد نیاز در زنجان از دیگر طرح‌های بزرگی است که طراحی و اجرای آنها تا پایان دولت یازدهم در زنجان صورت خواهد گرفت.

گازرسانی به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان زنجان که فاقد گاز شهر هستند، توسعه پتروشیمی استان، که موانع استفاده از فاینانس ۲۶۵ میلیون یورویی آن برطرف شده و قرار گرفتن ۲۵ هزار هکتار زمین تحت آبیاری مدرن تا پایان سال ۹۴ و ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در زنجان که لایحه آن به مجلس ارایه شده را از دیگر طرح‌های بزرگ دولت برای استان زنجان برشمرد و تأکید کرد: دولت بنا دارد زنجان را به یک نقطه آماده برای کشور بویژه برای غرب و مرکز کشور تبدیل کند.

 

در جمع علما و ایثارگران استان زنجان:

 

انسان زمانی که در برابر خانواده شهدا و یک جانباز قطع نخاع قرار می‌گیرد در برابر صبر و استقامت آنها، احساس حقارت می‌کند. دولت در خصوص پرداخت معوقات خانواده شهدا و ایثارگران که از سال ۸۶ باقیمانده و رقم بالایی هم بوده احساس مسئولیت کرده و بخش بزرگی از آن را پرداخت نمود و به فضل الهی بخش باقیمانده آن هم تا اوایل هفته آینده پرداخت خواهد
شد.

 

رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان زنجان:

 

طی ۱۴ ماهی که از فعالیت دولت می گذرد همواره تلاش ما همین بوده و از ابتدای تشكیل این دولت حداقل هفته ای دوبار در باره اقتصاد جلسه داشته ایم و مواردی پیش آمده كه نظر دیگری در مورد یك مسئله داشتم اما وقتی نظر جمع چیز دیگری بوده آن را پذیرفته ام.

كار كردن به شیوه شورایی درصد خطا را كاهش می دهد و از همین رو تلاش ما از ابتدای دولت تاكنون، این بوده که با مشورت كارها را پیش ببریم.

امروز رییس كل بانك مركزی آمار بسیار امیدوار كننده ای از تورم سالیانه منتهی به پایان شهریور ماه امسال ارائه کرد. این آمارها نشان می دهد كه تورم یكسال گذشته از شهریور امسال به ۲۰ درصد رسیده و تورم ماهانه به كمتر از یک درصد و رقم ۷ دهم درصد رسیده است كه این نشان می دهد از وعده ای كه برای رساندن تورم به زیر ۲۵ درصد به مردم داده بودیم ، جلوتر هستیم. امروز از ركود هم عبور كردیم و اگر چه این مسئله همه بخش های اقتصاد كشور را شامل نمی شود اما در مسیری قرار داریم كه می توانیم بگوییم در مسیر رونق حركت می‌كنیم. برخی مشكلات در عرصه سیاست خارجی داریم كه تلاش می‌كنیم از طریق مذاکره آنها را حل و فصل کنیم و بر همین مبنا روابط با همسایگان را نیز در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی گسترش داده‌ایم و در مجموع می‌توانم بگویم حرکت اقتصادی کشور رو به جلو است.

در تهران تصمیم گرفتیم که به بانک‌ها کمک کنیم تا در زنجان تسهیلات بیشتری به فعالان اقتصادی ارایه دهند و دولت در مجموع در سیاست خارجی و سیاست‌های اصولی اقتصادی و سیاسی و آرامش اجتماعی، از همه توان خود و ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت استفاده می‌کند و باید همه دست به دست هم دهیم تا زنجانی آباد‌تر و ایرانی آباد تر بسازیم.

 

در دیدار نخبگان و برگزیدگان استان زنجان

 

در جامعه امروز زندگی هیچ‌چیز نمی‌تواند ارتباطات در دنیای امروز را محدود کند.

تا زمانی که این مشکل حل نشود، حرکت به سمت توسعه کنُد خواهد بود. هنوز در جامعه با هم قهریم و به بهانه‌های مختلف از هم جدا شده‌ایم، راه‌حل غلبه بر این شرایط آن است که همه با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم.

چنین نیست که همه یک نوع اندیشه و تفکر داشته باشند، وجود اختلاف‌نظر طبیعی است، اما چرا باید به بطور مصنوعی در جهت ایجاد و افزایش فاصله‌ حرکت شود. بدانیم حذف یک فرد، جناح، فکر و اندیشه امکان‌ناپذیر است.

خیلی از اوقات بجای بگیر و ببند و سختگیری‌های بیش از حد، چنانچه آزادی‌ها را بیشتر و فضا را بازتر کنیم و با گفت‌وگو در مسیر قانع کردن یکدیگر حرکت نماییم، می‌توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم و این رسالت بزرگ رسانه‌ها، نخبگان و صاحب‌نظران است.

باید برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی و مراکز دانش‌پژوهی ما اصلاح شده و برمبنای نیازهای جامعه باشد. نخبگان و فرهیختگان جامعه در مسایل و مشکلات کشور باید منتقد، حامی و همراه دولت باشد. 
حضور مردم، احزاب و گروه‌ها تنها برای روز انتخابات نیست که بعد از آن تا انتخابات بعدی به خانه‌های خود برگردند همه باید بمانیم و هیچ‌کس نباید برگردد و باید در مسیر خیابان توسعه، حرکت خود را ادامه دهیم. 

تمام امید دولت به حضور و احساس وظیفه مردم در صحنه است و بی‌تردید دولت نیز در حد توان خود در صحنه خواهد بود.

 

در نشست خبری

 

روحانی در پایان سفر به استان زنجان در نشست خبری، از جمله گفت:

نگاه دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور اصلاً به نتیجه مذاکرات نیست و دولت خارج از مذاکرات دنبال برنامه‌ریزی برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور بوده و امروز در شرایطی که هنوز در تحریم هستیم، با اقدامات انجام شده از رکود خارج شده و در مسیر رونق قرار گرفته‌‌ایم.
پیش‌بینی و همه محاسبات ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد بود و در حالی که حدود ۹ فصل با رکود مواجه بودیم، کار بسیار مهم و پیچیده‌ای در عرصه اقتصادی انجام داده‌ایم.
البته منکر این موضوع نیستیم که برای توسعه اقتصادی نیازمند وجود روابط بهتر با دنیا هستیم، لذا امروز خارج از مسأله هسته‌ای با برخی از کشورهای بزرگ دنیا به دنبال طراحی‌های جدید در زمینه اقتصادی هستیم.

برای توافق دائم – اتمی- قدم‌های خوبی برداشته شده است اما کمتر از انتظار ما است. البته رسیدن به توافق در یک مسأله بسیار مهم آن هم نه با یک کشور بلکه با ۶ کشور بزرگ کار ساده ای نیست اما تجربه اولیه ما نشان می‌دهد که می‌توانیم به توافق برسیم.

اگر چه زمان باقیمانده زیاد نیست، اما امکان توافق نهایی در این زمان حدود ۳۰ روزه وجود دارد زیرا در بسیاری از مسایل کلی این مسأله به نقطه نظرات مشترک رسیده‌ایم ولی برخی مسایل جزیی وجود دارد که البته آنها هم مهم هستند و در حال مذاکره در این رابطه هستیم.

در مذاکراتی که با سران کشورهای مهم دنیا داشتم هیچ‌کس مخصوصاً اروپایی‌ها تمایلی ندارند که شرایط به گذشته بازگردد.

امروز منطق مقام معظم رهبری، دولت و ملت به گونه‌ای است که افکار عمومی دنیا را قانع خواهد کرد که ما دنبال مذاکره و رسیدن به توافق هستیم و با این شرایط، عده‌ای که می‌خواهند این توافق به نتیجه نرسد، به راحتی نمی‌توانند این کار را ادامه دهند.

در مهلت باقیمانده یا به نتیجه می‌رسیم و یا شاید راه‌حل‌های دیگری مد نظر قرار گیرد.
البته شرایط منطقه و جهان به زیاده‌خواهان اجازه نخواهد داد که مسیر دیگری را در پیش بگیرند.

 

پیک نت 3 آبان

 
 

اشتراک گذاری: