ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سودآورترین قاچاق

نخستین گام های عملی

برای کنترل قاچاق سوخت

 
 
 
 

 

سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی  در گفتگو با خبرگزاری ایلنا نکاتی را در ارتباط با قاچاق سوخت مطرح کرد که رئوس آن را می خوانید:

سود آورترین قاچاق در ایران، قاچاق سوخت است. از بین بردن مزیت و سود قاچاق فقط با سیاست‌گذاری در حوزه‌های کلان ممکن است و این اقدام در بخش سوخت انجام شد. با اجرای طرح عرضه سوخت بر اساس پیمایش توسط وزارت راه و شهرسازی، از بخشی از قاچاق سوخت جلوگیری شد و حدود 9 میلیون لیتر در روز صرفه جویی شد. در برخی از موارد و در خصوص برخی از کالاها مافیا داریم. اما یک مشکل کشورمان در بحث قاچاق، موضوع فقر عمومی است.خود این فقر عمومی منجر می‌شود که دستمزد ماموران گمرک و نگهبان‌ها کم باشد و این افراد در معرض فساد قرار بگیرند. یک مشکل دیگر درباره قاچاق، فقر مرزنشینان کشورمان است. ایران کشوری با چند هزار کیلومتر مرز آبی و زمینی است که کنترل این مرز با سیاست‌گذاری کلان و تقویت مرزبانی‌ها باید باشد. بیشتر همسایگان کشورمان فقیر هستند که این خود به قاچاق پذیری ساختار اقتصادی ایران کمک می‌کند. ایران یک بازار جذاب برای واردات کالای قاچاق از افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و جنوب خلیج فارس است.

از سوی دیگر در ایران اسکله‌هایی داریم كه کسی اجازه بازرسی از آنها را ندارد. یا محموله‌هایی که بر اساس برخی تبصره‌های قانونی کسی اجازه ورود به آن را ندارد. اینکه چرا اراده‌ای برای کنترل قاچاق از تمامی مرزهای کشورمان وجود ندارد به ماهیت حاکمیت دوگانه‌ای که در ایران وجود دارد، بر می‌گردد و به وفاق در داخل حکومت نیاز دارد و با توصیه و دستورالعمل نمی توان جلوی واردات قاچاق را گرفت.

بنظر نمی رسد مصرف سوخت روزی 90 میلیون لیتر باشد. یا اینکه روزی 720 میلیون متر مکعب گاز در منازل و کارخانه ها مصرف شود. هنوز هم  مقداری زیادی از این سوخت قاچاق می شود.

به نظر می رسد، بسیاری از هزینه‌هایی که در خارج از ایران انجام می دهیم از طریق قاچاق سوخت به خارج است.

قاچاق در همه جای دنیا وجود دارد. اما باید قبول کنیم که حجم آن در ایران بیشتر است و اساس آن بر روی سوخت است. به همین دلیل است که  فشار بر روی عدم افزایش قیمت گازوییل نسبت به سایر کالا‌ها  بیشتر است.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: