ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 مرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

دیدار و مذاکرات روحانی و آمانو در تهران

ایران خواهان تفاهم اتمی

در کوتاه ترین زمان است! 
 
 
 
 

روزگذشته (یکشنبه) یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران با حسن روحانی رئیس جمهور پیرامون پرونده هسته ای ایران و مذاکرات اتمی دیدار و مذاکره کرد. بموجب خبر رسمی که روی وبسایت ریاست جمهوری از بخش علنی این مذاکرات منتشر شده، حسن روحانی خطاب به مدیرکل آژانس گفته است:

طی ۱۲ سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور منظم از تأسیسات اتمی ایران بازدید و بارها اعلام کرده است که برنامه اتمی ایران هیچ گاه از مسیر صلح آمیز منحرف نشده است.

امیدواریم با روشن شدن برخی ابهامات غیر واقعی درباره فعالیت های هسته ای ایران، نام خوبی از آژانس به عنوان نهادی بی طرف که در شناختن حق کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای نقش مثبت و بدون تمایز ایفا می کند، باقی بماند. ایران در مسیر توسعه نیازمند به فناوری‌های نوین از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و در جهت استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در حوزه برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی حرکت خواهد کرد.

ایران در مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدی است و چیزی بیش از حق خود از جمله غنی‌سازی برای اهداف صلح آمیز نمی‌خواهد.

ما تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیریم که در چارچوب ان پی تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد. ما هیچ ابایی از همکاری در جهت رفع ابهامات نداریم، چرا که به لحاظ اخلاقی و در چارچوب مذهبی و فتوای رهبر معظم انقلاب، در دکترین دفاعی ایران به هیچوجه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی جایی ندارد.

بدون تردید دستیابی به توافق جامع می‌تواند بازی برد – برد برای طرفین باشد و به صلح و ثبات بیشتر در منطقه و جهان و ارتباط بیشتر و مؤثرتر ایران با جهان کمک کند.

معتقدم در صورتی که عزم و اراده جدی برای حل و فصل موضوع و دستیابی به توافق وجود داشته باشد، ظرف کمتر از یک سال می‌توان به نتیجه نهایی با آژانس دست یافت و امروز نیز ایران مصمم به دستیابی به نتیجه در کوتاه ‌ترین زمان ممکن است. توان موشکی ایران به هیچ عنوان و در هیچ رده ای قابل مذاکره نیست.

در همین دیدار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت:

از ابتدای تصدی مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره سعی کردم منصفانه عمل کنم و شرایط و قوانین را برای همه کشورها یکسان در نظر بگیرم. پیشرفت مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بویژه در یک سال گذشته کاملاً مثبت و رو به جلو و در چارچوب تفاهمنامه همکاری که میان طرفین به امضاء رسیده بوده و امیدواریم هر چه سریع‌تر ابهامات به جا مانده از گذشته و حال را برطرف شود. آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در فعالیت های اتمی اش قدردانی و تلاش می‌کند تا از این فرصت برای دستیابی به یک الگوی همکاری ارزشمند استفاده کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از طولانی شدن مذاکرات ناخرسند است و امیدواریم با همکاری نزدیک مسایل در یک برنامه زمانی معقول حل شود .

 

پیک نت 27 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: