ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

شهیندخت مولاوردی معاون روحانی در امور زنان

این حقیقت را باید بپذیریم

که ساختار خانواده تغییرکرده! 
 
 
 
 

بخش هائی از سخنرانی شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان در همایش ملی چالش‌های خانواده ایرانی که یکشنبه گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار شد:

 

خانواده طی 50 سال اخیر در نتیجه تغییر در ساختار در سطح جهانی دچار تحولاتی شده است. از جمله کوچکتر شدن خانواده، تاخیر در ازدواج و فرزند آوری، افزایش آمار طلاق. علاوه بر تحولات ساختاری  می توان به گرایش به مهاجرت،‌ کهنسالی جمعیت، ایدز و آثار دیگر جهانی شدن اشاره کرد.

با تغییر نقش‌ها و الگوهای خانواده، بخشی از کارکردهای خانواده دچار اختلال شده و با گسترش شهرنشینی خانواده هسته‌ای رواج بیشتری یافته است. نقش تعیین کننده مرد در معیشت از انحصار او بیرون آمده و شاهد ورود انبوه زنان به کارهای خارج از خانه هستیم که از جمله دلایل این امر افزایش سلامت و امنیت اجتماعی و بالا رفتن سطح دانش آموختگی زنان از یک سو و مشکلات اقتصادی و ضرورت حمایت مالی و کمک به اقتصاد خانواده و گرایش زنان به استقلال اقتصادی از سوی دیگر است. ایران نیز در حال تجربه تغییرات سریع اجتماعی و اقتصادی است.

امروزه تلاش قابل توجهی از سوی اعضای جوان و سالمند خانواده‌ها برای غلبه بر فقر می شود. ایجاد توازن و تعادل میان کار و مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ ارتباطات میان نسلی به مرور دشوارتر شده است.

در حال حاضر معضلاتی وجود دارد که نهاد خانواده و روابط آن را در جوامع مختلف در سراسر جهان تهدید می‌کند و با آسیب‌های اجتماعی در قلمرو خانواده نیز روبرو هستیم. اصل وجود این آسیب‌ها اجتناب ناپذیر است، اما می‌توان و باید با تشریک مساعی دولت و نهادهای مدنی و یکایک اعضای جامعه، از شدت این آسیب‌ها کاست؛ چرا که این آسیب‌ها را می‌توان در جامعه مدرن مهار کرد اما ریشه کنی آنها ممکن نیست.

بذر دموکراسی باید در خانواده کاشته و به طور مرتب آبیاری و پرورش داده شود تا نهال آن بعدها در مدرسه و جامعه مورد مراقبت جدی قرار گیرد.

ایران مستثنی از وضعیت خانواده در جهان نیست و در برنامه‌های ارتقای سلامت خانواده و تقویت این نهاد باید تغییر ساختار اجتماعی در کشورمان را مد نظر قرار دهیم. در حال حاضر سطح تحصیلات دختر و پسر افزایش یافته و سن ازدواج بیشتر شده و با کاهش نرخ باروری و تغییر در نگرش روابط دختر و پسر مواجه هستیم و در این شرایط نگرانی‌هایی در حوزه فروپاشی نهاد خانواده وجود دارد.

 

پیک نت 31 اردیبهشت  

 
 

اشتراک گذاری: