ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

ساختمان سفارت روسیه تزاری در قلب تهران

این ویرانه که می بینید

یادگار خشم مردم تهران است! 
 
 
 

 

 

 

این عکس را خبرگزاری ایسنا، از سفارت روسیه تزاری در قلب بازار تهران منتشر کرده و متنی نیز در باره آن نوشته است که متن ریشه داری نیست و به آنچه ما می نویسیم راه نمی یابد.

این ساختمان تاریخی که رو به ویرانی کامل است، شناسنامه یکی از حوادث مهم در تاریخ ایران است و شناسنامه آن به جنگ ایران و روس در دوران فتحعلی شاه قاجار باز می گردد. جنگی که با فتوای "جهاد" تحمیل شده و خشک مغزانه مراجع شیعه آن زمان و کور ذهنی شاه مستبد "فتحعلی شاه" موجب شد تا بخش مهمی از خاک ایران از نقشه ایران جدا شود و عهدنامه "گلستان و ترکمنچای" ضامن آن شود.

در سال ۱۲۰۵ هجری شمسی فتحعلی شاه، وسط جنگ ایران و روس، به آذربایجان رفت و مجلسی از رجال و اعیان و روحانیون و سرداران و سران ایلات و عشایر ترتیب داد تا درباره صلح یا ادامه جنگ با روسها مشورت کند. در این مجلس عقیده عموم به ادامه جنگ بود اما قائم مقام فراهانی که صدراعظم و پیشکار ولیعهد بود با آن مخالفت کرد. او با مقایسه ساز و برگ جنگی دو طرف گفت که باید با روس ها صلح کرد و خاک کشور را حفظ کرد. این نظر، که صحت آن بعدها بر همه ثابت شد، موجب خشم شاه و روحانیون حاضر در مجلس شد و او را عامل دربار تزار اعلام کردند. قائم مقام معزول و خانه نشین شد و جنگ با فتوای جهاد روحانیون ادامه پیدا کرد و شد آنچه نباید می شد. قفقاز رفت!

شاه و روحانیون با رسیدن قوای روس به تبریز، بار دیگر دست به دامن قائم مقام فراهانی شدند تا میانه را گرفته و لااقل از سقوط تبریز و جدا شدن آذربایجان جلوگیری کند و او را با اختیار نامه عقد صلح به تبریز روانه کرد.

قائم مقام، که سیاستمداری دانشمند بود و دستی توانا در شعر و ادبیات ایران داشت، درباره این جنگ و شکست و جدا کردن قفقاز از ایران، با درد قصیده بلندی را ساخت که این ابیات از آن قصیده است:

روزگار است، آنکه گه عزت دهد؛ گه خوار دارد

چرخ بازیگر از بازیچه ها بسیار دارد

مهر اگر آرد، بسی بی جا و بی هنگام آرد

قهر اگر آرد، بسی ناساز و بی هنجار دارد

بندد اسلام گه به خود، چون زرق کیشان

گه چون رُهبان و کشیشان جانب کفار دارد

پس از این جنگ و شکست، مردم تهران به بهانه دستور سفارت تزاری برای تحویل همسران گرجی و روس‌تبار ایرانی ها، ابتدا در مسجد جامع تهران جمع شدند و سپس به سفارت حمله ور شدند. مردم داخل سفارت که به باغ ایلچی شهرت داشت شدند، همه‌ کارکنان و سفیر روسیه "گریبایدوف" را در همین ساختمان که حالا ویرانه شده کشتند. البته ساختمان را مردم ویران نکردند، بلکه دولت ها و حکومت ها – چه پیش و چه پس از انقلاب بهمن 57- آن را رها ساختند تا ویران شود. و این بقایای این ویرانی است!

رئیس شورای شهر تهران "مسجد جامعی" به خبرنگار ایسنا گفته است: باید تدبیری اندیشید تا از دادن مجوز تخریب توسط شهرداری به مالک این بنای تاریخی و دیگر بناهای تاریخی تهران که در چنین وضعیتی هستند جلوگیری شود. سفارت روسیه تزاری ظرفیت تبدیل شدن به موزه‌ی سیاسی را دارد.

 

قائم مقام فراهانی

گریبایدوف

 

پیک نت 10 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: