ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

یادداشت فرخ نگهدار در فیسبوک

حکومت دوگانه

ولایت فقیه و ولایت پاسداران 
 
 
 
 

بیست و پنجمین سالگرد وفات آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 
به این مناسبت آقای خامنه ای بر سر مقبره ایشان حاضر شده و با حضور سران قوا و حجت الاسلام سید حسن خمینی سخنانی در باره ماهیت جمهوری اسلامی و رسالت مسوولین مطرح کرد. 

به این مناسبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بیانیه ای انتشار داد که متن کامل آن کمتر در رسانه های حکومتی انعکاس یافت  برای کسانی که دیدگاه های کنونیِ مطرح در جمهوری اسلامی را دنبال می کنند مقایسه این دو «اظهار نظر» که هر دو به یک مناسبت ایراد شده اند، سوال های معینی را پیش می کشد. 
بیانیه سپاه می گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پایبندی به اصول، آرمانها و ارزش های دینی و انقلابی بدون توجه به منویات جناح ها و جریان های سیاسی صرفا به دفاع سلحشورانه و غیر محافظ کارانه از انقلاب اسلامی اندیشیده و به‌رغم عملیات روانی و هجمه های رسانه ای دشمن و جریان‌سازی‌های برخی رسانه های دگر اندیش داخلی در ایفای رسالت انقلابی و ماموریت های خطیر خود لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»

در این بیانیه هیچ صحبتی از «میزان رای ملت است»، از «مجلس در راس امور است»، «پیروزی بزرگ ملت ایران در انتخابات ۹۲» در میان نیست. در این بیانیه سپاه پاسدار انقلاب معرفی می شود و این پاسداری با پاسداری از حق مشارکت مردم در انتخابات و پاسداری از آرای ریخته شده به صندوق ها هیچ ارتباطی ندارد.

آقای خامنه ای در فرازی از صحبت های خود گفت:

«کسی گمان نبرد که امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفکر اسلامی مخلوط کرد، چرا که بدون تردید اگر انتخابات و مردمسالاری از متن شریعت اسلامی قابل اتخاذ نبود امامِ صریح و قاطعِ، این موضوع را بیان می کردند براساس مکتب امام خمینی، شریعت اسلامی بعنوان حقیقت و ماهیت نظام اسلامی باید در همه کارها، قانونگذاری ها، سیاستگذاریها، عزل و نصب ها، رفتارهای عمومی و دیگر مسائل، مورد توجه کامل باشد. ضمن اینکه گردش کار در این نظم سیاسی مدنی، بر اساس مردمسالاری برخاسته از همین شریعت است و مردم بی واسطه یا با واسطه همه مقامات کشور را انتخاب می کنند.»

برای هرکس که این دو اظهار نظر را مرور کند این سوال مطرح است که آیا این ها «تقسیم کار»‌ است؟ آیا این ها «تفاوت سلیقه» است؟ آیا معنای این حرف های متفاوت و ارزش گذاری های متفاوت آنست که یکی از آنچه بر سر کشور و منافع آن آوردند درس گرفته و امروز از «نظم سیاسی مدنی» حرف می زند و دیگری از آنچه بر سر مملکت آوردند هنوز درس نگرفته است؟ 

در تحلیل وقایعی که بعد از زمستان ۸۹ در کشور ما رخ داد و به انتخابات ۹۲ منجر شد، هنوز در میان تحلیل گران اتفاق نظر محسوسی پدید نیامده است. برخی تحلیل می کنند که آقا و راست افراطی هر روز بیشتر در هم تنیده می شوند. برخی دیگر تفاوت محسوسی در رفتارها می بینند. آنچه آقای خامنه ای بر سر مقبره آقای خمینی گفت عناصر معینی در بر دارد که به تحلیل های تحلیلگران دسته دوم یاری می رساند. 
جهت مراجعه و مقایسه شخصی لینک بیانیه سپاه و خلاصه سخنان آقای خامنه ای را در زیر می گذارم.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930314000418

 

(عنوان این مطلب انتخاب پیک نت است)

 

پیک نت 17 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: