ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش روزنامه اومانیته از ترکیه

مردم ترکیه، سرانجام

 تسلیم رعب و وحشت می شوند؟

ترجمه آذرفریتاش

 
 
 
 
 

 

روزنامه "اومانیته" ارگان حزب کمونیست فرانسه، بخش مهمی از مطالب شماره روز گذشته خود (جمعه) را به رویدادهای ترکیه اختصاص داد و در یکی از آنها نوشت:

گروه های تحت هدایت و رهبری حزب اسلامی حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه در تدارک تجدید انتخابات در ماه نوامبر به دفاتر حزب دمکراتیک خلق های این کشور در سراسر ترکیه یورش بردند.

دولت با کمک گروه های مهاجم شبه فاشیست قصد ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان دولت  دارد. اکنون سئوال اینست که اسلامگرایان ناسیونالیست وابسته به دولت در وحشیگری و خشونت تا کدام مرز می خواهند پیش بروند؟

یورش به دفاتر حزب دمکراتیک خلق ها که در انتخابات سه ماه پیش پارلمانی موفق به کسب 11 در صد آرای مردم و 81 کرسی در مجلس این کشور شد، اکنون دفاتر دیگر احزاب و از جمله احزاب و گروه های چپ را نیز شامل شده است. از جمله "جنبش سیاسی کُرد" و "حزب صلح و دمکراسی"،  "حزب سوسیال دمکرات مردم"  و "حزب جمهوری خواه مردم".

علاوه بر روزنامه معروف و پرتیراژ "حریت" که منتقد سیاست های دولت است، دفاتر چند روزنامه دیگر نیز مورد حمله چماقداران وابسته به دولت قرار گرفته است. این اوباش با شعار "الله اکبر" و "زنده باد اردوغان" دست به این یورش ها و تخریب ها و آتش سوزی ها زدند.

یک مقام دولتی که مایل نبود نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت:

چماقداران از شکستن و غارت دریغ نکردند. مردم با کنایه این شب را ــ شب شیشی شکنی ــ نامیده اند. در مرکز شهر "آنکارا" که به پایتخت اروپائی ترکیه معروف است 7 هزار از چماقداران دولتی بسیج شدند. دولت به بهانه این حوادث که دستش خودش در آنست، در چند شهر حکومت نظامی اعلام کرده است.

رهبر حزب دمکراتیک خلق ها "صلاح الدین دمیرتاش" نیز گفت:

پشت این حملات دست دولت در کار است و طراح این وقایع شخص رئیس جمهور است. طبیعی است که با این وقایع دیگر صحبت از توافقنامه آتش بس میان پ. ک. ک و ارتش ترکیه اعتبار خود را از دست داده است. استراتژی اردوغان آنست که کشور را به طرف جنگ داخلی بکشاند.

"احمد داود اوغلو" نخست وزیر ترکیه ادعا می کند که مخالف خشونت هاست و هیچکس نباید قانون را زیر پا بگذارد. اما مردم می دانند که او هیچ اراده ای برای مقاومت در برابر رئیس جمهور ترکیه ندارد و فرامین او را اجرا می کند.

حزب عدالت و توسعه که رهبری آن با احمد داود اوغلوست، امیدوار است با محروم کردن کردها از شرکت در انتخابات ماه نوامبر، اکثریت مطلق کرسی های مجلس را بدست آورده و زمینه تغییر قانون اساسی و مطلق العنان شدن رئیس جمهور را فراهم سازد.

شاهدان خیابانی یورش ها و تخریب ها و آتش سوزی های اخیر به خبرگزاری فرانسه گفته اند که پلیس ناظر خاموش این اقدامات بود.

رهبر حزب دمکراتیک خلق ها گفته است که در چنین شرایطی سخن گفتن از انتخابات بی معناست. بویژه در مناطق شرقی و کرد نشین ترکیه که زیر آتش ارتش ترکیه قرار دارند.

رئیس جمهور ترکیه مدعی است که اگر در انتخابات پارلمانی 3 ماه پیش مردم به حزب عدالت و توسعه او رای داده بودند و این حزب صاحب 400 کرسی پارلمانی می شد، مردم (اوباش حکومتی) چنین واکنش هائی از خود نشان نمی دادند و اتفاقات اخیر در کشور روی نمی داد. او با این سخنان عملا اعتراف می کند که حمله به دفاتر احزاب و روزنامه ها و گسترده شدن دامنه جنگ در بخش های کردنشین ترکیه طرح و ابتکار خود اوست.

اردوغان امیدوار بود با پیروزی و بدست آوردن آرای کافی و 400 کرسی پارلمانی بتواند قانون اساسی ترکیه را برای تبدیل نظام پارلمانی به یک سیستم ریاست جمهوری تغییر بدهد و تمام قدرت را در دست رئیس جمهور متمرکز کند. او می خواهد به قدرت مطلق خود مشروعیت قانونی بدهد و برای این مشروعیت 400 کرسی پارلمانی نیاز دارد و با همین هدف، تن به تشکیل یک دولت ائتلافی واقعی نداد و یک دولت موقت تا نوامبر که انتخابات برگزاری می شود تشکیل داد. دولتی که تقریبا بطور مطلق تحت هدایت اوست.

آیا رعب و وحشت موجب می شود که مردم ترکیه به حزب عدالت و توسعه رای بدهند تا رویای رئیس جمهور این کشور به واقعیت تبدیل شود؟ پاسخ این سئوال در ماه نوامبر روشن می شود.

 

پیک نت 21 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: