ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 مرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  گفتگو با علاء الدین بروجردی
دستآوردهای اقتصادی دولت
ترکیب مجلس آینده را تعیین می کند
 
 
 
 

الهه حمیدی کیا خبرنگار خبرگزاری ایسنا با علاء الدین بروجردی معاون سابق وزارت خارجه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کنونی بر محور مذاکرات اتمی، انتخابات 88، حصر موسوی و کروبی و داعش گفتگو کرده است. بروجردی در این مصاحبه ادعاهائی یکطرفه و در غیاب تاج زاده و موسوی می کند که بدلیل یکطرفه بودن آن نمی تواند اعتبار داشته باشد. او می گوید که در سال 88 حوادثی در کشور روی داد که بانیان آن باید از ملت عذر خواهی کنند. اتفاقا همه با این عذرخواهی موافق اند، اما سئوال اصلی اینست که چه کسی مقصر است و باید عذر خواهی کند؟ آن که علیه رای مردم کودتا کرد و جلوی راه یابی موسوی به ساختمان ریاست جمهوری را گرفت و یا آن که علیه این کودتا  ایستاد؟ برای شناختن این مقصر اصلی باید یک مجمع بی طرف تشکیل شود و کلیه مدارک و اسناد و استدلال ها را جمع کند و سخنان مستقیم آنها که در حصرند را نیز بشنود. درحالیکه 5 سال بصورت یکطرف امثال آقای بروجردی سخن می گویند و آن طرفی ها در حصرند و امکان پاسخگوئی ندارند. این دفتر با ادعاهای امثال بروجردی بسته نمی شود، چنان که با "فتنه" خواندن اعتراضات مردم توسط رهبر جمهوری اسلامی این دفتر بسته نشد.

آنچه را در ادامه می خوانید گزیده گفتگو با بروجردی است:

 

جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هم حرف زیادی برای گفتن دارد و هم حضور ما در مجامع بین‌المللی و کشورها برای دفاع از حقانیت نظام و منافع ملی‌مان یک ضرورت جدی است. واقعیت این است که در دولت جدید فضا برای تحقق این هدف خیلی بیش از گذشته فراهم شده است؛ یعنی هم هیات‌های متعددی به ایران آمده اند و هم این که فضا برای حضور ایران در کشورهای مختلف فراهم‌تر شده و ما از بعد ارتباط هر چه بیشتر و گسترده‌تر در کشورهای مختلف جهان حضور پررنگ‌تری داشتیم و این نکته مثبتی در عرصه سیاست خارجی کشور است.

مساله اتمی از مسائل مهم سیاست خارجی در دهه گذشته بود و باید این وضعیت را تغییر بدهیم. باید شرایطی ایجاد می‌شد که آمریکایی‌ها نتوانند همانند سابق سیاست اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران را ادامه دهند. در کنار حفظ دستاوردهای اتمی باید بتوانیم تحریم‌ها را تغییر بدهیم.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد این موضوع صریحا از سوی وزیر خارجه به 1+5 منتقل شده که ما همه آنچه که در گذشته انجام می‌دادیم، از غنی‌سازی 20 درصد تا سایر اقدامات را مجددا انجام خواهیم داد.این گزینه‌ای است که حتما روی میز قرار دارد و ما هم در عملی شدن آن جدی خواهیم بود

اگر در مقطع کوتاهی اقدامی را به صورت گذرا و موفق انجام ندهیم به معنای از دست دادن توانمندی اتمی نیست. زیرا ما این توانمندی را در اختیار داریم و به سرعت می‌توانیم فعالیت‌های گذشته را ادامه دهیم. بنابراین من فکر نمی‌کنم نگرانی‌هایی که مطرح می شود نگرانی به جایی باشد.

سوال- آیا نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها دیدگاه کلی مجلس و قالب نمایندگان است؟

بروجردی: عملا در مجلس دو نظریه وجود دارد. یکی نظریه دلواپسان و یکی هم کسانی که معتقدند حتما باید مذاکرات را رصد کنیم، و نسبت به آن حساس باشیم.

سوال - مقام معظم رهبری چقدر در جریان جزییات مذاکرات هسته‌یی هستند؟

بروجردی: طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی قابل اجراست که به تایید مقام معظم رهبری برسد. لذا نباید تردید کرد که ایشان حتما از ریز تحولات مذاکرات اطلاع می‌یابند و بدون اطلاع ایشان تصمیمی گرفته نمی‌شود. ایشان چندین بار گفتند که به طرف مقابل اطمینان نداریم بنابراین اگر آمریکا خواست زیاده‌خواهی خود را تحمیل کنند ایشان حتما دستور می‌دهند و جلو کار گرفته می‌شود اما بارها گفته‌اند که به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و این نکته روشنی است.

 

سوال -کمیسیون امنیت ملی پیش از ماجرای حصر دیدارهایی را با این افراد داشته، آیا این دیدارها بعد از حصر نیز ادامه پیدا کرده است؟

 

من فکر می‌کنم این انتظار بالایی نیست که از ضربه‌ای که به ملت زده شده عذرخواهی صورت گیرد و فکر می‌کنم اگر قرار است آن راه ادامه داشته باشد وضعیت تغییر زیادی نکند. البته تا جایی که مطلع هستم آن‌ها در این دوران ارتباطاتی داشته‌اند و بعضا خارج از محدوده تعیین شده برای برخی ضرورت‌ها و نیازهایشان حضور پیدا کرده‌اند. در واقع این حداقل محدودیت‌هاست نه حداکثر و اینطور نبوده که آن‌ها به هیچ وجه نتوانند ترددی داشته باشند اما نهایتا این تصمیمی است که خود این افراد باید اتخاذ کنند.

ما با آقایان موسوی، کروبی، هاشمی، خاتمی، محسن رضایی و همچنین زندانیان دیدارها و گفت‌وگوهایی داشتیم و با آن‌ها اتمام حجت کردیم مخصوصا با آقای موسوی و به ایشان گفتیم تصمیمی که گرفتید خطاست و این تصور درست نیست که رای شما دستکاری شده است. شما در شبستر خودتان رای بیشتری آوردید یا در تهران، سیستان و بلوچستان هم رای بالایی داشتید پس چرا اینها را دستکاری نکردند؟

آقای تاج‌زاده که مسئولیت بالایی در مجموعه ستاد آقای موسوی داشت صریحا گفته بود تا ساعت 12 شب که رای تهران را می‌شمردیم وضعیت به نفع ما بود اما از ساعت 12 شب تا 4 صبح کلا وضعیت تغییر کرد و هر چه صندوق از شهرستان‌ها می‌آمد ما پایین‌تر می‌رفتیم تا اینکه کلا ورق برگشت به گونه‌ای که چهار صبح به ستاد قیطریه رفتم و گفتم بازی را واگذار کردیم و ما برنده نیستیم. آن‌ها هم گفتند اگر اینطور باشد عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

این اظهارات مربوط به تاج‌زاده‌ای است که مواضعش تند است و در عین حال به دلیل اینکه سال‌ها معاون سیاسی وزیر کشور بوده انتخابات را می‌شناسد و نظرش می‌تواند نظر کارشناسی باشد. من این موضوع را در زندان از او سوال کردم و او همان چیزی که من از بیرون شنیده بودم را تایید کرد.

 

سوال - با بازتر شدن فضا در عرصه سیاسی چقدر امکان بازگشت احزاب اصلاح‌طلب به عرصه رقابت‌های سیاسی را محتمل می‌دانید؟

 

بروجردی: احزابی که مشکل قانونی ندارند و حزب قانونمند هستند و قواعد بازی در جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند به نظرم مشکلی ندارند و نیازی نیست در حالت انفعال باشند. آن‌ها به میزانی که بتوانند فعالیت کنند و رای مردم را جلب کنند و اگر مردم به آن‌ها رای ندادند نگویند تقلب شده می‌توانند در عرصه حضور داشته باشند و مشکلی در این زمینه نیست اما به نظرم خودشان بیشتر در حالت خودسانسوری هستند تا اینکه فضای کشور اجازه فعالیت را به آن‌ها ندهد.

البته آن‌ها از طریق رسانه‌ها و روزنامه‌ها حرف‌هایشان را می‌زنند و حتی بعضا شاهدیم آنهایی که در زندان هستند بیانیه می‌دهند!

 

سوال- مشخصا آیا در انتخابات مجلس آینده این ظرفیت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد؟

 

بروجردی :نظام همیشه این ظرفیت را داشته و اگر نداشت مجلس ششم شکل نمی‌گرفت. اگر لیست افراد رد شده توسط شورای نگهبان را ببینیم می‌فهمید که چقدر جناح راستی در بین رد شده‌ها است. واقعا معیارهای شورای نگهبان این نیست که چون کسی چپ یا راست است رد شود، بلکه معیارهای تعریف شده و قانونمندی وجود دارد که بر اساس آن ضوابط اقدام می‌شود. افراد شاخص دو آتیشه حزب‌اللهی جناح راستی بوده‌اند که توسط شورای نگهبان رد شده‌اند لذا نباید با عینک بدبینی به این موضوع نگاه کرد. مثلا آقای عارف فرد شاخصی در بین اصلاح‌طلبان است. ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافت و از سوی شورای نگهبان هم تایید شد. از تیپ افراد معقول مثل ایشان هم زیاد هستند که اگر تصمیم بگیرند وارد عرصه انتخابات شوند تایید خواهند شد.

 

سوال -با توجه به تغییر شرایط سیاسی در کشور آیا فکر می‌کنید ترکیب مجلس آینده هم تغییر خواهد کرد؟

 

بروجردی: این امر بستگی به تحولات دارد. من فکر می‌کنم موفقیت دولت در اجرای قول‌ها و وعده‌ها، تحول اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم عوامل تاثیرگذاری است و شاید پیش از روشن شدن این موارد قضاوت در مورد ترکیب مجلس آینده هم زود باشد.

 

سوال- با توجه به اینکه داعش در سوریه و عراق حضور دارد و در نزدیکی ایران هم هست آیا امنیت مرزهای غربی به اندازه کافی مورد توجه قرار دارد؟

 

بروجردی: داعش در عراق سرکوب خواهد شد. حتی نیازی نیست که ما ورودی پیدا کنیم. فراخوانی که آیت‌الله سیستانی داده بودند و دو میلیون جوان عراقی ثبت‌نام کردند ظرفیت بسیار عظیمی است. درست است در مقطعی تغییر دولت و انتخابات مجلس بوده و دوران رکودی در استقلال و ثبات سیاسی عراق وجود داشته و هنوز هم در اواخر این دوره هستیم اما حتما داعش نمی‌تواند در عرصه سیاسی عراق ماندگار باشد همان‌طور که در سوریه ماندگار نیست.

 

سوال -آیا داعش می‌تواند تهدیدی برای مرزهای ایران به حساب بیاید؟

 

بروجردی: ما همان‌طور که مرزهای شرقی را رصد کرده و می‌کنیم مرزهای غربی را هم به دقت مراقبت می‌کنیم و حتما نسبت به تحولات سیاسی در کشور همسایه حساس هستیم و بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم اما وقتی این فرضیه را مطرح می‌کنیم که داعش در عراق پا نمی‌گیرد به طریق اولی نمی‌تواند برای ما هم مزاحمتی باشد.

 

پیک نت 26 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: