ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

محمد علی ابطحی:

بهره گیری از اینترنت

از مرز بحث فیلترینگ گذشته! 
 
 
 
 

 

محمد علی ابطحی، از روحانیون مبتکر استفاده از شبکه های اجتماعی بود. البته همچنان در این شبکه حضور دارد اما جسارت او در سالهای اولیه آنقدر بود که پس از کودتای انتخاباتی 88 از جمله دلائل فشارهای شدید جسمی و روانی که به او در زندان آوردند همین نکته بود.

روز گذشته نیز، ابطحی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در باره فیلترینگ و اظهار نظرهای آب نکشیده ای شبیه آنچه که چند هفته پیش آیت الله مکارم شیرازی در باره حرام بودن اینترنت پر سرعت کرده بود، گفت:

 دولت در این مدت به دلایلی نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند. مدیریت مخابراتی رییس جمهور شعارهای دکتر روحانی را نادیده گرفتند؛ درحالیکه اجرای این مسئله چندان هم دشوار نبود. وقتی مردم با وجود سرعت کم و با سختی به سایت‌های دولت دسترسی پیدا می‌کنند؛ مخابرات باید حداقل احترام را برای مردم قایل باشد و سرعت را بالا ببرد.

مشکل سرعت اینترنت فقط مربوط به دوره انتخابات نیست. متأسفانه این مسئله کماکان وجود دارد. مخابرات یکی از وزارتخانه‌هایی است که بیش از ملاحظه‌ی حرمت‌گذاری به مردم، به اصل ملاحظات سیاسی توجه می‌کند.

اطلاعاتی که به شخصیت‌های مختلف نظام داده می‌شود؛ عموماً اطلاعات صحیحی نیستند چرا که اگر صحیح باشند نوع برخوردها باید متفاوت باشد. مثلاً در بیانیه‌ای که به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی داده بودند، به این نکته اشاره شده بود که در شبکه‌های اجتماعی تصاویری مستهجن رد و بدل می‌شود. درحالیکه در گفتگوهای تلفنی هم ممکن است حرف‌های ناهنجاری زده شود، آیا این مسئله دلیل این است که تلفن چیز بد و آسیب‌رسانی است؟ تمام وسایل ارتباطی دچار چنین مسایلی هستند. ما باید این ناهنجاری‌ها را رفع کنیم.

تعریف آسیب مهم است و باید بدانیم که چه چیزهایی آسیب نامیده می‌شود؛ با توجه به واقعیات دنیا از برخی مسایل باید بگذریم و برویم سراغ آسیب‌های جدی و آن‌ها را برای خودمان تعریف کنیم. قبل از سیل؛ خیس شدن زمین مشکل است اما بعداز سیل؛ خیس بودن زمین فراموش می‌شود و همه به دنبال حل کردن بحران سیل هستند. مسئله فیلترینگ هم به همین شکل. آسیب‌ها به تناسب اتفاقات متفاوت می‌شوند.

با توجه به تناقض‌هایی که در این مورد وجود دارد؛ باید بگویم وقتی مسئولین حکومت در این شبکه‌ها در سطح عالی حضور دارند و علما نیز هریک به  گونه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ می‌توانیم وجه مثبت این مسئله را هم ببینیم. فکر می‌کنم دوران مقابله شبکه‌های اجتماعی هم دارد سر می‌آید. شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک از لپ‌تاپ و کامپیوتر وارد گوشی‌های تلفن همراه شده‌اند و هر روز رشد بیشتری می‌کنند که با فیلترینگ جلوی رشدش گرفته نمی‌شود. باید بگویم این نگاه بسته به فیلترینگ؛ نگاه آسیب‌پذیری است.

همیشه اعتقاد داشتم فیلتر کردن فیسبوک راه درستی نیست چراکه استفاده از فیلترشکن‌ها نه تنها فیسبوک را باز می‌کند بلکه امکان دسترسی به سایت‌های کاملاً غیراخلاقی که در همه دنیا ممنوع است را برای کاربر فراهم می‌کند و این یک آسیب بزرگتر است.

پیک نت 25 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: