ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

31 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

اختلاف های مرزی

چین و هند حل می شود!

پایگاه اینترنتی هینترگروند

 
 
 
 

همزماه با انتشار اخبار مربوط به دیدار مهم و استراتژیک رئیس جمهور چین از هند که بخشی از نتایج آن را در شماره امروز پیک نت می خوانید، "اینترناشنال بیرنس تایم" در تحلیلی مغرضانه و تحریک آمیز یادآور برخوردهای مرزی و نظامی دو کشور در گذشته شد و نوشت:

هند در گذشته نگران گسترش نفوذ چین در جنوب آسیا، بویژه در عرصه ارتباطات و انرژی بود. نزدیکی دو غول آسیائی به یکدیگر، در عرصه مبادلات بازرگانی نیز مشاهده می شود، که در سال گذشته  به 70 میلیارد دلار بالغ گشت. اما این رشد بازرگانی دارای توازن نیست. کسری بازرگانی هند در برابر چین که در سال 2002 یک میلیارد دلار بود در حال حاضر به 40 میلیارد دلار فزونی یافته است. چین در نظر دارد این ترازنامه نا برابر را با گشودن بازار خود برای تولیدات داروئی و کشاورزی هند متعادل سازد. به گسترش همکاری میان این دو قدرت اتمی و تاثیرات آتی آن بر پیشرفت قاره آسیا نمی توان کم بها داد اما در گذشته این دو کشور بطور سنتی با یگدیگر در رقابت بودند. از دهها سال پیش اختلافات مرزی دارند و در سال 1962 در منطقه مرزی هیمالیا حتی کار به جنگ مرزی هم رسید. بخشی از مرز 3500 کیلومتری دو کشور هنوز هم علامت گذاری نشده است و دو طرف گاه به گاه یکدیگر را متهم به تخطی های مرزی می کنند.

همزمان با دیدار شی جین پینگ با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند، یکی از این حوادث مرزی روی داد. به گفته رسانه های هندی  حدود هزار سرباز چینی دست به پیش روی در یک منطقه مرزی هند زده اند و بدنبال آن نخست وزیر هند در دیدار جریان دیدار رئیس جمهور چین از این کشور گفت "من نگران تکرار حوادث مرزی هستم." هر دو کشور باید مرزهای مشترک خود را مشخص سازند. " شی جین پینگ" ابراز اطمینان کرد که هر دو کشور می توانند مسئله  خود را طوری حل کنند که رخدادهائی از این نوع فاقد تاثیرات جدی باشند".

دو دولت در سال 2012  توافق کردند که سازمان مشترکی برای روشن ساختن مسائل مرزی  دو کشور تشکیل دهند که این خود  حکایت از آن دارد که هیچ  یک از دو کشور نمی خواهند اجازه دهند که این نوع اختلافات تبدیل به مسئله ای جدی گردد.

اکنون طرح های اقتصادی که رئیس جمهور چین در سفر به هندوستان روی میز گذشته آنچنان کلان است که نمی توان آنرا بدلیل اختلافات مرزی به خطر انداخت. با وقوف به این امر است که "آلوک بانزال" کارشناس امنیتی هند، در ارتباط با تنش مرزی اخیر، در مصاحبه با "آسیا نیوز اینترناشنال" گفت: "این نوع اختلافات کوچک نباید مانع نزدیکی ما  در  راه رشد و رونق گردند، زیرا تکنولوژی چین و سرمایه گذاری آن سبب ارتقاء هند به پله بالاتری از رشد اقتصادی خواهد شد ".

 

پیک نت 31 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: