ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

راه حلی ملی کدام است؟

بحران آب در سه استان

تهران، کرمان و اصفهان 
 
 
 
 

 

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت قرمز آب در سه استان تهران، کرمان و اصفهان خواستار مدیریت صحیح مصرف آب از سوی مصرف‌کنندگان شد.

وزیر نیرو، رسما سه استان ایران را استان های گرفتار بحران آب اعلام کرد. وی که برای افتتاح سد خاکی "مشمپا" به زنجان سفر کرده بود، ضمن اعلام خبر بالا اضافه کرد: ذخایر آب در کل ایران به مرحله نگرانی رسیده است. خشکسالی‌های چند سال اخیر بحران آب در ایران بوجود آورده است. وزیر نیرو، مانند برخی مقامات رسمی کشور، اعضای شوراهای شهرها، نمایندگان مجلس، مسئولین محیط زیست و... اعلام کرد که این بحران بدون درک بحران توسط مردم و سپس یک عزم ملی برای صرفه جوئی در مصرف آب حتی در مناطق روستائی ممکن نیست.

علیرغم همه این هشدارها و حتی تهدید به قطع آب پر مصرف ها (آنها که استخر و سونا و ... در خانه هایشان دارند) هیچ عزم ملی برای درک بحران و مقابله با بحران آب در کشور دیده نمی شود. مانند ماجرای "یارانه های نقدی" که علیرغم درخواست های مکرر مقامات، هیچکس حاضر نشد از آن صرفنظر کند. مردم نه فتوای مذهبی را قبول دارند، نه صدا وسیما را قبول دارن، نه برای امام جمعه ها تره خرد می کنند و نه فراخوان های حکومتی را می پذیرند، و این خود یکی از مهم ترین و جدی ترین ارزیابی های هر حکومتی از میزان مشروعیت حاکمیت نزد مردم و باور مردم نسبت به گفته های مقامات حکومتی است. شک نیست که سرانجام اقتصاد مقاومتی که در حقیقت با پیش بینی ادامه تحریم های جهانی تدوین شده نیز بستگی به همین ارتباط و پیوند از هم گسیخته مردم و حکومت دارد. در جریان ملی اعلام شدن نفت ایران در دوران نخست وزیر دکتر مصدق و تحریم جهانی نفت ایران، مصدق اعلام خرید قرضه ملی کرد و با همین قرضه ملی و یاری مردم او مملکت را چرخاند. هم درجریان یارانه ها و هم در ارتباط با بحران آب، حکومت می توانست و هنوز هم می تواند امتحان کند: به حصر موسوی خاتمه بدهد تا او در کنار روحانی قرار گرفته و مردم را به صرفه جوئی در مصرف آب فرا بخواند و همزمان دولت نیز برنامه بحران آب را تدوین کرده و به مردم اعلام کند. به شرط آن که "قدرت" این فراخوان را هم "فتنه" نداند!

پیک نت 20 مهر

 
 

اشتراک گذاری: