ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

انتشار نخستین بیانیه حزب

در تدارک تشکیل "ندای ایرانیان" 
 
 
 
 

 

اولین بیانیه حزب در تدارک تشکیل "ندای ایرانیان" منتشر شد. در این بیانیه که بیشتر به یک مقاله مفصل شبیه است تا بیانیه سیاسی، این نکات جنبه خبری دارد:

 

در فضای سرد و سنگین اولین انتخابات پس از انتخابات ۱۳۸۸، یعنی انتخابات مجلس نهم که بخشی از تشکل‌های اصلاح طلب، ناامید و سردرگم، چندان رغبتی برای حضور نداشتند، تدبیر، مسئولیت‌شناسی و دوراندیشی محمد خاتمی، با وجود مخالفت‌های بسیاری، آغازگر دوران جدیدی برای اصلاحات و اصلاح طلبان بود. در یک کلام خاتمی دوباره به ما یادآور شد که راه پیشبرد دموکراسی و توسعه کشور هنوز هم از صندوق رای می‌گذرد. 

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که دیگر سخنی از نیامدن نبود او در قامت رهبری اصلاحات، اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آن را به میدان آورد. پس از رد صلاحیت بحث برانگیز آیت الله هاشمی رفسنجانی که موجب حاکم شدن موج جدیدی از ناامیدی و رکود بر فضای انتخابات شد، اینبار نسل جوان اصلاح طلب بودند که بر نومیدی غلبه کرده، دست بر زانوان نهاده و قامت برافراشتند و با محوریت محمد خاتمی، پروژه ائتلاف دو کاندیدا را پیگیری و توانستند زمینه گرم شدن انتخابات و انتخاب جناب آقای روحانی و استقرار دولت «تدبیر و امید» را فراهم آورند. انتظار می‌رفت که پس از استقرار دولت تدبیر و امید آثار وقایع پس از خرداد ۸۸ از کشور زدوده شود و از آن تجربه، چراغی برای راه آینده افروخته شود اما متاسفانه گشایش چندانی برای فعالیت مجدد احزاب اصلاح طلب صورت نگرفت و بسیاری از افراد و گروه‌ها نیز به دلیل هزینه‌های فراوانی که پرداخت کرده‌اند، چندان قادر و یا مایل به شروع مجدد فعالیت‌های خود نیستند و نهادهای مربوطه نیز مساعدتی برای ایجاد گشایش در فضای سیاسی انجام نمی‌دهند. 


ما انسداد سیاسی و وجود زندانیان سیاسی را خواست حاکمیت و مردم نمی‌دانیم و معتقدیم ایجاد محدودیت در فعالیت آزادانه سیاسی و جریده‌های در توقیف، به شدت به توسعه سیاسی و اعتمادسازی عمومی لطمه می‌زند و هزینه‌ای همگانی بر دولت و ملت تحمیل می‌کند. سازماندهی نوین و شکل‌دادن احزاب اصلاح‌طلب بر مبنای نگرش‌ها و روش‌های جدید، لازمه تداوم سیاست‌ورزی در فضای حال حاضر سیاست در ایران است. این تحلیل و تاکید بر شکل‌گیری احزاب نوین نه به دلیل به تعطیلی کشانده شدن احزابی است که روزگاری خود ما بدان‌ها دل بسته بودیم و هنوز هم با احترام و ستایش از آن‌ها یاد می‌کنیم، بلکه محصول نحوه نگرش ما به سیاست ورزی اصلاح‌طلبانه در ایران است. 

هیات موسسان حزب ندای ایرانیان

شهریور 93

پیک نت 25 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: