ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

دستهای خونین

رئیس جمهور شکلاتی اوکرائین

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی 
 
 
 
 

در هفتادمین یاد روز پیاده شدن نیروهای متفقین در نرماندی پوتین با مرکل، اوباما و پروشنکو سخن گفت. کیف نیروهای خود را برای محاصره شهرهای اوکرائین شرقی تقویت می کند.

کی با کی دست داد، کی با کی گفتگوی بلند داشت؟ در زمانی که دوربین ها ی رسانه های جهانی از پرزیدنت اوباما، صدراعظم مرکل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و پروشنکو همتای اوکرائینی او ، در مراسم یادبود روز پیاده شدن نیروهای متفقین در نرماندی عکس می گرفتند، تانک های ارتش اوکرائین حمله به شهر اسلویانسک را آغاز کردند. 

پس از دوماه در گیری در دنباس، میان ارتش اوکرائین  و مخالفان دولت کیف، برای نخستین بار تانک ها را به میدان آمدند. این خبر را آژانس خبری ریانوستی از قول " میلیشیای خلق" منتشر کرد. شهر اسلویانسک به محاصره 80 تانک در آمده است. ارتش اوکرائین پست های کنترل مخالفان کییف، محلات مسکونی و نیز مرکز شهر را زیر آتش خمپاره اندازهای  چند شاخه خود گرفتند. ارتش اوکرائین تایید کرد که شهرهای اسلویانسک و کراماتورسک به محاصره تانک ها در آمده اند، بدون ذکر تعداد آنها.

در پی بمباران بی وقفه نیروهای کیف، از جمله با هواپیماهای بمب افکن – در حال حاضر در حدود نیمی از 130 هزار ساکنان  شهر اسلویانسک  فرار کرده اند. حکومت کیف اعلام کرد که از روز سه شنبه تاکنون بیش از 300 نفر از " جدائی طلبان " کشته شده اند. آژانس خبری رویتر روز جمعه خونسردانه اعلام کرد که "اسلویانسک بتدریج به نبردها و قفسه های خالی فروشگاهها عادت می کند". در مرکز شهر بسیاری از خانواده ها آب ندارند، زیرا در اثر اصابت بمب به یکی از شاه لوله ها جریان آب قطع شده است. در این شهر محاصره  شده دیگر مواد خوراکی تازه مانند شیر و گوشت بدست نمی آید در عوض بازار فروش چمدان و باطری  گرم است.

مسئول "حملات برای گوشمالی" مردم شرق اوکرائین پترو پروشنکو است. این الیگارش که به "سلطان شکلات" معروف است، پس از پیروزی در انتخابات 25 ماه مه فرمان "حمله سخت تر" داد.

"عملیات ضد ترور" او مورد تایید آمریکا و اتحادیه اروپاست. روز شنبه یوآخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان، جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا و هرمان رمپوئی رئیس شورای اتحادیه اروپا، برای شرکت در مراسم رسمی آغاز کار رئیس جمهور تازه اوکرائین در کییف حضور خواهند یافت. پوتین رئیس جمهور روسیه به این مراسم دعوت نشده اما سفیر مسکو در آنجا حضور خواهد داشت.

در عوض پوتین و پروشنکو روز جمعه در حاشیه مراسم یاد بود هفتادمین سال پیاده شدن نیروهای متفقین در نورماندی  دیدار کردند. خبرگزاری روسی اینترفاکس از قول سخنگوی کرملین گزارش داد که آن دو در گفتگوئی کوتاه  خواستار "پایان یافتن خونریزی در شرق اوکرائین شده اند و هردو طرف خواستار پایان یافتن  زد و خوردها گشته اند". پوتین و گروشنکو تاکید کرده اند  حل بحران "جز توسل به سیاست صلحجویانه " بدیل دیگری ندارد. کانال تلویزیونی پروشنکو خبر از یک راهپیمائی صلح در کیف داد که خواستار پایان خونریزی در دونباس بوده است.

خبرگزاری آلمان  د. پ . آ . گزارش داد که صدراعظم مرکل در نورماندی در گفتگو با پوتین  متذکر شده است که پوتین باید متناسب با مسئولیتی که در اوکرائین دارد  اقدام کند.  به نوشته اشپیگل آنلاین دیدار پوتین و اوباما "همراه با  نگاهی سرد و بدون فشردن دست برای دوربین ها  بوده است".  

http://www.jungewelt.de/2014/06-07/009.php

 

پیک نت 17 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: