ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پیام آیت الله سیستانی به مجلس عراق

تغییر ساختار دولتی عراق

در سه شنبه ای که می آید؟ 
 
 
 
 

سه شنبه ای که در پیش است، روز تعیین تکلیف دولت نوری المالکی در مجلس عراق است. درحالیکه اکثریت قاطع پارلمان عراق روی تشکیل دولتی جدید با رویکرد "وحدت ملی" و تشکیل دولت اتحاد ملی اصرار دارند، نوری المالکی همچنان بر سر ماندن خود در راس دولت عراق و مخالفت با تشکیل دولت اتحاد ملی پافشاری می کند. در تازه ترین اخبار، نظر آیت الله سیستانی در همین ارتباط انتشار یافته است که بر خلاف انتظار نورالمالکی، وی نه خطاب به وی، بلکه خطاب به نمایندگان مجلس عراق از آنها خواسته سعی کنند روز شنبه بر یک رئیس دولت به تفاهم برسند. این پیام، نوعی موافقت آیت الله سیستانی با کنار رفتن نوری المالکی و یا اعلام بی طرف برای کنار گذاشتن وی از سوی نمایندگان مجلس ارزیابی شده است.

ظاهرا آیت الله سیستانی در پیام خود خطاب به مجلس، توصیه کرده علاوه بر تفاهم بر سر یک دولت و نخست وزیر، رئیس جدیدی نیز برای مجلس انتخاب کنند و برای انتخاب رئیس جمهور جدیدی برای کشور نیز تعلل نکنند.

تاکنون جلال طالبانی رئیس جمهور عراق بوده است، اما وی بشدت بیمار است و عملا عراق فاقد ریاست جمهوری است. این احتمال که برای ریاست جمهوری اختبارات گسترده تری را پارلمان در نظر بگیرد و در صورت باقی ماندن نوری المالکی در راس دولت، ایاد علاوی که از اهل سنت است به ریاست جمهوری انتخاب شود و دولت اتحاد ملی به نوری المالکی امر شود بعید به نظر نمی رسد. بویژه با تصرف شهر نفتی کرکوک توسط کردهای عراق، که در واقع آنها سهم شیر را برده اند، شاید دیگر اصرار چندانی برای حضور در راس هرم حاکمیت عراق (تاکنون جلال طالبانی که خود کرد است رئیس جمهور بوده) نداشته باشند.

 

پیک نت 7 تیر

 
 

اشتراک گذاری: