ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

جنگ با کردها تشدید شده

کردهای ترکیه در برخی شهرها

خود گردانی اعلام کرده اند!

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

تجدید انتخابات پارلمانی ترکیه پایان یافت و حزب حاکم عدالت و توسعه که رئیس جمهوری "اردوغان" از پایه گذاران و رهبر آنست توانست با یک مانور خشونت آمیز 5 ماهه اکثریتی را در پارلمان بدست آورد که براساس آن بتواند دولت مستقل تشکیل بدهد. بخشی از خشونتی که با ترور و انفجار و کشتار عمدتا کردهای ترکیه همراه بود، در جنگ با کردهای ترکیه و کشاندن این جنگ به داخل خاک سوریه و علیه کردهای آن کشور تجلی یافت.

با آن که انتخابات پایان یافته و ظاهرا باید دولت دست از خشونت و ترور و جنگ دست بردارد، عملا اینگونه نیست جنگ در کردستان ترکیه تشدید شده است. از سوی دیگر، کردهای ترکیه نیز که از فضای حاکم بر منطقه آگاهی دارند، بتدریج در برخی از شهرهای کوچک کردنشین اعلام خود گردانی کرده اند. و این یعنی ادامه و گسترش خودگردانی هائی که تا کردستان سوریه ادامه دارد. فعلا در جنوب شرقی جنگ علیه کردها بشدت جریان دارد.

در عرصه سیاسی نیز زمزمه تغییر قانون اساسی آغاز شده اما اردوغان علیرغم داشتن اکثریت پارلمانی برای تغییر قانون اساسی و برپائی حکومت فردی به 13 رای از فراکسیون های پارلمانی نیاز دارد و در این زمینه بشدت تلاش و گفتگو و مذاکره جریان دارد.

در عرصه اقتصادی نیز ارزش برابری لیر ترکیه و "یورو"ی اروپا که تا پیش از انتخابات حتی به 3 و 47 در برابر یک یورو رسیده بود، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات به 2.90 در برابر یک یورو رسید که همچنان با نوسان های اندکی ادامه دارد. اما این برابری هنوز تثبیت شده نیست و با کوچکترین حادثه سیاسی می تواند بار دیگر به نفع یورو تغییر کند.

 

پیک نت 16 آبان

 
 

اشتراک گذاری: