ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی نخست وزیر روسیه در مونیخ

جهان امروز و مردم

تحمل جنگ تازه ای را ندارند 
 
 
 
 

 

یکی از سخنرانی های ایراد شده در کنفرانس امنیت مونیخ که رسانه های غربی اگر هم اشاره ای به آن کردند بسیار خلاصه و گذرا بود، سخنرانی نخست وزیر روسیه "مدودف" بود. نکات مهمی در سخنرانی او مطرح شد که ما این نکات را از روسی ترجمه و منتشر می کنیم:

 

1- من بسیار رک صحبت می کنم زیرا اکنون ما بار دیگر در 5 عرصه وارد جنگ سرد شده ایم.

الف- محاصره اقتصادی و تحریم روسیه

ب- تضادهای منطقه ای،

پ- تروریسم،

ت- مهاجرت

ج- از همه مهمتر بحران اطمینان و ناباوری جهان و این مسئله ایست که اهمیت حیاتی دارد. در جریان همین ناباوری است که مبارزه با تروریسم به حاشیه رانده شده است. من اینجا با صراحت می گویم که مبارزه با داعش به معنای مبارزه با ارزش های اسلامی نیست، بلکه مبارزه با خوی حیوانی و نابود کردن و کشتار است. به همین دلیل تروریسم یک مشکل انسانی و تمدنی است و به همین دلیل وقت آن رسیده که همه ما دست در دست هم به مقابله با این توحش برخیزیم.

سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا در مصر،

حملات تروریستی در پاریس و لندن و اکنون جنگ یمن و کشتار اسرا... همه حکایت از فاجعه ایست که تروریستها نه تنها در خاور میانه فعالیت خود را گسترش میدهند بلکه در جنوب افریقا هم فعال هستند و فعالیت های آنها در حال گسترش است. میدانید چرا؟ به این دلیل که هنوز نتوانسته ایم دیدگاه های مختلف خود را برای مبارزه با این توحش به هم نزدیک کنیم و به هم اطمینان داشته باشیم و اعتماد کنیم.

تاسف بار است که به ما می گویند نمی خواهیم در مبارزه با این توحش با روسیه همکاری کنیم. و این در عمل یعنی چه؟ یعنی روبروی هم بنشینیم و اجازه بدهیم تروریست ها کارشان را پیش ببرند. برای همه شما که دراین محل جمع شده اید "داعش" بسیار آشناست و ظاهرا نباید بر سر مقابله با تروریسم با هم اختلاف داشته باشیم. اما اینگونه نیست که اگر نبود، باید در کنار یکدیگر با تروریسم مبارزه می کردیم.

اما درباره جنگ سرد جدید.

واقعیت اینست که 25 سال پس از پایان جنگ سرد هنوز برخورد با روسیه عوض نشده است و همین مسئله نه تنها صلح جهانی را با تهدید روبرو کرده بلکه موجب رشد تروریسم در جهان شده است.

در تمام این 25 سال ما یاد نگرفتیم که چگونه در برابر خطرات جهانی واکنش مشترک نشان بدهیم. ما نیروی خود را صرف جهانی بهتر نمی کنیم بلکه چوب لای چرخ هم می گذاریم. این همان چیزی است که در رابطه با روسیه امروز انجام میشود. خطر این روش آن است که بعد از 10 و یا 20 سال ما هنوز حتی بر سر مبارزه با تروریسم با هم اتفاق نظر نداریم.

آیا باید در انتظار جنگ تازه ای بود؟ آیا جهان تحمل چنین جنگی را دارد؟ آیا حل اختلاف نظرات جنگ لازم است؟ من میخواهم نقل قولی از جان اف کندی رئیس جمهور اسبق امریکا بکنم که گفته است: "سیاست غلط داخلی میتواند منجر به شکست انتخابات شود، اما سیاست غلط خارجی میتواند همه ما را به کشتن بدهد."

آن زمان که کندی این جمله را گفت اشاره اش به سالهای دهه 60 19 بود که دو سیستم و دو نظام در برابر هم قرار گرفته بودند و حیات بشری در خطر اتمی قرار گرفته بود.

روسیه امروز با تجربه تر، آگاه تر و با مسئولیت بیشتری به پدیده های جهانی نگاه می کند. ایوئولوژی های متفاوت ما نباید ما را چنان از هم جدات کند که جهان در خطر قرار گیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: