ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگوی ظریف با سیمای دلواپسان

کام مردم را تلخ نکنید

همراه با آنها شادی کنید! 
 
 
 
 

 

فرازهائی از پاسخ های ظریف به مجری برنامه «نگاه اول» در سیمای جمهوری اسلامی که شنبه شب پخش شد:

 

- معتقدم که همه مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم و طرف‌های غربی باید بدانند که ما اهل دو رویی نیستیم و صادقانه مذاکره می کنیم.

- دروغ تو دنياى ارتباطات پايدار نميمونه، من عهد كردم هرگز به مردم دروغ نگویم.

- ما دنبال ساختن بمب نیستیم. پیگیری سلاح کشتار جمعی حرام شرعی است.

- ما بدنبال رهبری در منطقه نیستیم. ما به دنبال رابطه خوب در منطقه هستیم و هیچگاه مشکلات خودمان را به هزینه همسایگانمان حل نخواهیم کرد و هم چنین هیچ گاه امنیت همسایگانمان را با کسی معامله نمی کنیم. امنیت همسایگان ما امنیت ماست و قابل معامله نیست. امنیت همسایه‌های ما در خلیج فارس امنیت ما است. ما برای همه کشورهای همسایه‌مان امنیت می‌خواهیم و این سیاست ما است.

- سیاست ما در سالهای گذشته بر اساس لجبازی با دنیا، بازی برد – باخت بوده ولی الان بُرد – بُرد است.

- بعضی ایران را منشا تهدید جلوه داده و می گفتند ایران دنبال سلاح است و همچنین می گفتند ما باید 4 مسیر ایران به سمت سلاح هسته ای را ببندیم. اگر شما می گویید که ما این 4 مسیر را می بندیم باید بگویم که این 4 مسیر را خودمان بستیم. این مسیرها را فتوای مقام معظم رهبری بسته است که همواره بر این امر تاکید دارند که "استفاده از سلاح کشتار جمعی حرام شرعی است " و این مسیرها را تاریخ بسته است و شما نمی توانید ببینید.

- زورگویی آمریکا نشانه قدرت نیست، دنیا تغییر کرده است.

- هیچ مذاکره و هیچ سند توافق شده‌ای صد در صد به نفع همه نیست، اما "افتخار ما این است که با شش کشور مختلف مذاکره کنیم و نتوانند خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند." اما ما هم باید کارهایی را انجام دهیم که در مسیر جلوگیری از پیشرفت صنعت هسته ای نیست بلکه در راستای اعتماد سازی است.

- ما از حکومت قانونی سوریه و عراق و از نیروهای مقاومت فلسطین حمایت می‌کنیم که در مقابل تروریسم دولتی اسرائیل ایستاده‌اند.

- سیاست‌های آمریکا گروگان منابع مالی و اقتصادی و رسانه‌ای اسرائیل است. آمریکا با کشورهایی هم‌پیاله است که از داعش و القاعده حمایت می‌کنند اما ایران به دنبال روابط معقول با همه دنیا و روابط نزدیک با همه همسایه‌هاست.

- در جریان مذاکرات همه می‌گفتند داشتن رآکتور آب سنگین یعنی بمب. ما دنبال بمب نیستیم اما چون این تکنولوژی را خودمان تولید کرده‌ایم می‌خواهیم این را به سرانجام برسانیم. راکتور آب سنگین می تواند صلح آمیز باشد. ما قصد داریم تکنولوژی آب سنگین اراک را که به دو دهه پیش مربوط است بازطراحی کنیم و آخرین فناوری رآکتور آب سنگین را داشته باشیم، هر چند اغلب کشورها تکنولوژی آب سبک را به کار می‌گیرند.

- آنچه آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌ها گفته است خلاف نتیجه‌ای است که در مذاکرات به دست آمده است. کری و بقیه تحت فشار تند روها هستند و برای قانع کردن منتقدانش ناچارند که متنی را منتشر کنند که در آن تعهداتی به ایران نسبت داده شود. در بیانیه مشترک به صراحت عنوان شده که همه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود.

- درباره "فکت شیت" متن توافق نامه وزارت امور خارجه چیزی را منتشر نکرده و یک رشته از دستاوردها نوشته شده است. در متنی که موگرینی و بنده خواندیم متاسفانه در صدا و سیما حرفی زدند که حرف‌های خوبی نبود.

- متنی که بصورت بیانیه در پایان مذاکرات قرائت شد متن حقوقی نیست بلکه بیانیه مطبوعاتی است چون ما از ابتدا گفته بودیم ما یک توافق داریم و توافقی است که حداکثر در تیر ماه انجام شود. همه در این توافق کردیم که یک قطعنامه تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد در شورای امنیت صادر شود که تمام قطعنامه‌های قبلی را نقض می‌کند و این توافق را تایید می‌کند. با طی این مراحل توافق می‌شود یک توافق بین المللی و ما الان در حال بررسی رسیدن به آن راه حل‌ها هستیم تا توافق بین‌المللی را نهایی کنیم.

- پس از بیانیه لوزان وزیر امور خارجه آمریکا به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و آن این بود که ما نمی توانیم مردم ایران را وادار به تسلیم کنیم و این گونه گفت:  "شاید برای تبلیغات قشنگ باشد که بگوییم مردم ایران را به زانو درآوردیم اما در واقع این گونه نیست" و همین که این واقعیت توسط مردم و بزرگترین کشورهای قدرتمند ظاهری دنیا مشخص شد بسیار مهم است.

- قطعنامه شورای امنیت که الان جنسش عوض می شود تحریم‌ها لغو می شود و بقیه تحریم‌های دیگر تبدیل به محدودیت می شود. ما هنوز مذاکره می کنیم که این محدودیت‌ها چه زمانی تعلیق و لغو شود تا زمانی که به این توافق نرسیم توافق نهایی نخواهد بود.

- من با خیال راحت به همه می گویم نگران نباشند. نقد خوب است ولی ما در مذاکره هستیم. اگر بیش از این وارد جزییات شویم دست خود را باز کرده ایم. لذا منتقدان به مذاکره کنندگان اعتماد کنند.

اگر توافق انجام شود و در شورای امنیت به تصویب برسد دیگر آن بحثی که جمهوری خواهان در کنگره مطرح کرده بودند مبنی بر این که هر توافقی با اوباما تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری وی اعتبار خواهد داشت منتفی خواهد شد.

- ایران با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کرده است و بیانیه‌ اخیر تنها یک بیانیه مطبوعاتی است و بر خلاف آن که برخی در داخل می‌گویند به معنای توافق دو مرحله‌ای نیست.

- آن هزار سانتیریفیوژ در "فوردو" برای آن است که خیالمان راحت باشد. تاسیسات ما برپاست زیرا شرایط ما امروز در حال تغییر است چرا که روزی دنیا به ما می‌گفت فوردو و نطنز باید تعطیل شود اما امروز این قطعنامه شورای امنیت خواهد گفت که 5 هزار سانتیرفیوژ در نطنز خواهد چرخید تا زمانی که طرف مقابل متعهد به تعهداتش است و هیچ کشوری بیش از ایران معتهد به تعهداتش نخواهد بود."باید سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم نیز بچرخد" ان‌شاءالله تحقق پیدا خواهد کرد.

از هفته آینده مذاکرات ایران و 1+5 ادامه پیدا خواهد کرد و مذاکرات هسته ای دیگر دور بعدی نخواهد داشت.

پیک نت  17 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: