ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  اشاره مصاحبه وزیر خارجه امریکا پیش از ترک وین
فرمول تفاهم اتمی
در وین بدست آمده است؟
 
 
 
 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دو روز مذاکره با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی وین را به قصد واشنگتن و مشورت با اوباما رئیس جمهور امریکا ترک کرد.

وزیر خارجه امریکا پیش از ترک وین به قصد امریکا در یک مصاحبه نسبتا کوتاه خبری شرکت کرد و در آن به نکاتی از مذاکرات و تفاهم هایش با محمد جواد ظریف اشاره کرد. جان کری گفت:

من برای مشورت با رئیس جمهور آمریکا و کنگره درباره توافق جامع و امکان تمدید مهلت فعلی (۲۰ ژوئیه) برای دستیابی به این توافق به امریکا باز می گردم. میزان ظرفیت غنی‌سازی که از سوی رهبر ایران مطرح شده در شرایط فعلی بسیار زیاد است، اما وی نیز در مورد برنامه‌های دراز مدت ایران سخن ‌گفته است.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در دیدار با سران نظام گفت که آمریکایی‌ها می خواهند غنی‌سازی اورانیوم ایران را به ۱۰ هزار سو (واحد غنی‌سازی) محدود کند، اما هدف ایران رسیدن به ظرفیتی معادل ۱۹۰ هزار سو است. اشاره جان کری به همین جمله علی خامنه ایست و این که وی آنچه را مطرح کرده برای آینده مطرح کرده و نه اکنون و دستیابی به آن در همین مذاکراتی که جریان دارد.

از اشاره ای که وزیر خارجه امریکا کرده می توان چنین نتیجه گرفت که در مذاکرات وین، برای تامین نظر هیات ایران و در واقع نظر رهبر جمهوری اسلامی فرمولی یافت شده که بموجب آن راه برای گسترش غنی سازی در آینده در ایران پیش بینی شده است و اکنون جان کری با همین فرمول به امریکا باز می گردد تا در صورت تائید آن، سند نهائی تنظیم شود. مهم ترین نکته ای که در مصاحبه خبری وزیر خارجه پیش از ترک وین مطرح شد، جز این نکته نیست.

پیک نت 25 تیر

 
 

اشتراک گذاری: