ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

الهه کولائی:

بجای رویا پروری

با واقعیات جامعه حرکت کنیم 
 
 
 
 

بخش هائی از مصاحبه آنلاین الهه کولایی نماینده مجلس ششم و استاد کنونی دانشگاه، که از نامزدهای ریاست دانشگاه تهران است، با کاربران عضو گروه استمرار امید در شبکه اجتماعی فیسبوک که خبرگزاری ایلنا آن را منتشر کرده است:

«آنچه به آن احتیاج داریم این است که با توجه به واقعیت‌های موجود رویا‌پردازی نکنیم. چیزی که در میان ایرانیان رایج است. به خودمان یادآوری کنیم که کجا زندگی می‌کنیم، در چه شرایطی هستیم و واقعیت‌های جامعه ما چیست و با امید و تلاش و بهره گرفتن از فرصت، اصلاح و پیشرفت را هدایت کنیم.

جامعه ما یک جامعه در حال گذار است، آقای روحانی با آن بخش از جامعه ارتباط برقرار کردند که در معرض تحول سریع قرار دارد. وقتی رهبر انقلاب (آقای خمینی) از تطابق دین و آزادی صحبت کردند، مجوز حضور زنان را به عنوان یک مرجع اسلامی صادر کردند. مراجعی بودند فتوایشان بر اساس این بود که صدای زن نباید شنیده شود، ولی رهبر انقلاب زنان را به عرصهٔ عمومی دعوت کردند. زنان وارد صحنه شدند و از هر فرصتی برای ارتقاء توانمندی خود استفاده کردند.

به جای اینکه از حضور زنان در اجتماع استفاده شود، با سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها و تفکیک جنسیتی و تلاش برای برگرداندن زنان به خانه مواجه شدیم. آقای روحانی شجاعانه اعتراف کردند که برای زنان کار جدی انجام نشده است و نارسایی‌هایی در این زمینه وجود دارد. این سخنان آقای روحانی می‌تواند راه را برای آسیب‌شناسی فعالیت زنان باز کند.

گسترش استفاده از توانایی زنان در سیاست داخلی در امتداد سیاست خارجی است. البته باید اشاره شود که بسیاری از زنان درکنار مردان نسبت به این قضیه ناباورند. از دولت تدبیر و امید انتظار توجه عملی به این موضوع می‌رود.

در مجلس ششم، مرکز پژوهش‌های مجلس در فرآیند قانون‌گذاری نقش جدی داشت. به ویژه در حوزه زنان و خانواده، اعضای فراکسیون زنان اصرار داشتند که با علمای حوزه و دانشگاه نشست‌های تخصصی داشته باشند و ارتباط بسیار نزدیک بین تحلیل‌های مرکز پژوهشهای علمی و تصمیم‌های نمایندگان وجود داشت.

امیدوارم در آینده این ارتباط وجود داشته باشد و دانشگاه‌ها بتوانند در تصمیم‌گیری مجلس از طریق مرکز پژوهش‌ها نقش موثری ایفا کنند.

شرایط اجتماعی امروز با شکل‌گیری فضای مجازی، با ۲۰ سال پیش تفاوت بنیادی پیدا کرده است، لذا ظرفیت‌های تغییر باید شناخته شود. پس از دوره اصلاحات، مطالعات اجتماعی به حاشیه رانده شد و یک تلاش همه جانبه برای تحمیل نگرش‌های خاص به جامعه انجام شد. بنابراین مهم‌ترین چالش دولت این است که بتواند بدنه علمی جامعه را شناسایی کند و با کمک آن‌ها به خصوص در شرایط تحریم، راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات را انتخاب و به کار بگیرد.

بزرگ ‌ترین اشتباه جریان اصلاحات نادیده گرفتن نقش آقای هاشمی در به قدرت رسیدن آقای خاتمی بود و اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان و هواداران آنان، اصلاحات را با انقلاب اشتباه گرفته بودند و نه تنها اصلاح ‌طلبان بلکه متاسفانه در متن جامعه نیز چنین رویکردی وجود داشت.

 

قرن‌ها در جامعه ما زنان در نقش‌های خانگی حیات اجتماعی داشتند، هرچند استثناهایی هم وجود داشته است. اما تاریخ ما یک تاریخ مردانه است و حوزه عمومی (اقتصادی و سیاسی) مردانه است. در جهان هم، همچنان حوزه سیاست مردانه است و مختص ایران نیست ولی در دهه‌های گذشته یک باور جهانی نسبت به زنان گسترش یافته است. ولی ما شاهد هستیم که در بسیاری موارد، مردان دانشگاهی ما حتی زنانی را که توانایی خود را به اثبات رسانده‌اند، برای ریاست دانشگاه‌ها مناسب ارزیابی نمی‌کنند.

 

سیاست خارجی

 

ما شاهد نوعی ماجراجویی در سیاست خارجی در دولت قبل بودیم، یکی از نتایج دیپلماسی دولت نهم و دهم صدور قطعنامه تحریم علیه دولت جمهوری اسلامی ایران بود. رفتاری که این قدر کوبنده علیه هیچ کشوری اعمال نشد، بر کشور ما اعمال شد.

دولت روحانی اعتمادسازی و رفع شبهات و تعامل سازنده بین‌المللی را بر اساس ضرورت‌های واقعی عملی و نه شعاری در جهت دفاع از منافع مردم ایران دنبال می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم نتیجه دیپلماسی نهم و دهم تحریم و انزوای بین‌المللی ایران بود و در دولت اعتدال، دیپلماسی اعتدال گرا همراه با اعتمادسازی و در راستای بازگرداندن ایران به جامعه جهانی است، به عنوان بازیگری که به قواعد بین‌الملی احترام می‌گذارد و ضمن اعتراض به بی‌عدالتی‌ها تلاش می‌کند، از سازوکارهای قانونی و رسمی برای تغییر این وضعیت استفاده کند.

دولت اکنون می‌تواند با روش‌های مناسب، فضای خوبی را برای استفاده از نیروهای متخصص فراهم کند که برای نمونه می‌توان به افزایش تعامل با جامعه جهانی، جذب سرمایه دیگر کشور‌ها، تلاش برای خروج از تحریم و فعال شدن ایران در تعامل سازنده با نیروهای منطقه و جهان نام برد. عملکرد تیم سیاست خارجی می‌تواند به درستی در جهت بهبود روابط خارجی و نیز برقراری رابطه بهتر و موثر‌تر با جامعه جهانی، در کند کردن روند فرار مغز‌ها موثر باشد.»

 

پیک نت 4 اردیبهشت 1393 

 
 

اشتراک گذاری: