ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پژوهشکده سینمای ایران

در قلب خیابان لاله زار  
 
 
 
 

 

در محاصره برق مغازه الکترونیکی‌ها، موتورسیکلت‌ها و انبوه کارگرانی که بار تخلیه می‌کنند و با فاصله ای کم از گاراژی که وانت بارها در آن بالا و پائین می شوند، خیابانی است بنام «پیرنیا» در قلب لاله زار تهران که قرار است بزودی «پژوهشکده موزه سینمای ایران» در آن افتتاح شود. آنچه را می خوانید گزارشی است که یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایسنا پس از حضور در این پژوهشکده نوشته است:

این پژوهشکده چند سالی به عنوان موزه سینما دست فارابی بود اما استفاده نمی‌شد و انبار کتاب شده بود. بعد از استقرار موزه سینما در باغ فردوس وسایل و جوایز اهدایی هنرمندان، در این مکان نگهداری شد.

در حال حاضر بخشی از گالری و کل کافه پژوهشکده آماده شده‌است. کتابخانه هم راه اندازی و نرم افرازهای آن هم تهیه شده و کم‌کم سر و سامان می‌گیرد. نزدیک به هزار فیلم را تبدیل و به هارد شده است.

قرار بود این پژوهشکده 21 شهریور پارسال همزمان با روز ملی سینما افتتاح شود اما عقب افتاد تا امروز.

100 فیلم برتر سینمای ایران با عکس، پوستر، اطلاعات و جوایز فیلم‌ها در این پژوهشکده به نمایش گذاشته خواهد شد.

پژوهشکده هنوز افتتاح نشده، اما سایت آن راه اندازی شده و دانشجویان کتاب‌های موردنظرشان را می گیرند. کتابخانه، قرائت‌خانه‌ای دارد و قرار است میز و نیمکت‌هایش برسد.

در این کتابخانه یک سری مجلات سینمایی صحافی شده‌ نگهداری می‌شود. سالن قرائت‌ خانه گنجایش حدود 30 نفر را دارد. قرار است قفسه‌های حاوی پوسترها به باغ فردوس منتقل شود.

در حال حاضر 529 جلد کتاب سینمایی که اهدایی زنده یاد خانواده صابر رهبر (سینمادار قدیمی و تهیه ‌کننده) است، درپژوهشکده نگهداری می‌شود. در کتابخانه قفسه‌هایی برای نگهداری فیلم‌نامه‌های قدیمی نصب شده‌اند. بعضی دست‌ نویس‌ هستند و بعضی با حروفچینی قدیمی، فیلمنامه‌هایی از بهرام بیضایی تا امیر نادری و علی حاتمی و ... برگه دکوپاژ بعضی فیلم‌ها مثل «گل یخ» کیومرث پوراحمد.

پژوهشکده به دانشگاه‌های هنری نزدیک است اما هنرمندان سینما خیلی مایل به حضور در لاله زار نیستند. شلوغی و بی سر و سامانی خیابان، گاراژ وانتی‌ها و دود آنها،  رد و بدل شدن مواد مخدر و ... دلیل آنهاست. پلیس 110 برای تامین امنیت منطقه تحرکی ندارد. آیا شهرداری دوباره به خیابان لاله زار بافت فرهنگی- هنری اش را باز خواهد گرداند؟

در راهرو پژوهشکده عکس‌هایی از فیلم‌های سینمایی در کنار هم به چشم می‌آید. از «ناصرالدین شاه اکتور سینما» تا «روز واقعه»، «خانه دوست کجاست؟»، «طلسم»، «روسری آبی»، «رنگ خدا»،«دو زن» و ...

دیوارهای راهرویی که دو طبقه را به هم وصل می‌کند، با حلقه‌های فیلم پوشانده شده است. پوستر فیلم‌های «قیصر» و «چرخ و فلک» در کنار ابزار و ادوات سینمایی رخ می‌نمایند. قرار است در بخشی از طبقه دوم یک گالری برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی عکاسان سینما راه اندازی شود. ظاهرا بعضی عکاس ها خیلی برای اهدای عکس همکاری نکرده‌اند، اما انجمن عکاسان سینما چرا.

سر در آخرین فیلم فردین «بر فراز آسمان‌ها» مقابل چشممان است. به گفته رضا جوشنی مسئول پژوهشکده بین 10 تا 15 سر در قدیمی در این پژوهشکده نگهداری می‌شود. در طبقه همکف، پوستر فیلم «رضا موتوری» بدرقه مان می کند.

پیک نت 12 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: