ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش وزیر نفت

گاز، نفت، پتروشیمی

موتور اسلام، ایران و ج. اسلامی 
 
 
 
 

بخش هائی از گزارش وزیر نفت در یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران :

ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز ایران به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده و بزودی ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح های توسعه فازهای ۱۲ تا ۲۷ این میدان به میزان ۶۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۶٫۷ میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و ۴ میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود.

بازار بزرگ و روبه رشد داخلی محصولات پتروشیمی، دسترسی به نیروی کار متخصص، زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی کشور در هم مرزی با ۱۵ کشور دیگر، بویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ کردن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران از جمله معافیت های مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی از مهمترین ویژگی های توسعه پتروشیمی در ایران است.

در این زمینه وزارت نفت به عنوان یک رویکرد اقتصادی، متعهد به تعامل همه جانبه با بخش خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز است. اعتقاد راسخ داریم که بخش خصوصی باید حضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد.

ما متعهدیم دولت را به سمت و سوی جایگاه اصلی خود که سیاست گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی است ببریم. بخش خصوصی را باید به اجرای سرمایه گذاری های سودآور تشویق کنیم و در این راستا دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و همزمان از اعطای رانت های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری کنیم.

برای پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوری های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی هستیم و در واقع آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین دستی ما نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ۷۰ میلیارد دلار هستیم. به دنبال کشف بازارهای جدید برای محصولات پتروشیمی ایران هستیم.

مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلن ها، PET، PS ، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از ۵۰ درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و باقی مانده در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

 در اوایل سال ۲۰۱۵واحدهای پتروشیمی PVC همدان، مجتمع ایزوسیانات ها، پلی اتیلن های خطی لرستان، آمونیاک- اوره هفتم، پلی اتیلن های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار می کنند.

 

پیک نت 18 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: