ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مسیر ج. اسلامی تغییر کرد

دو انفجار مهیب سال 60

و اعدام ها و توقیف مطبوعات 
 
 
 
 

 خرداد 1360 سازمان مجاهدین خلق که تا این تاریخ سیاست حمایت از جمهوری اسلامی و آیت الله خمینی را داشت، اعلام قیام مسلحانه کرد و متعاقب آن مرکز حزب جمهوری اسلامی در تاریخ 7 تیرماه، یعنی یک هفته پس از اعلام قیام مسلحانه منفجر شد. نزدیک به 150 تن در این انفجار کشته شدند؛ از جمله آیت الله بهشتی و شماری از وزرا و نمایندگان مجلس. حاکمیت برای تداعی واقعه کربلا شمار کشته شدگان را 72 یاران حسین بهشتی اعلام کرد و تاکنون نیز همین رقم را اعلام می کند. بدنبال این انفجار، انفجار دوم در دفتر نخست وزیری بوقوع پیوست که در آن نخست وزیر "حجت الاسلام باهنر" و رئیس جمهور "رجائی" کشته شدند. رئیس جمهور وقت "بنی صدر" باتهام اتحاد با سازمان مجاهدین از مقامش خلع شد و از ایران گریخت. شماری از رهبران سازمان مجاهدین خلق نیز به همراه او از ایران خارج شدند. از جمله رهبر این سازمان "رجوی". در روزهای آستانه اعلام قیام مسلحانه و هفته پیش از انفجارهای یاد شده، چند تظاهرات از سوی مجاهدین خلق در تهران و شهرهای دیگر برپا شد که تظاهرات 30 تیر 60 اوج آن بود. صدها تن در این تظاهرات دستگیر شدند. دستگیر شدگان عمدتا جوان و حتی نوجوان هائی بودند که بنام "میلیشیا" سازماندهی شده بودند و بعدها تبدیل به گوشت دم توپ شده و گروه گروه در زندان اوین اعدام شدند. موج بزرگ اعدام هر آنکس که باتهام وابستگی به مجاهدین دستگیر می شد آغاز شد. ابتدا در اوین و سپس در سراسر ایران. از آنسو نیز ترورهای کور آغاز شد و از جمله نزدیک ترین و با سابقه ترین روحانیون طرفدار آیت الله خمینی ترور شدند. انتشار خبر سالگرد 7 تیر و انفجار حزب جمهوری اسلامی که این روزها در رسانه های داخل کشور به کرات تکرار می شود، بدون ذکر چنین گذشته ای، حداقل برای نسل جوان کشور قابل درک و هضم نیست.

نخستین یورش سراسری به مطبوعات، در آستانه همین رویدادها صورت گرفت. هاشمی رفسنجانی در خاطرات 17 خرداد 1360 خود در همین زمینه می نویسد:

شب‌، در جلسه‌ مشترک‌ نمایندگان‌ و مجریان‌ هوادار حزب (جمهوری اسلامی) شرکت‌ کردم‌. مقداری‌ درباره‌ علل‌ گرانی‌ بحث‌ شد. سپس‌ درباره‌ تعطیلی روزنامه‌ها. آقای‌ بهشتی‌ عمل‌ را توجیه‌ کردند و آقایان‌ الویری‌، انصاری‌، زرندی‌ و دکتر روحانی‌ مخالفت‌ کردند. آقای‌ لاجوردی‌ دادستان‌ انقلاب‌ دفاع‌ کرد و اکثریت‌ حضار، ایشان‌ را تأیید کردند و قرار شد عقب‌نشینی‌ نشود

آن روزنامه هائی که توقیف شدند عبارت بودند از روزنامه‌های‌ "انقلاب‌ اسلامی‌" (متعلق به ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور که عزل شده بود)، میزان‌ (ارگان نهضت آزادی)، آرمان‌ ملت‌ (ناشر نظرات جبهه ملی)، "نامه مردم‌" روزنامه ارگان حزب توده ایران

این وقایع، سرآغاز بزرگترین رویدادهای سیاسی در جمهوری اسلامی شد که هنوز ادامه دارد.

از جمله دیدارها و سخنرانی هائی که در روزهای اخیر و به همین مناسبت انجام شده، دیداری است که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با بازماندگان دو انفجار یاد شده در بالا داشته که خبر- تفسیر آن را در همین شماره پیک نت می خوانید.

 

پیک نت 8 تیر

 
 

اشتراک گذاری: