ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

زمزمه بازگشت

به دوران جنگ دوم جهانی

ترجمه و تنظیم- شیرین مرادی

 
 
 
 

وبسایت یا صفحه اینترنتی "تایمز ژاپن" مقاله ای با عنوان "كیگان و تخریب ایده ها" منتشر کرده است. پیش از ترجمه خلاصه ای از این مقاله باید یاد آور شد كه "رابرت كِیگان" یكی از مشاوران سیاست خارجی مؤسسه "بروكینگز" است. او از بنیانگذاران "استراتژی قرن جدید آمریكا" است که در حقیقت میتوان آن را موسسه تنظیم مانیفست "نو محافظه كاران" آمریكایی دانست.   

نویسنده مقاله وبسایت "تایمز ژاپن"، كتاب "جهانی كه آمریكا ساخت" را که نوشته "كیگان" است نقد کرده است. این کتاب ٢٦ ماه مه گذشته بصورت خلاصه در مجله "The New Republic" چاپ شده است، اما انتقاد نویسنده مقاله به ایده های مخرب و خطرناکی که کیگان مطرح کرده، فراتر از تنها یک کتاب اوست. کیگان جنگ سوم جهانی را تئوریزه کرده است و این همان نقطه مرکزی است که مقاله منتشر شده در تایمز ژاپن بدان پرداخته است. از جمله آخرین توصیه های او برای اشغال خلیج فارس توسط امریکا و بدست گرفتن نفت منطقه. وحشت و یا بهانه حکومت ها از شکل گیری "داعش" های نو به نو در کشورهای نفت خیز خلیج فارس، گامی است در جهت تحقق ایده های کیگان. این کشورهای کوچک به همین بهانه (داعش های نو به نو) می توانند پیش دچار شدن به سرنوشت عراق، امریکا و ناتو را به منطقه فرا بخوانند و این آغاز همان سلطه ایست که کیگان آن را تئوریزه کرده است. طبیعی است که استقرار ناتو و امریکا در خلیج فارس و تبدیل کشورهای نفت خیز به مستعمره های عصر نوین، گام آخر نخواهد بود. چنان که کودتا در اوکرائین و بر سر کار آوردن دولتی مرکب از فاشیست ها و وابستگان به امریکا و سپردن ارتش اوکرائین به ژنرال های امریکا و کارشناسان سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گام آخر نیست. با توجه به همین نکات است که مقاله انتقادی تایمژ ژاپن دارای چنان اهمیتی هست که آگاهی از بخش هائی و یا خلاصه ای از آن مفید باشد. (وعده انتشار ترجمه این مقاله را در شماره روز گذشته پیک نت داده بودیم)



نویسنده مقاله انتقادی  در "تایمز ژاپن" می نویسد:
توصیه"كیگان" بازگشت به سیاست خارجی "ریگان" است كه شكست كمونیسم شوروی از طریق تحمیل هزینه تولید جنگ افزارها در جنگ سرد بود. امروز، "كیگان" بدنبال شكست روسیه "ولادیمر پوتین" از طریق محاصره روسیه با نیروهای ناتو و استقرار آنها در كشورهای جدید، و تحمیل تحریم های اقتصادی است.
اکنون جهان شاهد جنگ ها و درگیری هائی است که ایده کیگان را تحقق می بخشد. توصیه "كیگان"، علاوه بر روسیه، مقابله با چین و دولت ها و كشورهای به اصطلاح "سركش" است. بهانه نیز مانند همیشه حقوق بشر، و مقابله با "تروریست های عرب". این چالش ها می خواهد بصورت دستورالعمل، نظم نوین جهانی را به رهبری امریکا به همگان تحمیل کند.

کیگان آشکارا غرق ایده های جنگ جهانی دوم و تقلید مدرن از آنهاست و بی جهت نیست که از "فرانكلین روزولت" نقل قول می کند كه در نظم جهانی لیبرال، صلح باید با زور حفظ شود. و ادامه می دهد كه این تعهد به مداخله برای حفظ صلح جهانی یك انقلاب واقعی در سیاست خارجی آمریكاست. مسؤولیتی كه متحدان امریکا باید بدانند از منافع آنها مهم تر و بزرگترست. این تفكری، پس از پایان جنگ دوم جهانی و از سال ١٩٤٥ قوت گرفت و به دنبال آن مؤسسات سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپای غربی تحت حمایت ایالات متحده قرار گرفتند. و بدین ترتیب بود كه جنگ سرد آغاز شد.

"كیگان" ادعا می كند كه تلاش آمریكا برای برقراری نظم جهانی، بدنبال جنگ كره، جنگ ویتنام، و حمله به كامبوج موفقیت آمیز بود، اما در حال حاضر برای همه روشن است كه سوء تعبیر آمریكا از ملی گرایی آسیایی پسا-استعماری، برای محدود کردن کمونیسم فاجعه تولید كرد. فاجعه ای كه ادامه آن، پیشرفت كشورها را برای یك نسل به تعویق انداخت و در خود ایالات متحده هم بحران هایی داخلی ایجاد كرد.

پس از آن، شیرجه آمریكا به درون خاورمیانه و اشتباهی موازی. اینبار برای انتقام از انقلاب ایران. این اتفاق با عزم اسرائیل برای غلبه بر كشورهای اسلامی توسعه یافته یا در حال توسعه و تمایل ایالات متحده برای تقویت و حمایت از این اشتباه عمیق گسترش یافت.

ابتدا، جنگ خلیج فارس و تصمیم برای برقراری یك پایگاه هوایی آمریكایی در عربستان سعودی، با وجود هشدار افراد آگاه و مطلع، كه موجب تحریك القاعده شد. و سپس حمله به افغانستان و عراق با دلایل جعلی كه عواقب مخرب آن هم دامن خود ایالات متحده را گرفت و هم طرف های مخالف اسلامی اش را. مسلماً عوارض جانبی به راه انداختن و ادامه این "جنگ تمدن ها" تهدیدی است هم برای منطقه و هم برای غرب.  

با استفاده از این شواهد، باور "كیگان" كه جهان در انتظار سلطه خیرخواهانه آمریكا است و از آن سود خواهد برد، رویائی است خطرناک.

آیا تا به حال كسی برای دیدن آثار مخربی كه تحقق چنین ایده هایی بوجود آورده، نگاهی به پشت سر انداخته است؟ 

 http://www.japantimes.co.jp/opinion/2014/06/13/commentary/world-commentary/kagan-and-the-ruin-of-ideas/#.U51-xxbtUZZ

 

پیک نت 26 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: