ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اردیبهشت  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پرسش و پاسخ علی مطهری:

حصر موسوی و کربی

به لج و لجبازی کشیده است 
 
 
 
 

 

علی مطهری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مطهری در دانشگاه امیرکبیر شرکت کرد و به سوالات متفاوتی که از سوی دانشجویان مطرح شد پاسخ داد. از جمله در باره پدر خود گفت:

 

اگر پدرم زنده بود الان 96 ساله بود. این حرف از طرف من که فرزند ایشان هستم درست نیست، اما در اولین ملاقات خانواده ما با مقام معظم رهبری بعد از انتخاب ایشان، خود ایشان گفتند "اگر مطهری زنده بود الان رهبر بود. البته روش‌ها فرق می‌کند و قطعا اگر ایشان رهبر بود تفاوت‌هایی داشت."

در مورد حوادث شیراز و نقش لباس شخصی‌ها مطهری گفت: من فکر می‌کنم به این دلیل ‌که از ابتدا با این‌ جریانات مخالفت جدی نشد الان به این شکل درآمده اند و نوبت به افراد دیگر هم خواهد رسید.

هنوز نتوانسته اند موضوع را ریشه‌کن کنند. اراده ملی لازم است تا این مشکل حل شود.

علت اصلی که با آنها برخورد نمی شود اینست که اینها وابسته به جاهایی هستند. در شیراز همه می‌دانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که این‌ها را بگیریم اما آن‌ها جرات اقدام نداشتند و می‌گفتند موضوع را بعدا از طریق دوربین‌ها پیگیری می‌کنیم.

این که الان یک عده را خواسته‌اند و 12 نفر بازجویی شده‌اند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آن‌ها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزه‌ای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر در فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آید، اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این می‌شود که بلا بر سر خود افراد هم می‌آید.

اگر کاری غلط است ما باید به آن اعتراض کنیم. این ربطی ندارد که یک امام جمعه یا فلان دستگاه در مورد سخنرانی کسی در دانشگاه حرف بزند. مثلا به سپاه هم ربطی ندارد که وارد سیاست و مذاکرات هسته‌ای شود و اظهارنظر کند. در این صورت وقتی دستگاهی اقتصادی و سیاسی داشته باشد خطرناک خواهد بود و کم کم به یک حزب تبدیل می‌شود و خدای نکرده معلوم نیست اگر رهبر انقلاب نباشد این‌ها حرف کسی را گوش بدهند.

هر کس باید مرز خود را بشناسد و کار خود را انجام دهد. مثلا نماینده‌ای بگوید فلان کس استاندار شود غلط است و یا مثلا یک امام جمعه در کار دانشگاه دخالت کند درست نیست.

در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در مورد حصر  موسوی وکروبی نیز مطهری گفت:

مشکلات با لج و لجبازی حل نمی‌شود. در سال 88 داستانی پیش آمد و کل حرف ما این است که عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بی‌چون و چرا از موسوی و کروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رای دادم و دلبستگی به این دو نفر ندارم اگرچه این‌ها در انقلاب خدمت کردند. به هر حال اینها نباید موضوع را ادامه می‌دادند و باید به قانون تمکین می‌کردند. اگر ما می‌خواهیم موضوع حل شود باید همه طرف‌های داستان را در نظر بگیریم و جوری برخورد نکنیم که انگار همه کار ما درست بوده و فقط این دو نفر اشتباه کرده‌اند و آن‌ها را وصل به آمریکا و انگلیس بدانیم. این روش غلطی است که در پیش گرفته‌ایم.

من نگران رویه‌ای هستم که در برخورد با منتقدان و مخالفان داریم که با آن‌ها سختگیری می‌کنیم و کارهای غیرضرور انجام می‌دهیم. قطعا کسی که اسلحه به دست بگیرد محارب است و حکمش اعدام است اما چرا از کسی که انتقاد و حرفی دارد و نمی‌خواهد آشوب کند، می‌ترسیم؟ احساس من این است که ترس بیجایی در برخی مسئولین ما وجود دارد.

درمجلس می‌گویند موضوع حصر تصمیم نظام است و نباید درباره تصمیم نظام صحبت کنیم. من می‌گویم این کار غلط است و من با آن مخالفم و مادامی که موضوع به حد آشوب و اخلال نرسد هر کس می‌تواند حرفش را بزند. من هم نگران آینده انقلابم و احساس خطر می‌کنم اما چون تصمیم نظام است نباید حرف بزنیم؟

 درباره سخنان روز گذشته (یکشنبه) وزیر کشور در مجلس در مورد پول‌های کثیف در انتخابات نیز مطهری گفت:

ایشان آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانه‌ها بد منعکس کردند. نظر شخصی من این است که آقای رحمانی فضلی نخواست برخی واقعیات را بیان کند و اگر شجاعت به خرج می‌داد و مساله را سربسته بیان می‌کرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید.

مطهری در باره سانسور گفت: ضرورتی برای محدودیت آزادی بیان وجود ندارد، افزود: درست نیست که اگر نشریه‌ای خاطره‌ای از دولت موقت انقلاب نقل کرده که نام بازرگان و منتظری در آن آمده آن را توقیف کنند. ما چهار سال در هیات نظارت بر مطبوعات با این مساله مقابله کردیم.

پیک نت 8 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: