ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کسی با صراحت نمی گوید

 مشکل فیلم "خانه دختر" بکارت است! 
 
 
 
 

 

فیلم «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، سناریو نویسی پرویز شهبازی، تهیه‌کنندگی محمد شایسته و بازیگری حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، محمدرضا هدایتی و بهناز جعفری چرا اکران نمی شود؟ این فیلم سال ۱۳۹۳ ساخته شده است.

تهیه‌کننده "خانه دختر" می‌گوید به درخواست وزارت ارشاد 4 نوبت فیلم را اصلاح کرده اما بازهم این وزارتخانه اجازه اکران فیلم را نداده است در حالی که این فیلم بعنوان پنجمین فیلم از نگاه مردمی  در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شده است.

بررسی مجموعه مطالب منتشر شده اخیر در رابطه با این فیلم در یک کلام یک اصطلاح را مرتبا در ذهن متبادر می کند: «یک معضل اجتماعی».

این معضل اجتماعی کدام است که نه کارگران فیلم، نه تهیه کننده فیلم، نه نویسنده سناریو، نه بازیگران فیلم، نه نماینده وزارت ارشاد، نه نماینده حوزه هنری، نه خبرنگاران مجاز نیستند در این رابطه با صراحت صحبت کنند؟

در چنین وضعیتی کسی که این فیلم را ندیده و علاقمند است از «معضلی» که در این فیلم مطرح شده با خبر شود، ناچار است نشانه های موجود در لابلای مطلب، گفتگو ها و خبرهای مربوط به این فیلم را بررسی کند و من هم چنین کردم.

 

ـ موضوع فیلم داستان دو دختر دانشجوست که به دنبال کشف راز مرگ هم دانشگاهی خود که یک روز پیش از عروسی اش کشته شده هستند. درابتدای این فیلم دوستان بهار (دانشجو به قتل رسیده)، که پگاه آهنگرانی و باران کوثری نقش آفرین آنها هستند مشغول خرید و آماده کردن خود برای این عروسی هستند که شخصی به آنها اطلاع می دهد بهار «فوت» (خودکشی؟) کرده است و عروسی برگزار نمی شود.

دانشجوی مقتول در آستانه ازدواج، بی اجازه داماد به محلی (برای معاینه) برده می شود و معلوم می شود بکارتش لطمه دیده است. سناریوی فیلم از اینجا رقم می خورد.

 

ـ شهرام شاه حسینی در گفتگو با خبرگزاری مهر می گوید: در این فیلم خانواده با وجود اینکه نیت خیری دارد اما با استفاده از یک رفتار غلط مانع وصال دو نفر می شود.

- جمله ای از متن یادداشت شهبازی نویسنده فیلمنامه: در این فیلم خانواده با وجود اینکه نیت خیری دارد اما با استفاده از یک رفتار غلط مانع وصل شدن دو نفر می شود.

ـ شهرام شاه حسینی کارگردان فیلم در گفتگوئی با مهر به برخی مسائل پنهان زندگی دختران امروز ایران پرداخته که طرح آزادانه آنها در سینمای ایران مجاز نیست.

ـ شبکه خبر صدا و سیما در گزارش خود درباره این فیلم گفته است که اکثر قریب به اتفاق بینندگان فیلم؛ مضمون آن را غیراخلاقی و برخلاف عرف جامعه ایرانی و اسلامی ارزیابی کرده اند.

ـ کارگران می گوید: «خانه دختر» موضوعی را مطرح می کند که دغدغه بسیاری از جوانان و اتفاقا مردان است تا دخترها.

نگاهی بیندازید به آمار طلاق ها و آن وقت متوجه این مساله می شوید. البته همه آنچه که منجر به ازدواج یا طلاق می شود به قصه ای که ما مطرح کرده ایم ارتباطی ندارد اما بخش عمده ای از زندگی زناشویی در خلوت زن و شوهر فارغ از مسایل مادی و حاشیه ای برگزار می شود. بویژه عمده مسایل در چارچوب یک حریم شخصی دو نفره پیدا می شوند. بنابراین بررسی مساله خیانت بسیار مهمتر از خود آن است و این کاری است که (دیگر کارگردان ها) انجام می دهند و در واقع موضوع را از بعد از ماجرا شروع می کنند یعنی بعد از خیانت و پس لرزه های آن را نشان می دهند.

ـ پدر شرمسار است و خودخوری می کند و حتی بیان می کند که نمی خواهد برای دخترش مراسم بگیرد. پدر از مرگ دختر چندان متاثر نیست و به مرگش رضایت دارد.

ـ دختری که حتی اجازه نمی دهد نامزد او چند ساعت قبل از ازدواج دست او را بگیرد در آن محل کذایی (محل معاینه پزشکی) که چیزی هم اثبات نشد اجازه این معاینه را نمیدهد. این را مادر دختر می گوید.

ـ پسر (داماد) که در پاکی دختر یقین حاصل کرده به سنگ‌تراش می گوید به جای مرحومه «دوشیزه» بنویسد و اشاره از این گویاتر؟

 

ـ وب سایت اصول گرای «جهان نیوز» در نقد تندی برعلیه این فیلم نوشته است: "خانه دختر" تعاریف درون خانوادگی سینمای امسال از انحطاط جامعه‌ی ایران است. جامعه‌ای که اگرچه مردان نوین آن همچون منصور (داماد) در حال ترک و یا به گونه‌ای دقیق‌تر در حال تمرین به ترک و کنترل غیرت خود هستند و در این مسیر به روش عدم سخن گفتن درباره آن و التماس به عدم شنیدن، دوران خود درمانی و کنترل این خصیصه یا رزیله اخلاقی توصیف شده در این گونه از آثار را سپری می نماید: دورانی سخت که همچنان به سبب حضور زنان متعصب به مثابه عام عقیده و سرزمین حاکم، از مطالبه به عنوان هنجار اجتماعی، بر بستر زن ایرانی خلاصی نیافته است

ـ مساله تحریم فیلم «خانه دختر» از سوی حوزه هنری نیز حاشیه دیگری است که این روزها در مورد فیلم شاه ‌حسینی مطرح است. سخنگوی وزارت ارشاد می گوید: «وزارت ارشاد متولی رسمی مسائل فرهنگی کشور است و هر تصمیمی که در این وزارتخانه اتخاذ شود، باید آن را اجرایی دانست. مأموریت‌هایی مانند صدور مجوز فیلم و نمایش آن با در نظر گرفتن تمام شرایط و قواعد قانونی انجام می‌شود و مجوزی که به آن داده می‌شود، مورد تأیید و تصویب سایر دستگاه‌ها هم باید قرار گیرد و این دستگاه‌ها باید به تصمیم وزارت ارشاد به‌عنوان مجری سیاست‌های نظام در بخش فرهنگ و هنر احترام بگذارد. مسوولان حوزه هنری در شورای بازبینی و صدور مجوز برای پروانه نمایش و اکران فیلم‌ها عضو هستند و از آن‌ها انتظار می‌رود پس از صدور مجوز برای یک فیلم با برخی واکنش‌ها و تصمیم‌ها باعث ایجاد بدبینی و دوگانگی نشوند. دولت هم وظیفه دارد همه نهادها را تنظیم کند و اگر نهادی بخواهد بدون هماهنگی کاری کند، نسبت به آن واکنش نشان دهد. در غیر این صورت، شاهد به ‌وجود آمدن یأس، ناامیدی و دلسردی بین مردم خواهیم بود.»

 

ـ جوان آنلاین: برخي نمايندگان مجلس به همراه ارشاد به دنبال اكران عمومي فيلم مسئله‌دار هستند .

 

آنطور كه پيدا است قرار نيست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايتش را از فيلم جنجال‌برانگيز «خانه دختر» ‌ قطع كند؛ به گفته سخنگوي اين وزارتخانه مشكلات اين فيلم كه رفع شوند شرايط اكران براي آن مهيا مي‌شود اما در عين حال زمزمه‌هايي مبني بر تحريم اين فيلم از سوي حوزه هنري و در نتيجه ممنوعيت نمايش اين فيلم در سينماهاي منسوب به اين نهاد دولتي شنيده مي‌شود. فیلم «خانه دختر» با محتواي سؤال برانگيز و تابوشكن خود اما حالا يك حامي قدرتمند ديگر هم دارد؛ در اتفاقي عجيب شماري از نمايندگان مجلس هم پشت اين فيلم در آمده‌اند؛ اثري كه مضمون آن تجاوز در داخل حريم يك خانواده است.

ظاهراً وزارت ارشاد گير كار اكران «‌خانه دختر» را در يكي دو سكانسي مي‌داند كه بايد اصلاح شوند اما شكي نيست كه با اين اصلاحات هم صورت مسئله درباره داستان سؤال برانگيز اين فيلم پاك نخواهد شد. شايد همين موضوع باعث شده است كه زمزمه‌هايي مبني بر ممنوعيت نمايش «خانه دختر» در سينماهاي حوزه هنري به گوش برسد.

 

پیک نت 9 دی

 
 

اشتراک گذاری: