ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دولت ترکیه بر سر دو راهی

پشت کردن به داعش و یا جنگ در سوریه

تدوین و ترجمه "شیرین مرادی" برای پیک نت 
 
 
 
 

روسیه از ارتباطات مخفیانه داعش با شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اطلاعاتی در دست دارد.

این سخن وزیر خارجه روسیه "لاوروف" در یک مصاحبه تلویزیونی است که آن را "روسیه 24" که رسانه تصویری 24 ساعته روسیه است منتشر کرد.

لاوروف در همین مصاحبه گفت:

 

 دولت ترکیه سرگرم مذاکره با رهبران داعش است تا گزینه های دیگری را برای انتقال قاچاق نفت و دیگر کالاهای قاچاق بیابند؛، زیرا مسیرهای گذشته با بمباران های روسیه غیر قابل استفاده شده است.

لاوروف درباره احتمال حمله ترکیه و عربستان به سوریه نیز گفت:

مسکو معتقد است ائتلاف غربی به رهبری امریکا به ترکیه اجازه تهاجم نظامی به سوریه را نخواهد داد.ممکن است ترکیه دست به عملیات نظامی محدودی علیه سوریه بزند اما این نوع عملیات به معنای جنگ زمینی و هوائی ترکیه در سوریه نخواهد بود.

همزمان با مصاحبه لاوروف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد:

نزدیک شدن ارتش سوریه به مرزهای ترکیه همزمان با تار و مار شدن نیروهای داعش موجب وحشت ترکیه شده است.  از سوی دیگر مسئله کردهای سوریه و پیروزهای نظامی که بدست آورده اند نیز برای دولت ترکیه نگرانی به همراه آورده است.  هدف از جنجال تازه ای که ترکیه برپا کرده و تهدیدهائی که برای ورود ارتش این کشور به خاک سوریه می کند اشغال بخشی از اراضی سوریه در مجاورت ترکیه است.

همجنین، رئیس مرکز تحقیقات خاورشناسی روسیه «ولادیمیر آواتکوف» در مصاحبه ای با  کانال تلویزیونی «راشا تودی» در رابطه با سخنان اخیر اردوغان در مخالفت با حضور نظامی روسیه در سوریه، گفت:

موضع گیری های اخیر اردوغان بر پایه ارتباطاتش با تروریست ها و جاه طلبی های «نئوعثمانی اش» است.

در ادامه عملیات مشترک هوائی ارتش روسیه و نیروی زمینی سوریه بخش اصلی ارتباطی تروریست ها با دولت ترکیه از بین رفته است. تعداد زیادی از تروریست های داعش از مرز عبور کرده و در خاک ترکیه هستند. البته بیانیه های اخیر آمریکا در خصوص لزوم در نظر گرفتن منافع کردها را هم نباید از نظر دور داشت. مواضعی که با واکنش اردوغان رئیس جمهور ترکیه روبرو شده و از امریکا خواسته بین ترکیه و کردها یکی را انتخاب کند. وضع بغرنج تر شده است. اگر رژیم اردوغان حمایت آمریکا را از دست دهد، در ترکیه اوضاع دشواری بروز می کند. اکنون آنکارا دو راه  پیش روی خود دارد، یا دست از حمایت داعش بردارد که این عمل نفوذ دولت سوریه را افزایش میدهد، دوم اینکه با تروریست های داعش و دیگر گروهک هایی که توسط عربستان سعودی حمایت می شوند به همکاری ادامه داده و حتی آن را تشدید که دراینصورت با واکنش جهان غرب روبرو خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: