ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش دریافتی پیک نت از کابل

 در باره انتخابات ریاست جمهوری این کشور

پیروزی دکترعبدالله زمزمه می شود! 
 
 
 
 

انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شد و شمارش آراء نیز رو به پایان است. انتخاباتی که گمان نمی رفت از سوی مردم استقبال شده و در آن شرکت کنند، نزدیک به 60 در صد واجدین شرایط رای در آن شرکت کردند. در این میان حضور زنان در پای صندوق های رای غافلگیر کننده بود. حتی انفجارها و ترورهای هفته های آستانه انتخابات نیز نتوانست مردم این کشور را خانه نشین کند و این، جدا از آن که چه کسی رئیس جمهور شود، بزرگترین دستآورد انتخابات افغانستان بود. از آنجا که هر تحولی درایران بیش از هر کشور همسایه ایران روی افغانستان تاثیر مستقیم دارد، شرکت مردم در انتخابات اخیر این کشور را می توان به نوعی تاثیر پذیری از ایران دانست.

بموجب آخرین اطلاعاتی که ما (پیک نت) دراختیار داریم، در این انتخابات، بموجب آماری که تاکنون از شمارش رای های ریخته شده به صندوق ها بر می آید، دکتر عبدالله عبدالله وزیر خارجه اسبق دولت کرزای از دیگران پیشی گرفته است. چهره ای که مردم افغانستان او را اصلاح طلب میدانند.

تا پیش از برگزاری انتخابات، از " اشرف غنی احمد زي" بعنوان شانس اول برای تحویل پست ریاست جمهوری از حامد کرزای نام برده می شد اما شمارش آراء نشان داد که وی نتوانسته از عبدالله عبدالله پیشی بگیرد. از کابل به ما (پیک نت) گفته اند که احمدی زی که روی رای پشتو زبان های دو منطقه لوگر و جلال آباد حساب کرده بود، با اعلام ژنرال عبدالرشيد دوستم بعنوان یکی از دو معاون خود، در این محاسبه ناموفق ماند.

شمارش آراء و اعلام نتایج آن با تاخیر صورت گرفته است به این دلیل که همه نگران جابجائی صندوق ها هستند و دولت برای جلوگیری از این امر و مخدوش اعلام شدن رای گیری و شمارش آراء، صندوق ها را با تدابیر ویژه و تحت نظارت به مراکز شمارش آراء منتقل کرد.

درحالیکه تقلب در جابجايي صندوق منتفی شد اما گفته می شود، توزيع نكردن كارت رأی در شهرهاي بزرگ، از جمله کابل نوعی تقلب تلقی شده است. در کابل و برخی شهرها، تا ساعت ها مردم منتطر برگه رای در صف های طولانی ایستاده بودند تا سرانجام در کابل بر سر همین مسئله کار به خشونت انجامید و عده ای "يوسف نورستاني" رئيس كميسيون انتخابات را تهدید به قتل کردند. دولت دلیل توزیع نشدن برگه رای را دشواري ارسال مجدد آن اعلام کرد، اما همه میدانستند که این عمل، پس از آشکار شدن تمایل مردم به دادن رای به عبدالله عبدالله و برای جلوگیری از پیروزی او صورت گرفت. در کابل و مزار شریف و هرات که امن تر از هر شهر دیگری بودند و مردم وسیعا می خواستند رای بدهند توزیع مجدد برگه های صورت نگرفت. نوعی تقلب قانوني!

اکنون شمارش آرای کابل شروع شده و تا آنجا که گفته می شود، عبدالله عبدالله یک میلیون رای از دیگر کاندیداها جلوتر است.

از هم اکنون تحلیل و تفسیر دلیل شکست برخی کاندیداها آغاز شده است. بویژه شکست "احمد زی" که گفته می شد حامد کرازی تمایل داشت او پیروز انتخابات شود. گفته می شود "زلماي رسول" یکی دیگر از کاندیداها، شب انتخابات مي خواست به نفع اشرف غنی احمد زي كنار برود كه نشد.

معاون ریاست جمهوری به نوعی نقش نخست وزیر را در سیستم ریاست جمهوری افغانستان دارد و به همین دلیل نامزدهای انتخاباتی از قبل دو معاون را برای خود اعلام کرده بودند. مانند اشرف غنی احمد زی که ژنرال دوستم ازبک را یکی از معاونان خود اعلام کرده بود. معاون دیگر او از پشتون ها بنام "محمد خان" بود. دکتر عبدالله نیز پیش از انتخابات یک چهره دانشگاهی و پشتون و یک محقق هزاره ها بنام خلیلی را بعنوان معاونان خود اعلام کرده است.

اکنون در کابل بحث اصلی در باره انتخابات اینست که برنده انتخابات در دور اول اعلام خواهد شد و یا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد؟ و این درحالی است که در هر دو حالت شانس عبدالله بیش از بقیه است. 

پیک نت 19 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: