ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

تحلیلی بر نوار سخنرانی فرمانده کل سپاه

فرماندهان سپاه و بسیج

خط داورند، رهبر خط نگهدار!

فیسبوک فرخ نگهدار 
 
 
 
 

حرف های سردار محمد علی جعفری، فرمانده فعلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ویدئوکلیپی که آقای نوری زاد پست کرده اند، تا اینجا مهم ترین و صریح ترین سندی است که حقایق مربوط به مداخله آشکار سپاه و بسیج در انتخابات ۸۸ را آشکار می کند و عنوان «کودتای انتخاباتی» را برای اقدامات آنان تردید ناپذیر می سازد. 

از سوی دیگر شناخت ما از سمت گیری های سیاسی فرماندهان فعلی سپاه و بسیج، آقایان جعفری و نقدی، با وضوح تمام نشان می دهد که آنها از جازم ترین نمایندگان افراط گرایان راستگرا در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند. 

هرگاه این حرف ها را کنار حرف عناصر موثر اصولگرا، از جمله آقای باهنر قرار دهیم که به رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت و خطر پیروزی آقای موسوی را هشدار داد، قرار دهیم، برای تاریخ معاصر ایران این حقیقت مسلم خواهد شد که ارزیابی دستگاه رهبری و فرماندهان سپاه در اوایل خرداد ۱۳۸۸ این بوده است که موقعیت آقای احمدی نژاد مستحکم تر از آقای موسوی است و لذا شرکت ایشان و آقای کروبی در انتخابات سطح مشارکت را بالاتر می برد اما دولت به دست «حامیان دوم خرداد» نخواهد افتاد.  اما گزارش های متعددی که در آخرین روزهای منتهی به ۲۲ خرداد به دفتر رهبری میرسد وی را متقاعد می سازد که چنانچه اقدام عاجلی برای بر هم زدن این وضع صورت نگیرد «آنها» خواهند برد و کار از کار خواهد گذشت. 

مضمون خطبه معروف ۲۹ خرداد ۸۸ نیز اثبات می کند که آقای خامنه ای در آن زمان یقین داشته است که باید در انتخابات ۸۸ طوری برآمد می داشت که همگان بدانند که مدافعان مهندس موسوی و آقای کروبی، به شمول آقایان رفسنجانی و خاتمی، همه جزو نظام اند و خودی محسوب می شوند، اما ایشان ترجیح دارد که مهار دولت در دست این بخش از جمهوری اسلامی نباشد حتی اگر این کار موجب شود دولت احمدی نژاد باقی بماند. 

نکته بسیار مهم دیگری که این ویدئو اثبات می کند این است که ۵ سال پیش هم مثل امروز آقای سردار جعفری سپاه و بسیج را صاحب اختیار نظام می داند و از موضعی حرف می زند که گویا آنها صاحبان و حافظان اصلی ایران، انقلاب و نظام هستند و دستگاه رهبری جمهوری اسلامی نیز تابع مانوورها و مطالبات ایشان است. 

با شنیدن حرف های این فرمانده سپاه برای همه ما این سوال مطرح می شود که حالا بعد از روی کار آمدن آقای روحانی و خوش بینی و حمایت طیف گسترده ای از اصلاح طلبان از ایشان آیا خطر تعرض مجدد سپاه و بسیج به نتایج انتخابات ۹۲ و فلج سازی دولت روحانی تا چه میزان است؟ 

من در تحلیل هایی که از پائیز ۸۹ تا امروز ارایه کرده ام نشان داده ام در وضعیت سیاسی حادث شده بعد از انتخابات ۸۸ یگانه راهبرد درست برای برون برد کشور از بحران، منزوی سازی راست افراطی و جلوگیری از همصدا شدن دستگاه رهبری با راست افراطی و هم صدا کردن راست میانه (اصول گرایان سنتی) با اصلاح طلبان است. دولت آقای روحانی محصول ثمردهی همین راهبرد است. این راهبرد برای عبور دادن کشورمان از تنگنای تحریم ها کارسازترین راهبرد است. موفقیت ما در حل مساله هسته ای مهم ترین پشتوانه توانمندی دولت روحانی برای پرداختن به مسایل انباشته شده داخلی است. 
این جریانی که تحت عنوان «دلواپسان» در یک ماهه اخیر روی صحنه آمده و نطق های اخیر آقای رئیس جمهور و عدم ورود اعلام جانبداری آقای خامنه ای در این رویارویی ها نشان می دهد که راهبرد سیاسی فوق، علیرغم همه مشکلات، همچنان در مسیر درست پیش می رود و امکان منزوی نگاه داشتن راست افراطی و پیشبرد مذاکرات هسته ای یک امکان واقعی است.

(عنوان این نوشته از پیک نت است)

 

پیک نت 18 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: