ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

31 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزیده مصاحبه کرباسچی با روزنامه ابرار

شانه دبیر شورای نگهبان

زیر بار فاجعه دوران 8 ساله است

 
 
 
 
 

 روزنامه ابرار گفتگوی مشروحی با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و شهردار اسبق تهران کرده که گزیده نکات مهم آن را می‌خوانید:

 

- برای عامه مردم بهبود وضعیت اقتصادی به معنای ارزان شدن، یعنی همه ‌چیز، اما این انتظار در کوتاه ‌مدت واقعی نمی‌تواند باشد. مردم باید به شکل مقایسه‌ای اوضاع اقتصادی را ارزیابی کنند. قطعاً سرعت گرانی به اندازه قبل نیست. ممکن است جنسی‌گران شود اما نه به اندازه‌ای که در دو سال گذشته‌گران شد.

- شرایط رکود به دلیل تعطیلی حدود 50 درصد صنایع و کارخانه‌های کشور در دوران معروف به هشت ساله است، اما اگر الان وضع را با یک سال قبل مقایسه کنیم که تولید رو به افول بوده می‌بینیم که الان تلاش به سمت افزایش تولید و بیرون آمدن از رکود است. درباره تورم هم رشد قیمت‌ها مثل سابق نیست.

- کسانی که با آوردن آقای احمدی‌نژاد در آن هشت سال و رساندن کشور در دیپلماسی خارجی به شرایط امروز نقش اساسی داشتند امروز نمی‌توانند از دولتی که آمده و مسائل را تا حدودی حل کرده طلبکاری کنند که چرا نتوانسته مشکلات را صد در صد حل کند. اینها توان کاری خود و محصول آن را نشان دادند. چه چیز را در آن هشت سال با زدن بر طبل مخالفت و یک‌ دندگی برای کشور به بار آوردند؟ قبل از دولت احمدی‌نژاد قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشده بود و تحریم‌های اینچنینی نداشتیم. حتی تحریم‌های زمان جنگ هم تا این اندازه نبود.

- دولت قبل محصول فعالیت سیاسی جناح‌هایی بود که امروز با دولت مخالفت می‌کنند. اگر دولت و مسئولان دولتی نجابت می‌کنند و عملکرد آنها را به رُخشان نمی‌کشند دیگر قرار نیست که آنها طلبکارانه با دولت مواجه شوند.

- اصلاح‌طلبان به این نکته رسیده‌اند که به جای جنجال‌ سیاسی بهتر است به سمت اعتدال و عملکرد منطقی بروند. عموم مردم علاقه‌ ندارند تمام دوران چهارساله ریاست جمهوری روحانی به جنگ و دعوای سیاسی بگذرد. آنها آرامش فکری و روانی و حل مسائل و مشکلاتشان را می‌خواهند.

- اصلاح‌طلبان هم اصرار ندارند که دولت را وارد چالشی کنند که طرف مقابل رقابت سیاسی خود با اصلاح‌طلبان را به سمت رویارویی با دولت ببرد. دولت به‌ هرحال مشی اعتدالی و عقل‌گرایی دارد و ما اصلاح‌طلبان هم همواره طالب عقل و اعتدال بوده و هستیم. ما نمی‌خواهیم بگوییم این دولت مال ماست. ما می‌گوییم هر دولتی که روی کار بیاید و وظایف خود را به درستی پیش ببرد باید از آن حمایت کرد و این دولت وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

- بهار فعالیت احزاب در ایران موقع انتخابات است. احزاب اصلاح‌طلب همراه جریان اجتماعی اصلاحات هستند و همراه با آن حرکت می‌کنند و این جریان زنده‌ای است. برخی از احزاب اصلاح‌ طلب گرفتاری‌هایی دارند و در این مدت تضییقاتی برایشان فراهم شده و برخی از آنها هم که تضییقات آنچنانی نداشتند، گرفتاری‌ها و مشکلات دیگری دارند. برخی از احزاب اصلاح‌ طلب در همین فاصله جلسات و اجتماعات و کنگره‌هایی داشته‌اند اما خیلی گسترده نبوده است.

- اگر اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که فضای افراطی شرایط کشور را تهدید می‌کند و چنین فضائی به نفع هیچ طیفی نیست، آن وقت برای طرد مجموعه افراطی که از دید اصلاح‌طلبان با منافع ملی تضاد دارد ممکن است تن به ائتلاف هم بدهند. اصلاح‌طلبان اگر احساس کنند کشور در شرایطی قرار دارد که باید مجموعه افراد معتدل و عقلگرا دور هم بنشینند و مسائل کشور را به نفع منافع ملی حل کنند، حتما به ائتلاف هم فکر می‌کنند.

- آقای جنتی (دبیر شورای نگهبان) شخصیت قابل احترامی به دلیل سن و سال و سابقه طولانی‌شان هستند، اما به‌هرحال باری بر دوش ایشان است که بدون این ‌که ابراز کند سنگینی این بار را تحمل می‌کند. این بار مسئولیت هزینه‌ای است که ایشان برای دفاع از احمدی‌نژاد داده است. یادمان نرفته خطبه‌هایی که ایشان در آنها از خدا و پیغمبر و امام زمان برای توجیه کارهای آن دولت - که بعد‌ها معلوم شد چه فجایعی را به بار آورده - استفاده کردند.

- آقای جنتی درباره مسائل اقتصادی و فساد اداری بسیار حساس هستند، اما ما هرگز از ایشان ندیدیم درباره فسادهای کلان و بی‌ سابقه‌ای که در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و هنوز هم همه آنها رو نشده است حرفی بزنند یا در خطبه‌هایشان احساساتی شوند و اشکی بریزند. ایشان از ابتدای کارش در شورای نگهبان همین عقاید را داشته است و هر گاه هم که به نظرشان رسیده کسانی باید رد صلاحیت شوند، رد صلاحیت کرده‌اند اما باز هم شرایط کشور همان چیزی است که ایشان امروز می‌بینید. به اعتقاد من اراده ملی و اراده نظام تابع قضاوت یک نفر در شورای نگهبان نیست. وقتی اراده ملی در کشور شکل بگیرد افراد چندان نقش تعیین‌کننده‌ای در آن نخواهند داشت.

 

 

پیک نت 31 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: