ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

اول شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

برپائی "روز صلح" در ایران با سخنرانی خاتمی

نفرت مردم ایران

از جنگ، ترور و خشونت!

 
 
 
 
 

روز صلح با حضور محمد خاتمی، نماینده سازمان ملل و مدیر منطقه ای یونسکو در موزه صلح تهران با پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.

محمد خاتمی، در این مراسم طی سخنانی گفت:

در طول تاریخ و به خصوص در قرنی که گذشت، جنگ زیاد نکوهش شد و آشتی و صلح ستایش. در ادبیات فارسی نیز آثاری در نکوهش جنگ و ستایش صلح کم نیست. از جمله قصیده فاخر ملک الشعرای بهار با نام «جغد جنگ»، اما آنچه در عالم واقع وجود داشته بیشتر جنگ، ستیز و خشونت بوده است. خشونت میان آنان که قدرت را در دست دارند و آنان که باید زندگی کنند و این خشونت و جنگ در قرن گذشته با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی بیشترین فاجعه را در تاریخ به وجود آورده است. دو جنگ جهانی، جنگ های منطقه ای و جنگ سرد و در پایان قرن بیستم که همچنان ادامه دارد بروز وحشتناک پدیده تروریسم. تروریسم همیشه بوده اما متناسب با دنیای تکنیکی امروز ابعاد وحشتناک تری پیدا کرده است. در مقابل، صدای جنگ علیه تروریسم مطرح است، در حالیکه ترور و تروریسم خود حاصل فزون خواهی و جنگ طلبی قدرت هایی است که حاکمیت بر عالم و آدم را می خواسته اند. باید گفت وگو درباره صلح به گفتمان صلح بدل شود.

باید زندگی بهتر شود. باید خشونت گرایان، افراط گرایان و جنگ طلبان از صحنه سرنوشت بشریت کنار بروند تا صلح و آشتی، تفاهم، همدیگر را درک کردن، زندگی را برای یکدیگر خواستن و امنیت خود را در امنیت دیگری و پیشرفت خود را در پیشرفت دیگری دانستن، برقرار شود. در این صورت است که زندگی سرشار از صلح خواهد شد و افراط گرایان و زورگویان در عرصه سرنوشت زندگی اجتماعی انسان جایی نخواهند داشت.

موزه جنگ نیز زشتی های جنگ را به رخ می کشاند و نشان می دهد، در دل جنگ زشت، زیبایی نیز نهفته است و آن مقاومت و مقابله در برابر خشونت است. اگر انسان های بزرگ و از خود گذشته ای نباشند که در برابر خشونت گرایان بایستند، یک شبه زندگی بشر به جهنم تبدیل می شود. امروز در این موزه صلح، شاهد حضور زنده جان هایی زیبا هستیم که گرچه در جنگ سلامت و آرامش و زندگی خود را به یک معنا از دست داده اند، اما جان مقاوم آنها آینه زیبایی هایی است که وجود دارد.

به همان اندازه که جنگ تجاوزکارانه زشت است، جنگ به معنی دفاع، موجودیت و بقای خود و ایستادن در برابر متجاوز زیباست. اگر این مقاومت نبود، جنگ طلبان به سرعت همه زندگی انسان را نابود می کردند.

 

پیک نت اول مهر

 
 

اشتراک گذاری: