ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کنفرانس خبری پوتین در پاریس

اردوغان تصمیم گیرنده نبود

کسان دیگری فرمان دادند! 
 
 
 
 

 در پایان اجلاس آب و هوا در پاریس که سران و هیات های نمایندگی 150 کشور در آن شرکت داشتند، پوتین پیش از ترک فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و درباره رویدادهای اخیر ترکیه، سوریه و روسیه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. خلاصه این مصاحبه که بصورت مستقیم از تلویزیون "روسیه 24" ترجمه کرده ایم را می خوانید:

1- من در این فرصت با بسیاری از رهبران کشورها دیدار و پیرامون تروریسم جهانی گفتگو کردم و راه حل هائی را که به آنها اعتقاد دارم مطرح ساختم. من به آنها گفتم که همه ما روی یک موج سوار هستیم و باید با هم به ساحل امن برسیم. تاکید من بر راه حل سیاسی برای تروریسم جهانی است و آنگونه که دیگران هم عقیده داشتند، باید رئوس مطالبی که دراین دیدارها مطرح شد از سوی وزرای خارجه در اجلاس وین که بزودی برگزار می شود دنبال شود.

2- درباره کشورهای دارای منابع زیر زمینی روسیه معتقد است که نباید به این کشورها که عموما آنها را کشورهای جهان سوم می نامند به چشم یک منبع مواد خام نگاه کنیم بلکه باید کمک کنیم که این کشورها نیز صنعتی شوند و وارد چرخه تولید بشوند.

3- من در این سفر با رئیس جمهور ترکیه دیدار نکردم اما با دیگر رهبران جهان نه تنها ملاقات کردم بلکه بصورت مشخص در باره حوادث اخیر گفتگو کردم و برای آنها مسائل مربوط به سرنگون ساختن هواپیمای جنگنده روسیه را روشن کردم. اغلب آنها پذیرفتند که اقدامات نظامی روسیه در سوریه خطری برای ترکیه نبود و آنچه را ترکیه انجام داد غلط بود.

4- در پاسخ به سئوال دیگری در باره انگیزه اردوغان برای فرمان حمله به هواپیمای جنگنده روسیه پوتین گفت: ما اعتقاد نداریم که اردوغان این تصمیم را گرفت. ما از محافل طرف مقابل (ترکیه) شنیدیم که کسان دیگری این تصمیم را گرفتند. در اساس نیز برای ما مهم نیست که چه کسی این تصمیم را گرفت، مهم اینست که هواپیمای روسی که برای مقابله با داعش در آسمان سوریه بود هدف قرار گرفت. برای ما مهم است که دو نفر از نظامیان ما در این میان کشته شدند. این که چرا این اقدام را کردند، برای ما معلوم نیست، آنچه برای ما مشخص است اینست که ترکیه اشتباه بزرگی را مرتکب شد.

5- درباره ائتلاف وسیع ضد تروریسم در سوریه نیز پوتین گفت: ما حامی چنین ائتلافی هستیم، اما واقعیت اینست که کسانی در همین ائتلاف در جهت اهداف سیاسی خود حرکت می کنند. تا توصیه و دستور سازمان ملل برای نخریدن نفت از تروریست ها از جانب همه کشورها و شرکت های خریدار نفت رعایت نشود ما به هدف خود که مقابله با تروریسم است نخواهیم رسید. ما اطلاعات دقیقی داریم که داعش در مقیاس وسیعی نفت عراق و سوریه را به ترکیه منتفل می کند. از نظر ما، هدف اصلی از حمله به هواپیمای روسیه، حمایت از بنادری بود که نفت عراق و سوریه را از طریق آن به نفتکش ها منتقل می کردند. نفتی که داعش آن را به ترکیه منتقل می کند. این که دولت ترکیه مدعی است با این اقدام از ترکمن ها دفاع کرده، بهانه ای بیش نیست.

6- من در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهور امریکا دیدار و درباره سوریه و تروریسم گفتگو کردم. ما لیستی تهیه کردیم از سازمان هائی که تروریست شناخته می شوند و سازمان هائی که اپوزیسیون سیاسی هستند و این که چه تاکتیک هائی می تواند بین ما و امریکا مشترک باشد و به کدام سو باید برویم اگر می خواهیم مسئله را از راههای سیاسی حل کنیم. ما تفاهم داشتیم که باید روی قانون اساسی جدید در سوریه، انتخابات آزاد در این کشور و کنترل نتیجه انتخابات متمرکز شویم. در باره شرق اوکرائین نیز ما صحبت کردیم و این که دو طرف درگیری در اوکرائین باید تفاهمی که پیشتر بدست آمده بود را اجرا کنند.

7- خبرنگاری در باره روابط ترکیه و روسیه از گذشته تا حال سئوال کرد و پوتین گفت: من هم اعتقاد دارم که حیف شد روابط دو کشور به اینجا کشیده و تیره شد. البته ما از گذشته نیز مسائلی داشتیم. از جمله درباره تروریست های مسلحی که از غرب قفقاز بی نیاز به ویزا به ترکیه می روند، در امنیت کامل آموزش می بینند و سپس برای اقدامات تروریستی به کشورشان باز می گردند. یعنی جائی که ما مستقیما با تروریست ها در حال مبارزه هستیم. این جریان سابقه ای طولانی دارد و ما بارها از سیاستمداران و دولتمردان ترکیه خواسته بودیم به این وضع خاتمه بدهند اما پاسخی به این خواست ما داده نشد. بنابراین، تصمیمی که اکنون گرفته شد، به گذشته باز می گردد. این حاصل بذری است که قبلا پاشیده شده بود. در تصمیم که گرفته شد، مقصر طرف مقابل است. این خواست ما نبود.

 

 

پیک نت 10 آذر

 
 

اشتراک گذاری: