ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

هیات دولت مشترک در ترکیه تشکیل می شود

روحانی و نیمی از کابینه

راهی ترکیه شدند! 
 
 
 
 

حسن روحانی همانگونه که پیشتر اعلام شده بود، راهی ترکیه برای مذاکره با مقامات این کشور شد. او در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: توسعه و تحکیم روابط با همسایگان به ویژه ترکیه از برنامه های دولت است.

در سفر به ترکیه روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی بویژه در زمینه انرژی شامل نفت، گاز و برق مورد تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و اسنادی نیز در زمینه‌های راه، امور گمرکی، صنعت گردشگری، امور فرهنگی، امنیتی و سیاسی امضاء خواهد شد.

 

در سفر نخست وزیر ترکیه به ایران توافق شد که سطح روابط دو کشور به لحاظ کیفی ارتقا یابد و در سفرهای هیات‌های عالی رتبه دو کشور، کمیسیون عالی مشترکی یا به عبارتی هیات دولت مشترکی متشکل از وزرای ایران و ترکیه تشکیل شود که مسائل مهم دو کشور را در سطح عالی و همه جانبه بررسی کند.

در این سفر اولین نشست مشترک کمیسیون عالی دو کشور با هدف توسعه همه جانبه روابط برگزار خواهد شد. تحولات در عراق و سوریه  نیز از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو میان مقامات ایران و ترکیه خواهد بود.

سفر روحانی دو روز طول خواهد کشید و همراهان وی عبارتند از وزیرای خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری، اطلاعات، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد، رئیس دفتر رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری همراهی می‌کنند. ظاهرا وزیر کار به این دلیل که باید در در یکصد و سومین نشست سالانه سازمان بین المللی کار (I.L.O) در ژنو شرکت می کرد در لیست همراهان روحانی به ترکیه قرار نگرفت. خبرگزاری ها گزارش های تصویری ورود روحانی به ترکیه و همچنین دور اول مذاکرات وی با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه را مخابره کردند. رسیدن مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه به رقم 30 میلیارد دلار از نتایج مذاکره با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه اعلام شده است. همچنین، خبر نشست شورای راهبری دو کشورایران و ترکیه نیز در صدر اخبار رسانه های ترکیه قرار گرفت. درباره این اجلاس که روحانی در فرودگاه مهرآباد از آن بعنوان تشکیل هیات دولت مشترک یاد کرده بود، خبرگزاری ها اعلام کردند که جلسه در کاخ نخست وزیری ترکیه تشکیل شد و در پایان آن بیانیه مشترک صادر شد.

 

پیک نت 20 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: