ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه دادستان کل

چپاول های هزار میلیارد

تومانی، امری عادی شده بود! 
 
 
 
 

محسنی اژه ای دادستان کل عمومی و انقلاب و سخنگوی قوه قضائیه، روز گذشته نیز در سلسله مصاحبه های خبری خود، در جمع خبرنگاران داخلی حاضر شده و شماری از پرسش های خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری های داخلی پاسخ داد.

عمده ترین سئوالات خبرنگاران درباره فساد گسترده دوران 8 ساله احمدی نژاد، بویژه غارتی بود که از طریق بانک ها انجام شد و همچنین فساد و رشوه و اختلاس در دستگاه قضائیه بود. اگر پاسخ های حاشیه ای اژه ای را نادیده بگیریم، اصلی ترین پاسخ او اینچنین بود:

در داخل قوه و یا خارج از آن با کسانی که بنام قاضی و کارمند مرتكب تخلف شده‌اند برخورد می شود. برخی از افراد هستند که ارتباطی با قوه قضاییه ندارند اما به نام قاضی و با جعل عنوان، اقداماتی می‌کنند و از مردم اخاذی می‌كنند. برخی از این افراد حتی توانسته‌اند بعضی افراد داخل قوه قضاییه را به فساد بکشانند. با تشدید نظارت‌ها چهار قاضی سلب صلاحیت شدند و به پرونده آنها رسیدگی شد و به طور کامل از هر گونه پست قضایی عزل شدند. همچنین چند نفر اعم از قاضی و کارمند دستگیر شده‌اند که تحت تعقیب قرار دارند.

از این میان تعدادی از دلال‌ها نیز شناسایی شدند که در میان آنها تعدادی از وکلا نیز حضور داشتند.

 

معوقه های بانکی

 

بانک‌ها از همه ابزار هایی که در اختیار دارند برای وصول معوقات خود استفاده نمی‌کنند.

یکی از ابزارهایی که بانک‌ها در اختیار دارند این است که می‌توانند بدهکاران خود را ممنوع الخروج کنند، در حالیکه مواردی وجود دارد که بخاطر مبالغ بسیار اندک، بدهکار و ضامن او را ممنوع الخروج کرده‌اند اما بسیاری از بدهکاران کلان ممنوع الخروج نیستند.

ارقام معوقات بانکی، در حدود 8 هزار میلیارد تومان، 6 هزار میلیارد تومان و 10 هزار میلیارد تومان آنقدر تکرار شده که برای ما به یک امر عادی بدل شده است. برخی بدهکاران بدهی بانکی خود را به طرق مختلف بین شرکت‌های متفاوت تقسیم کرده‌اند تا همه مبلغ به یک ذی نفع واحد مربوط نشود.

در لیستی که یکی از بانک‌ها در خصوص معوقات بانکی داده‌ یکی از بدهکاران 200 میلیارد تومان بدهی دارد اما نام همان فرد در لیست بانک مرکزی برای هزار میلیارد تومان ثبت شده است. با این وجود اطلاعاتی که خودمان در خصوص این فرد کسب کرده‌ایم نشان می‌دهد این مبلغ چیزی در حدود هزار و 900 میلیارد تومان است. جای تعجب اینجا است که دادستان تهران اخیرا به من گفت که معوقات این فرد نزد ما 3 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. بنابراین ما در اعلام معوقات نوعی نابسامانی را شاهد هستیم.

لازم است که تشکر کنیم از حمایتی که دولت در این خصوص می‌کند و امیدواریم که این لیست‌ها هرچه زودتر تکمیل‌تر شود. این امر مربوط به سال 91 است. امیدواریم با ورود دولت جدید و بانک مرکزی دیگر این مسائل تکرار نشود.

 

پیک نت 30 اردیبهشت  

 
 

اشتراک گذاری: