ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با احمد پورنجاتی

تمام طیف های اصلاح طلب

از روحانی حمایت می کنند! 
 
 
 
 

 

احمد پورنجاتی، میان اصلاح طلبان و مخالفان اصلاحات دست و پا می زند. سابقه مطبوعاتی اش باز می گردد به مسئولیت در این زمینه در وزارت ارشاد! اخیر با روزنامه «اعتماد» مصاحبه ای کرده که خلاصه ای از آن را میخوانید:

 

«من هیچ وقت راست نبودم. حتی در حزب جمهوری اسلامی هم نبوده‌ام. من متهم به جریان امت (تشکل تحت رهبری دکتر پیمان) در دوره‌ای بوده ام ولی هیچگاه با جریان امت هم نبوده‌ام. همواره یک عنصر مستقل بوده‌ام.

تمام افراد اصلاح‌طلبی که الان شما حتی به عنوان تئوریسین اصلاحات می‌شناسید در شکل‌دهی سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی کشور نقش داشته‌اند. برای مثال آقای حجاریان تئوریسین دیروز و امروز اصلاحات که بسیار هم عزیز است. ایشان در دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست‌ وزیری بود و کار اطلاعاتی می‌کرد و در شکل‌گیری وزارت اطلاعات حضور داشت. محسن آرمین و بهزاد نبوی سپاهی بودند. مصطفی تاج‌زاده که مدیرکل بخش فرهنگی وزارت ارشاد که کار ممیزی هم انجام میداد. اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم باید برگردیم و ببینیم اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند.

وقتی که آقای لاریجانی مساله ولایت فقیه را به عنوان عامل مشروعیت نظام مطرح کرد، بنده گفتم مشروعیت حقوقی ولایت فقیه و خود نظام هم طبق نظر امام به اعتبار رای مردم است.

ما هنوز به کاریزما احتیاج داریم. ما آقای خاتمی را علاوه بر اندیشه‌ای که دارد هنوز به عنوان نوعی جذابیت و مقبولیت اجتماعی، عنصر کارآمدی می‌دانیم.

پس از انتخابات 88 با دید باز، بتدریج جامعه ایران دارد مختصات کار سازمانی می‌گیرد.

کارگزاران نخستین جریانی است که کمتر مورد حساسیت بوده و جدای از مرزبندی‌ها به هر حال در ذیل اصلاح‌طلبی دارد کار می‌کند. بقیه جریان‌های اصلاح‌طلب هم دارند تلاش خود را می‌کنند. آنهایی هم که دچار محدودیت شدند ممکن است با تابلوی رسمی خود نتوانند کار کنند ولی به هر حال فعالیت بی‌تابلو را دارند.

دوم خرداد یک اتفاق پیش‌بینی نشده بود. سال 84 یک اتفاق پیش‌بینی نشده بود. ممکن است در کلیت آن بگوییم که تدبیری بود برای اینکه اصلاح‌طلبان را دور کنیم ...

سال 88 اول موضوع بحث مطالبه و رای و این‌جور بحث‌ها بود و کاملا یک کنش مدنی بود و به تدریج به نوعی رویارویی تبدیل شد که از منظر حاکمیت وجهه امنیتی پیدا کرد. اینکه این رویکرد غلط بود خب معلوم است از نظر من غلط بود و بیشترین رفتار را از نوع رفتار امنیتی حاکمیتی می‌دیدیم. باید برگردیم و به قضیه نگاه کنیم آیا حاکمیت تصمیم به حذف اصلاح‌طلبان داشته است؟ خیر. من می‌گویم چنین تصمیمی نداشته است.

تا جایی که من احساس می‌کنم ارتباط حمایتی و تعاملی جدی جریان اصلاح‌طلب با تمام تفاوت طیف ‌بندی‌هایش با آقای روحانی و برنامه‌ها و سیاست‌هایی که دارد وجود دارد. این یک امر موقتی نیست و پایدار است. تعبیرم این است که پایگاه اجتماعی آقای روحانی، ائتلافی است.

پیک نت 24 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: