ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

یادداشت سردبیری

ایران نباید آلوده

جنگ مذهبی در منطقه شود!

این آلوده شدن، بخشی از سیاست استراتژیک امریکاست 
 
 
 
 

واحدهای نظامی "داعش" در شهرهای عراق پیش می روند و علائمی وجود دارد که نشان دهنده تدارک کشیدن سپاه به داخل عراق است. حتی ادعاهائی در این زمینه نیز توسط برخی نشریات اروپائی و امریکائی مطرح شده که در همین شماره پیک نت آنها را می خوانید.

اگر ادعای این نشریات صحت داشته باشد، ایران در جنگی آلوده خواهد شد که ادامه حضور نظامی سپاه در سوریه است. جنگی که می رود تا در حد جنگی منطقه ای و مذهبی – سنی و شیعه- گسترش یابد. بازی های خبری رسانه های اروپائی و امریکائی و مصاحبه های بلند و کوتاه سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا مبنی بر دخالت زمینی و یا هوائی و اشک تمساح برای قربانیان این جنگ، همگی با هدف ادرس انحرافی مطرح می شوند. جنگ مذهبی در منطقه استراتژی امریکا و چند کشور بزرگ اروپائی است که در کنار امریکا حرکت می کنند و هدف از تبدیل اوکرائین به پایگاه ناتو، زیر گوش روسیه نیز فلج کردن روسیه برای نقش آفرینی در جلوگیری از گسترش این جنگ است.

روسیه نه حکومتی سوسیالیستی است و نه اتحاد شوروی سابق، اما دارای منافعی است که در سیاست خارجی آن منعکس است. این سیاست خارجی، بی اعتنا به این که موافق یا مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی باشیم، اکنون به سود حفظ تمامیت ارضی ایران است و آنها که در حاکمیت جمهوری اسلامی و در مطبوعات ایران همچنان متاثر از دوران جنگ سرد این مسئله را درک نمی کنند، گرفتار کور ذهنی اند. با کمال تاسف، حتی در نحوه انعکاس اخبار توسط خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی نیز این کورذهنی مشاهده می شود. همچنان که در نوشته های امثال خانم کولائی و یا آقای عمادالدین باقی.

در جناح راست مخالف دولت، در سپاه و مجلس و موتلفه اسلامی و .... نیز به بهانه ها و انگیزه هائی متفاوت همین کور ذهنی جریان دارد و در رسانه های آنها و یا سخنرانی ها و مصاحبه هایشان منعکس است.

هیچ حادثه و رویدادی در شرایط کنونی، چه در داخل ایران، چه در منطقه و چه در دیگر نقاط جهان، بی ارتباط با هم نیستند و شاهدیم که چگونه پای ایران به حوادثی در منطقه کشیده می شود که ظاهرا ارتباطی با ایران ندارد. در همین زمینه، جناح بندی های درون حکومت نیز در کشیده شدن پای ایران به حوادث خارج از کشور نقش دارد. همچنان که همین جناح بندی ها و رقابت های سیاسی در عالی ترین سطوح حاکمیت، در یکسال گذشته اجازه نداده برای مذاکرات مستقیم با عربستان سعودی که برای جلوگیری از گسترش فاجعه جنگ مذهبی گریز ناپذیر است، هاشمی رفسنجانی راهی این کشور شود.

همچنان که آغاز انفجار قبور مذهبی در شهرهای کانون تشییع در عراق با هدف آلوده ساختن ایران به جنگ منطقه ای نقش آفرین خواهد شد، ادامه تقابل مذهبی و سیاسی با اهل سنت در داخل ایران می تواند به فاجعه جنگ مذهبی در منطقه و در ایران دامن بزند. در ادامه همین تاثیر متقابل رویدادها بر یکدیگر است که توقف مذاکرات اتمی در صورت آلوده شدن ایران در جنگ داخل عراق محتمل است. توافقی که می تواند به تشدید تحریم ها و حتی دخالت نظامی در ایران بیانجامد. و باز اینجاست که حاکمیت باید هرچه سریع تر جبهه جهانی خود را تعیین کند. درعین حال که در داخل ایران باید به تقابل با اهل سنت، در چارچوب یک وحدت ملی خاتمه دهد. وحدتی که زیربنای آن فضای باز سیاسی و قبول آزادی ها و کاهش فشارهای اجتماعی به مردم است. نه ادامه سرکوب و زندان و حصر و سانسور و فشارهای فرهنگی و اجتماعی به مردم.

 

پیک نت 24 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: